W miniony weekend na tor w Lublinie już po raz siódmy wróciły motocykle z dawnych lat...
Lubelski Plener Motocyklowy był siódmą edycją Wyścigów Motocykli Zabytkowych „Super-Veteran”, organizowanych przez LGW 'Partyzant', stowarzyszenie będące członkiem zwyczajnym PZM. Imprezę dedykowaliśmy miłośnikom motocykli zabytkowych, a odbyła się w dniach 20 i 21. maja 2011 r. Główną areną wydarzeń był Tor Lublin.
Przygotowania do imprezy trwały cały rok, a zgłoszenia do udziału w poszczególnych konkurencjach były przyjmowane od marca 2011 r. Łącznie zgłoszono 96 motocykli, z czego 81 przyjechało na tor i wzięło udział w przejazdach pokazowych i konkursach. Zanotowaliśmy dodatkowo co najmniej 15 motocykli, które przyprowadzone przez widzów stanowiły dodatkowe uzupełnienie wystawy plenerowej. Dzięki temu widzowie mieli okazję podziwiać ponad setkę motocykli zabytkowych. Ponad połowa uczestników wzięła udział w dwóch lub więcej konkurencjach. Cieszy nas fakt, że z roku na rok impreza cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród zarówno kierowców, jak i publiczności.
Najstarszym czynnym uczestnikiem jazd pokazowych okazał się Jakub Piech na AWO 425S z koszem z Lublina, który przekroczył już wiek 60 lat, a najstarszym zarejestrowanym uczestnikiem zlotu Franciszek Czubiel rocznik 1931(!) na Zundappie KS750, natomiast najmłodszym był Konrad Gawron z Krasnegostawu, który nie ukończył jeszcze 20 lat. Jedyną amazonką, która wzięła udział w zmaganiach na torze była Irmina Kot z Międzyrzeca Podlaskiego, poruszająca się na o wiele starszym od niej motocyklu WFM z 1956 roku.
Najdłuższą trasę (205 km), przyjazdu na Super-Veteran na dwóch kołach, również na motocyklu WFM, pokonał Piotr Rudziński z Tomaszowa Mazowieckiego. Niezwykle miło było nam również gościć uczestników, którzy przybyli z najodleglejszych zakątków Polski i nie tylko... Szczecin, Łódź, Jaworzno, Rzeszów to tylko niektóre spośród 45 miejscowości, z których przybyli uczestnicy ze swoimi wiekowymi maszynami. Tradycyjnie już nie obyło się bez obecności naszych przyjaciół z Węgier, którzy zjawili się w sześcioosobowym składzie, a każdy ze swoim motocyklem, doskonale przygotowanym do zmagań.
Najstarsze motocykle, jakie mogliśmy spotkać na torze to Levis Popular z 1919 roku, NSU 601TS z 1932 roku, Sokół 1000 z 1935 r., a także Zundapp KS750 i Indian Sport Scout z 1940 roku. Królowały oczywiście polskie motocykle z lat świetności naszej rodzimej produkcji, czyli WSK w liczbie 18 szt., Junaki w liczbie 9 szt., a także 6 motocykli WFM i 5 SHL.
Nagrodą ufundowaną przez firmę Almot – Junak, został wyróżniony kierowca węgierski: Serfozo Gyorgy, dosiadający swojego wiernego Junaka Scramblera.
Wyniki poszczególnych konkurencji...
Super-Veteran 2011 obejmował kilka konkurencji. Przejazdy pokazowe zostały podzielone na kilka klas ułożonych w kolejne biegi.
Bieg I
W klasie pojemnościowej do 100 ccm na dystansie 6 okrążeń zmagało się 8 motocykli wyprodukowanych po 1955 roku. Czołowe miejsca zajęli:
M-sce |
Numer startowy |
Imię |
Nazwisko |
Miejscowość |
Marka |
Model |
Rok prod. |
Pojemność silnika (cm3) |
1 |
9 |
Marek |
Zagalski |
Łódź |
Jawa |
90 Roadster |
1972 |
87 |
2 |
79 |
Mirosław |
Kruszyński |
Ostrowiec Św. |
Yamaha |
RD/TZ |
1970 |
49 |
3 |
17 |
Piotr |
Zagalski |
Bełchatów |
Wierchowina |
5 |
1975 |
49 |
Bieg II
Bieg II był biegiem łączonym dla wszystkich motocykli z grupy wiekowej pre 1955, z klasyfikacją prowadzoną oddzielnie dla poszczególnych pojemności. Uśredniono ilość okrążeń do 7. Ostatecznie wyniki ukształtowały się następująco:
W klasie pojemnościowej od 100 do 200 ccm:
M-sce |
Numer startowy |
Imię |
Nazwisko |
Miejscowość |
Marka |
Model |
Rok prod. |
Pojemność silnika (cm3) |
1 |
44 |
Dariusz |
Walachniewicz |
Trawniki |
Mińsk |
|
1955 |
125 |
2 |
24 |
Damian |
Iwiński |
Rzeszów |
SHL |
M04 |
1949 |
123 |
3 |
13 |
Artur |
Marek |
Lublin |
SHL |
M04 |
1951 |
123 |
W klasie od 200 do 350 ccm:
M-sce |
Numer startowy |
Imię |
Nazwisko |
Miejscowość |
Marka |
Model |
Rok prod. |
Pojemność silnika (cm3) |
1 |
50 |
Karol |
Grochowski |
Międzyrzec Podlaski |
Iż |
49 |
1956 |
349 |
2 |
7 |
Maciej |
Gruszczyński |
Wólka Modrzejowa |
Iż |
49 |
1951 |
348 |
3 |
69 |
Grzegorz |
Walachniewicz |
Trawniki |
Levis |
Popular |
1919 |
249 |
W klasie powyżej 350 ccm brały udział tylko 2 motocykle i zajęły następujące pozycje:
M-sce |
Numer startowy |
Imię |
Nazwisko |
Miejscowość |
Marka |
Model |
Rok prod. |
Pojemność silnika (cm3) |
1 |
66 |
Paweł |
Klimek |
Lublin |
NSU |
601 TS |
1932 |
600 |
2 |
25 |
Adam |
Sokołowski |
Świdnik |
Sokół |
1000 |
1935 |
993 |
Bieg III
W klasie pojemnościowej od 100 do 150 ccm na dystansie 6 okrążeń zmagało się 21 motocykli wyprodukowanych po 1955 roku. Czołowe miejsca zajęli:
M-sce |
Numer startowy |
Imię |
Nazwisko |
Miejscowość |
Marka |
Model |
Rok prod. |
Pojemność silnika (cm3) |
1 |
14 |
Maciej |
Gonciarz |
Szczecin |
WSK |
125 |
1985 |
125 |
2 |
32 |
Grzegorz |
Doroba |
Świdnik |
Wsk |
M06 Z |
1959 |
125 |
3 |
68 |
Sandor |
Nemeth |
Węgry |
Honda |
CB125T |
1974 |
125 |
Bieg IV
Bieg IV obejmował klasę pojemnościową 150-250 ccm, motocykle produkowane po 1955 rokiem. Udział wzięło 17 motocykli a pierwsze trzy pozycje zajęli:
M-sce |
Numer startowy |
Imię |
Nazwisko |
Miejscowość |
Marka |
Model |
Rok prod. |
Pojemność silnika (cm3) |
1 |
19 |
Piotr |
Zagalski |
Bełchatów |
MZ |
ES250/2 |
1969 |
243 |
2 |
20 |
Serfozo |
Gyorgy |
Węgry |
CZ |
980 |
1969 |
250 |
3 |
61 |
Papp |
Mate |
Węgry |
Suzuki |
GT250 |
1973 |
247 |
Bieg V
Najbardziej emocjonujący bieg został rozegrany w klasie motocykli produkowanych po 1955 roku o pojemności powyżej 250 ccm. Udział w biegu wzięło łącznie 14 motocykli, z czego ponad połowę stanowiły Junaki. Najwyższe miejsca zajęli:
M-sce |
Numer startowy |
Imię |
Nazwisko |
Miejscowość |
Marka |
Model |
Rok prod. |
Pojemność silnika (cm3) |
1 |
6 |
Marcin |
Tynowski |
Radom |
Triumph |
Tiger 650 |
1969 |
649 |
2 |
26 |
Tomasz |
Kuśnierz |
Borek Stary |
Junak |
M10 |
1961 |
597 |
3 |
70 |
Krzysztof |
Pańczak |
Szczecin |
Suzuki |
GS400 |
1976/2010 |
400 |
Sidecar
Publiczność miała okazję podziwiać również zmagania motocykli z wózkiem bocznym. Sześć zaprzęgów miało do pokonania 8 okrążeń. Dwa motocykle obsadzone były przez załogi dwuosobowe: kierowca + „pająk” tzn. osoba wspierająca kierowcę w utrzymaniu stabilności maszyny podczas pokonywania zakrętów. Zmagania wygrał kierowca startujący bez wsparcia. Najlepszymi okazali się:
M-sce |
Numer startowy |
Imię |
Nazwisko |
Miejscowość |
Marka |
Model |
Rok prod. |
Pojemność silnika (cm3) |
1 |
100 |
Grzegorz |
Oleksiewicz |
Lublin |
K650 |
K650 |
|
750 |
2 |
34 |
Sandor |
Nemeth |
Węgry |
Ural |
DK-750 |
1947 |
750 |
3 |
18 |
Ziemowit Grzegorz |
Łączyński Szymański |
Piotrków Trybunalski |
Ural |
IMZ 3-8.201 |
1974 |
650 |
Konkurs Elegancji
Pomiędzy przejazdami pokazowymi odbył się konkurs elegancji. Wszyscy uczestnicy profesjonalnie przygotowali się do tej konkurencji – maszyny lśniły w słońcu, a stroje nawiązywały do epoki produkcji i stylu okresu użytkowania. W trakcie oceny nie obyło się bez przedstawienia historii motocykla, uruchomienia silnika, czy nawiązującej do minionej epoki próby przekupstwa komisji za pomocą płynów energetyzujących. W konkurencji udział wzięło dziesięciu uczestników.
W klasie motocykli wyprodukowanych przed 1945 rokiem najwyżej zostali ocenieni:
M-sce |
NR Startowy |
Imię |
Nazwisko |
Miejscowość |
Marka |
Model |
Rok prod. |
Pojemność silnika (cm3) |
1 |
69 |
Grzegorz |
Walachniewicz |
Trawniki |
Levis |
Popular |
1919 |
249 |
2 |
52 |
Franciszek |
Czubiel |
Lublin |
Zundapp |
Ks750 |
1940 |
750 |
3 |
81 |
Ryszard |
Krawczyk |
Płazów |
Indian |
Sport Scout |
1940 |
737 |
Natomiast w klasie po 1945 roku zwyciężyli:
M-sce |
Numer startowy |
Imię |
Nazwisko |
Miejscowość |
Marka |
Model |
Rok prod. |
Pojemność silnika (cm3) |
1 |
5 |
IrminaMarek |
KotZagalski |
|
WFM |
M06 |
1956 |
125 |
2 |
21 |
Tomasz |
Pastuszka |
Ustronie |
WSK |
175/WM22 |
1973 |
175 |
3 |
1 |
Piotr |
Rudziński |
Tomaszów Mazowiecki |
WFM |
M06-S34 |
1964 |
123 |
W klasie sport najlepiej zaprezentowali się:
M-sce |
Numer startowy |
Imię |
Nazwisko |
Miejscowość |
Marka |
Model |
Rok prod. |
Pojemność silnika (cm3) |
1 |
18 |
Ziemowit |
Łączyński |
Piotrków Trybunalski |
Ural Sidecar |
IMZ 3-8.201 |
1974 |
650 |
2 |
79 |
Mirosław |
Kruszyński |
Ostrowiec Św. |
Yamaha |
RD/TZ |
1970 |
49 |
3 |
61 |
Papp |
Mate |
Węgry |
Suzuki |
GT250 |
1973 |
247 |
Jazda na regularność
W konkursie jazdy na regularność polegającym na pokonywaniu 10 okrążeń, w jak najbardziej zbliżonym czasie, spośród dziesięciu uczestników bezkonkurencyjny okazał się zawodnik, którego różnice w czasie wynosiły zaledwie 0,03 sekundy.
M-sce |
Numer startowy |
Imię |
Nazwisko |
Miejscowość |
Marka |
Model |
Rok prod. |
Pojemność silnika (cm3) |
1 |
6 |
Marcin |
Tynowski |
Radom |
Triumph |
Tiger 650 |
1969 |
649 |
2 |
2 |
Marcin |
Lachewicz |
Lublin |
M72 |
M72 |
1957 |
749 |
3 |
9 |
Marek |
Zagalski |
Łódź |
Jawa |
90 Roadster |
1972 |
87 |
Sprawność prowadzenia motocykla
Ta konkurencja zręcznościowa wymagała nie tylko skupienia przy prowadzeniu motocykla w ciasnym slalomie pomiędzy słupkami, ale również zapamiętania i prawidłowego wykonania trasy przejazdu. Oczywiście wszystko odbywało się pod presją czasu. W tej konkurencji udział wzięło 20 uczestników. Najlepszymi okazali się:
M-sce |
Numer startowy |
Imię |
Nazwisko |
Miejscowość |
Marka |
Model |
Rok prod. |
Pojemność silnika (cm3) |
1 |
67 |
Maciej |
Kłos |
Strzeszkowice Duże |
WFM |
M06-S34 |
1964 |
123 |
2 |
11 |
Marek |
Zagalski |
Łódź |
WSK |
175 |
1983 |
175 |
3 |
32 |
Grzegorz |
Doroba |
Świdnik |
WSK |
m06 Z |
1959 |
125 |
Super-Veteran powstał dzięki naszym partnerom i sponsorom, którymi byli:
- Polski Związek Motorowy Zarząd Główny i Zarząd Okręgowy w Lublinie
- Kancelaria Prezydenta Lublina
- Stowarzyszenie SAS z Janowa Lubelskiego
- Junak - Almot – polska firma motocyklowa reaktywująca markę Junak,
- Goodyear Dunlop Tires Polska Sp z o.o.– producent opon
- Argo spółka Jawna - konstrukcje aluminiowe
- Naprawa Motocykli Różnych - dealer motocykli Yamaha i KTM;
- Shell Polska – oddział koncernu energetycznego w Polsce
- Variant S.A. z Krakowa – producent i dystrybutor chemii i akcesoriów motoryzacyjnych
- Parys Sp z o.o. – dystrybutor chemii i kosmetyków samochodowych
- Towarzystwo Ubezpieczeń Inter Polska
- Tarbor – producent odzieży motocyklowej i obuwia
- Kaligraf – studio reklamy, reklama na telebimach
- Sella – agencja reklamowa
- Inbud-Faro S.A. – dystrybutor opon i felg samochodowych
- Zlokalizuj mnie pl – systemy monitorowania GPS
- Profix – narzędzia ręczne i elektronarzędzia
- Figaro Group – druk i reklama
Pozdrawiają: Organizatorzy Super-Veteran 2011 Stowarzyszenie Miłośników Motocykli Dawnych Lubelska Grupa Weterańska ‘Partyzant’
|
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze