tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Stunt motocykl - jak dzia³a i ile to kosztuje?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Stunt motocykl - jak dzia³a i ile to kosztuje?

Autor: Micha³ Mikulski 2010.06.25, 12:36 28 Drukuj

Ustalmy na wstępnie - żaden wyczynowy sport nie jest tani. W momencie, kiedy coś przechodzi z hobbystycznego pomykania w minimum profesjonalizmu, pojawiają się koszta. W zależności od dyscypliny, koszta te będą większe lub mniejsze. Dziś na celownik bierzemy stunt, dyscyplinę która na przestrzeni ostatnich lat mocno się wyspecjalizowała w kwestii sprzętu. Jeszcze nie tak dawno można było poradzić sobie na starej „cebrze" obdartej z plastików. Teraz przeróbki sięgają daleko poza tuning silnika i zmianę przełożenia. Wraz z rozwojem sportu, rozwinęła się technologia - i bardzo dobrze.

„Stunt psy", bo tak popularnie nazywa się stunterskie motocykle, już wcale takimi „psami" nie są. Dopracowane w każdym detalu, przypominają najwyższej klasy motocykle wyścigowe, niżeli odrapane, rdzewiejące streetfightery. Ile tak naprawdę trzeba wrzucić w motocykl, by stał się odpowiednio pro? Jakie przeróbki to podstawa dla zawodowego stuntera? Za przykład posłuży nam BMW F 800R zbudowane na potrzeby jednego z bardziej rozpoznawalnych stunterów w Polsce, Huberta Dylona - znanego jako Raptowny.

NAS Analytics TAG

Zaczynamy od rozbierania

Nie powinienem tego pisać (strzał w kolano?), ale rozmiar ma znaczenie. W tym przypadku, im mniej tym lepiej (jednak nie strzał w kolano). Wszystkie zbędne plastiki muszą zniknąć z prędkością znikającej ze sklepowych półek odzieży dla puszystych w USA. W przypadku motocykla Raptownego zaczęto od pozbycia się przedniej lampy wraz z pełnym osprzętem, co odkryło nieźle prezentujące się lagi. Oczywiście, drogowe duperele powędrowały na półkę, od kierunkowskazów, czy lusterek zaczynając, na zegarach kończąc.

Idąc od przodu jednośladu, w oczy rzuca się szeroki fatbar. Kierownica Magury o zmiennym przekroju strice pochodząca z ostrego offroadu. Jest ona wielokrotnie wytrzymalsza, pozwala na „wyglebienie" w trakcie pokazu bez potrzeby jego przerywania. Koszt takiej przyjemności to około 350 zł. Wyposażenie na niej jest dużo uboższe, przełączniki zostały zredukowane do minimum. Pozostał tylko guzik rozrusznika. Ciekawym i bardzo popularnym patentem jest hand brake. Pod klamką sprzęgła umieszczono klamkę tylnego hamulca. To rozwiązanie pomaga w kontrolowaniu motocykla przy jeździe na tylnym kole, w momencie, kiedy nogi znajdują się w miejscu niekoniecznie przewidzianym przez konstruktora. Taka operacja wymagała sporej przeróbki. Koszt porządnej pompy hamulcowej to około 1000 zł, do tego dochodzi przewód w stalowym oplocie, około 150 zł, oraz adapter pod tylną tarczę wraz z drugim (zerknijcie na zdjęcie, jak dobrze wyglądają dwa zaciski na jednej tarczy) zaciskiem, kolejne 500 zł.

Jak już jesteśmy przy hamulcach, warto zaznaczyć, że przedni hebel został także przekonstruowany. Przewody w stalowym oplocie w BMW to seria, ale wymieniono także (koszt podobny do tej wymienionej wyżej). Odłączenie ABSu to „must have", chociaż Hubert pokazał na seryjnej F 800R, że mimo tego systemu moto można postawić na przednim kole.

Klatki i zębatki

Osłona silnika jest wyjątkowo ważna w przypadku motocykla pracującego w tak specyficznych warunkach. Nie chodzi jednak o chromowane gmole okalające te typy motocykli, które mają problemy ze skręcaniem. Klatka, bo tak poprawnie nazywa się orurowanie w stunt psie, pełni ważną funkcję, szorując regularnie o asfalt. Przygotowanie takiej zabudowy, w zależności od potrzeb, to około 600 zł plus proszkowe malowanie na poziomie 200 zł. Jak już jesteśmy w tej części motocykla, to warto wspomnieć o BMXowych „pegach". To takie, na chłopski rozum, przedłużenie osie przedniego koła, na którym zawodnicy stają w przypadku bardziej skomplikowanych ewolucji. Koszt jest dość niski, wynosi około 50 zł.

Jak już pojawił się aspekt „stania", to możemy płynnie przejść do wyjątkowo ważnej rzeczy w stuncie... dziewczyn. Amerykańskie przysłowie mówi „hold your horses" - chodzi o podnóżki. Seryjne „sety" nie nadają się do wyczynowej jazdy, toteż należy zainwestować w sportowy osprzęt, w tym konkretnym przypadku z modelu GS. To kolejne 200 zł na wydatkowej liście.

Nie trzeba być geniuszem, żeby domyśleć się, że przełożenie w motocyklu stunterskim jest z goła inne, od tego spotykanego w zwykłych szosowych motocyklach. Tutaj pojawia się kolejne skojarzenie z wyczynowym offroadem, gdzie wielkość zębatek jest podobna. Wymianie podlegają obydwie zębatki. Same zębatki kosztują w komplecie około 350 zł, do tego trzeba doliczyć przedłużony łańcuch, najlepiej wytrzymalszy, niż te stosowane seryjnie.

Sumując...

Nie jest aż tak źle. Nawet jeśli do przeróbek dorzucimy profesjonalny 12 o'clock bar, około 300 zł, czy tylne pegi wraz ze stelażem, kolejne 350 zł, to koszta nie są przytłaczające. Zwłaszcza, że mówimy tutaj o robocie na tip top. Koszta zawsze można ograniczyć, chociażby przez wyskrobanie sobie samemu tłumika, tak jak w prezentowanej F 800 R. Z naszych wyliczeń wynika, że w najbogatszej z wersji przeróbka motocykla wynosi około 6 300 zł.

Dużo ważniejsze od jednorazowego przygotowania są koszty eksploatacyjne. W przypadku wyścigów płaskich opony pożerają połowę rocznego budżetu. W offroadzie ciągłe wymiany napędów, opon i poniszczonych po glebach podzespołów mogą kosztować dwukrotność motocykla. W przypadku stuntu, co dość zaskakujące, koszta te są niższe. Najczęściej wymienia się tylną oponę, w tym przypadku co pokaz, oraz kierownicę. Napędy są bardzo wytrzymałe, a porządne przygotowanie skierowane na bezpieczeństwo pozwala ograniczyć wydatki.

Prezentowaną Betę i Raptownego możecie zobaczyć już jutro na warszawskim Bemowie! Wtedy też stanie się jasne jakie ewolucje można na tym motocyklu wykonać dzięki umiejętnościom i opisanym tutaj modyfikacjom.

Tabela kosztów:

Klatka 800 zł (w tym 200 zł za malowanie)
Kierownica 350,00 zł
Pompa hamulcowa przód 1 000,00 zł
Pompa hamulcowa tył 1 000,00 zł
Przewód hamulcowy (oplot) 150 zł (za jedną sztukę)
Adapter hamulca tylnego 300,00 zł
Zacisk tył (dodatkowy) 200,00 zł
Stelaż pod zbiornik 350,00 zł
Pegi 50,00 zł
Stelaż pod pegi tył 300,00 zł
Podnóżki przód 200,00 zł
Wydech (własnej roboty) 500,00 zł
Zębatka przód 100,00 zł
Zębatka tył 250,00 zł
Łańcuch ok. 250 zł
12 o'clock bar 300,00 zł
Łącznie ok. 6300 zł

Pamiętajcie, że są to koszty orientacyjne i mogą się różnić w zestawieniu z rynkowymi realiami. Przytoczenie ich ma na celu tylko i wyłącznie popularyzację niezwykle widowiskowego sportu jakim jest uliczny freestyle.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
palenie gumy raptowny bmw f800r stunt test a mg 0246 gumowanie bmw f800r stunt test a mg 0189
NAS Analytics TAG
modyfikacje stunt bmw f800r test b mg 0053 motocykl bmw f800r stunt test a mg 0142
motocykle bmw f800r stunt test a mg 0178 ewolucje bmw f800r stunt test a mg 0152
porownanie bmw f800r stunt test a mg 0171 przerobki bmw f800r stunt test b mg 0066
raptowny pion bmw f800r stunt test a mg 0182 stunt przerobki bmw f800r test b mg 0051
stunt bmw f800r test a mg 0153 test bmw f800r stunt a mg 0161
tricki raprowny bmw f800r stunt test b mg 0186 wheelie bmw f800r stunt test a mg 0183
zmiany stunt bmw f800r test b mg 0078 gaz bmw f800r stunt raptowny test a mg 0121
hamulec przedni bmw f800r seryjne test a mg 0005 hamulec przedni bmw f800r stunt raptowny test a mg 0123
hamulec tylny bmw f800r seryjne test a mg 0034 hamulec tylny bmw f800r stunt raptowny test a mg 0114
lampa bmw f800r seryjne test a mg 0011 lampa brak bmw f800r stunt raptowny test a mg 0141
manetka gazu bmw f800r seryjne test a mg 0001 manetka gazu bmw f800r stunt raptowny test a mg 0120
manetka sprzegla bmw f800r seryjne test a mg 0002
manetka sprzegla bmw f800r stunt raptowny test a mg 0119
podnozki bmw f800r stunt raptowny test a mg 0138 podnozki bmw f800r seryjne test a mg 0008
przedni zacisk bmw f800r seryjne test a mg 0023przedni zacisk bmw f800r stunt raptowny test a mg 0135
silnik prawa strona bmw f800r seryjne test a mg 0029 silnik prawa strona bmw f800r stunt raptowny test a mg 0125
przod bmw f800r seryjne test a mg 0003 lewa strona silnika bmw f800r stunt raptowny test a mg 0115
tyl bmw f800r seryjne test a mg 0014 tyl bmw f800r stunt raptowny test a mg 0130
wydech bmw f800r seryjne test a mg 0020 wydech bmw f800r stunt raptowny test a mg 0113
wlew paliwa bmw f800r seryjne test a mg 0031 wlew paliwa bmw f800r stunt raptowny test a mg 0140
zebatka bmw f800r seryjne test a mg 0032sprzeglo bmw f800r stunt raptowny test a mg 0122
przod bmw f800r stunt raptowny test a mg 0118 stopki bmw f800r stunt raptowny test a mg 0129
podnozki bmw f800r stunt raptowny test a mg 0166 podnozki bmw f800r stunt raptowny test a mg 0165
jazda na gumie bmw f800r stunt test a mg 0366 lewa strona silnika bmw f800r seryjne test a mg 0022
pion raptowny bmw f800r stunt test b mg 0153 raptus bmw f800r stunt test a mg 0377
tricki bmw f800r stunt test a mg 0361 wolna guma raptowny bmw f800r stunt test b mg 0161
Komentarze 16
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê