Super Veteran 2009 - twardzi ludzie na twardych motocyklach
31. maja w Lublinie odbyła się już kolejna edycja Wyścigów Motocykli Zabytkowych Super - Veteran
Tegoroczna edycja Wyścigów Motocykli Zabytkowych Super-Veteran - Lublin 2009 była piątą z rzędu imprezą przeznaczona dla właścicieli i miłośników motocykli zabytkowych.
Planując imprezę w maju organizatorzy mieli nadzieję uniknąć kiepskiej pogody, tak jak to było we wrześniu 2008 roku. Mając na względzie ponad 70-ciu zgłoszonych mailowo i telefonicznie zawodników oraz duże zainteresowanie widzów starali się nie myśleć o tym, że imprezie może zagrozić pogoda.
Jakież było rozczarowanie, gdy okazało się, że niedzielny poranek przywitał wszystkich szarym niebem i rozwijającym się deszczem. Na dodatek nie zapowiadało się, aby kiepska aura miała przeminąć przed końcem imprezy. Nastrój podczas instalowania się na torze poprawiać zaczęli pojawiający się sukcesywnie motocykliści. Potwierdziła się tym samym zasada, że motocyklami zabytkowymi zajmują się z natury rzeczy ludzie twardzi i nie poddający się przeciwnościom losu. Nie zawiedli też widzowie, prawdziwi fani motocykli zabytkowych.
W sumie podczas całej imprezy można było obejrzeć ponad 80 motocykli na torze i w parku maszyn. Od jednośladów wyprodukowanych w latach 20-tych i 30-tych do maszyn powstałych po II Wojnie Światowej. Najstarszym prezentowanym motocyklem był Triumph z roku 1925, w pełni oryginalny i nigdy nie restaurowany. Z jednośladów wyprodukowanych przed wojną można było podziwiać polskie motocykle marki Sokół (RT600 i 1000), francuskiego Dollar K7, angielskie BSA i Sunbeam, niemieckie: NSU 351 OSL, 601 OSL, 601 TS , BMW R61 oraz amerykańskiego Harleya-Davidsona WLA.
Motocykle powojenne to cała plejada znanych i lubianych pojazdów krajowej produkcji. Począwszy od SHL-ek przez Junaki i WFM-ki, a na WSK-ach skończywszy. Cieszy fakt, że polskie motocykle znajdują coraz większe grono miłośników. Wśród tej grupy wiekowej bogato reprezentowane były również pojazdy powstające w całym bloku wschodnim, czyli: MZ z DDRu, Jawy z Czechosłowacji i Iże ze Związku Radzieckiego.
Jednym z przyświecających nam celów było przypomnienie mieszkańcom Lublina, że sport motocyklowy istniał w Lublinie od zawsze, a zawodnicy z miejscowych klubów odnosili sukcesy na arenie krajowej i międzynarodowej. Z zaproszonych gości pojawili się: pan Krzysztof Komenda, były zawodnik Avii Świdnik, który przejechał na motocyklach, jako kierowca testowy ponad 500000 km oraz pan Bartłomiej Styła, były zawodnik KM Pionier, startujący w rajdach szybkościowych i obserwowanych w latach 70-tych.
Aby dodać smaczku imprezie, która ma w nazwie wyścigi, sprowadzone zostały również motocykle nietypowe i unikalne. Można było podziwiać WSK, konstrukcji pana Krzysztofa Komendy, który umieścił dwa cylindry w układzie jeden nad drugim i tym samym uzyskał pojemność skokową silnika równą 350 cm 3 . Na torze pojawił się również motocykl WSK 175 - prototyp z pięciobiegową skrzynią biegów, o oznaczeniu 3.41 i numerze 002. Podczas imprezy odbyła się też prapremiera motocykla Junak 350, który przygotowywany jest aktualnie do pobicia rekordu prędkości ustanowionego jeszcze w roku 1959.
Te wszystkie atrakcje można było obejrzeć i o nich posłuchać w przerwie pomiędzy wyścigami motocykli zabytkowych, podzielonych na klasy i dwie grupy wiekowe. W sumie odbyło się sześć biegów pucharowych poprzedzonych treningami zapoznawczymi. Na starcie stanęło 56. zawodników na motocyklach zabytkowych, startujących w bezpośredniej rywalizacji na torze. Ponad 20 maszyn wystawiono dodatkowo w charakterze eksponatów na plenerowej wystawie.
Wyścigi Super-Veteran udowodniły potrzebę spotykania miłośników motocykli zabytkowych i zabytkowych-sportowych w tej formie. Dzięki temu powstało niecodzienne, stylowe widowisko. Widzowie, którzy odwiedzili tor w Lublinie mogli obejrzeć zabytkowe motocykle ich ojców i dziadków oraz przekonać się, że w leciwym sprzęcie drzemią ukryte możliwości, a nade wszystko niepowtarzalny czar i duch minionej epoki.
Należy wspomnieć, że impreza powstała siłami LGW „Partyzant", ale przy współudziale Lubelskiego Stowarzyszenia Motocyklistów (LSM) KM " Pionier" oraz dzięki sponsorom, którymi byli: Lokalna Grupa Działania „Leśny Krąg" z Janowa Lubelskiego, Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Warta S.A., Ergo Hestia, Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie Warta S.A., Liqui Moly Polska, Naprawa Motocykli Różnych z Lublina, Piekarnia - Pęzioł Tadeusz, InterRisk Towarzystwo Ubezpieczeń S.A., Bottari Polska, firma brokerska Risk Sp. z o.o. oraz Dom Królewski.
Tych, co nie widzieli i tych, co nie spróbowali zapraszamy na kolejne edycje Wyścigów Motocykli Zabytkowych „Super-Veteran". Szczegółowe wyniki w poszczególnych klasach, podsumowania oraz plany na dalsze działania na stronie: www.rajdlubelski.pl .
|
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze