tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Sprawdź akumulator po zimie, czyli jak uniknąć niespodzianek na początku sezonu
NAS Analytics TAG

Sprawdź akumulator po zimie, czyli jak uniknąć niespodzianek na początku sezonu

Autor: Artykuł sponsorowany 2018.03.19, 09:09 Drukuj

Co zrobić, by rozpocząć sezon z pełnią energii? Dokładnie sprawdzić swój akumulator! Jeśli zatroszczysz się o niego jak należy, odwdzięczy się długą i bezproblemową pracą.

Pierwsze wiosenne próby odpalenia motocykla to sprawdzian dla naszego akumulatora, ale też dla nas samych. Jeśli zadbałeś o swoją baterię zimą, ta odwdzięczy się pewnym startem na wiosnę. Jeśli podczas mrozów pozostawiłeś motocyklowy akumulator samemu sobie, twój motocykl może przywitać cię głuchą ciszą.

Pierwszymi symptomami rozładowania akumulatora są powtarzające się trudności z odpaleniem motocykla i utrzymujący się niedobór prądu mimo regularnego ładowania. W najgorszej sytuacji są motocykliści, którzy użytkują swoje maszyny sporadycznie, ale po zimowej przerwie każdy z nas może doświadczyć takiej przykrej niespodzianki.

Rodzaje akumulatorów

Akumulator motocyklowy to bardzo proste urządzenie, wykorzystujące reakcję chemiczną do stworzenia prądu stałego. Te najprostsze, kwasowo-ołowiowe, zbudowane są z elektrod ołowiowych zanurzonych w roztworze kwasu siarkowego. Choć są tanie, wymagają troskliwej obsługi – regularnego sprawdzania poziomu i gęstości elektrolitu. Jeśli nie są używane przez dłuższy czas, warto je także wyjmować z motocykla i przechowywać w ciepłym, wentylowanym pomieszczeniu.

Znacznie bardziej nowoczesne i łatwiejsze w obsłudze są akumulatory żelowe, określane czasem jako VRLA (ang. valve regulated lead acid, akumulatory kwasowo-ołowiowe z zaworami). Płynny roztwór kwasu siarkowego zmieszano tam z krzemionką, uzyskując żel. Akumulator taki nazywa się bezobsługowym, ponieważ konsystencja żelu zapobiega jego parowaniu i wyciekom. Szczególną odmianą akumulatora żelowego jest AGM (ang. absorptive glass mat, chłonna mata szklana). Elektrolit znajduje się tam w arkuszach maty szklanej, dzięki czemu akumulator pozostaje szczelny nawet po uszkodzeniu. Baterie AGM, ze względu na mniejszy opór wewnętrzny, mają też zwykle wyższą moc.

Akumulatory AGM produkowane przez Moretti występują w dwóch wersjach: standardowej oraz wyposażonej w dodatkowy wyświetlacz, który pozwala na łatwy odczyt danych dotyczących stanu naładowania i odpowiednie reagowanie ubytki napięcia. Prawidłowa kontrola stanu baterii pozwala przedłużyć jej żywotność nawet do 6 lat!

Oznaczenia akumulatorów

Każdy akumulator ma na swojej etykiecie różne określenia, cyfry i znaki. Oprócz nazwy i modelu, zapisane są tam dane dotyczące parametrów – napięcia, pojemności, prądu rozruchowego i normy, według której te parametry zmierzono. Napięcie znamionowe określa do jakiej instalacji można akumulator podłączyć. Baterie przeznaczone do motocykli mają napięcie 12 V.

Jedna z najważniejszych cech akumulatora to pojemność. Podawana jest ona w amperogodzinach (Ah). Im więcej amperogodzin, tym większa pojemność akumulatora. Cecha ta powinna jednak być mniej więcej równa wartości zalecanej przez producenta motocykla. Zbyt duża pojemność oznacza drastyczne skrócenie żywotności akumulatora, ze względu na to, że motocykl nie będzie w stanie go w pełni naładować.

Kolejnym parametrem jest prąd rozruchowy, którego wartość podawana jest w amperach (A). Oznacza on maksymalny jednorazowy wydatek prądu, jaki jest w stanie wygenerować akumulator. Ostatnie z oznaczeń, norma, również ma ogromne znaczenie. Obok obowiązującej powszechni normy EN, można spotkać także SAE lub DIN. Pomiary według tych dwóch ostatnich norm dają różne od normy EN wyniki – prąd rozruchowy 680 A według normy EN jest wyższy niż 680 A według DIN i niższy niż prąd według normy SAE.

Jak ładować akumulator

Niezależnie jaki akumulator posiadasz, jeśli używasz motocykla od czasu do czasu, warto w czasie dłuższych postojów podłączać go do ładowania. Jeżeli zdecydujesz się na demontaż baterii pamiętaj o kolejności odłączania biegunów – najpierw ujemny oznaczony znakiem (-), następnie biegun dodatni oznaczony znakiem (+). W przypadku akumulatora kwasowo-ołowiowego musisz zachować szczególne środki ostrożności ze względu na żrący elektrolit. Do badania jego gęstości potrzebny ci będzie aerometr.

W przypadku większości akumulatorów warto skorzystać z automatycznej ładowarki, która samodzielnie bada stopień naładowania i dobiera odpowiedni program ładowania baterii. Po zakończeniu cyklu przechodzi w tryb utrzymania napięcia. Większość ładowarek posiada specjalną złączkę, która pozwala bez demontażu akumulatora podłączać go do ładowania w czasie postoju. Ładowarki takie znajdziesz w ofercie Moretti. Są one przystosowane do ładowania akumulatorów motocyklowych.

Niezależnie od kraju pochodzenia, akumulatory Moretti wykonywane są ściśle według surowych norm fabrycznych. Nie ma przy tym znaczenia czy produkcja odbywa się w Europie czy w Azji – większość producentów lokuje swoje fabryki na dalekim wschodzie i, jak pokazuje praktyka, nie ma to najmniejszego wpływu na jakość.

Pełną ofertę akumulatorów motocyklowych jak i samochodowych marki Moretti znajdziesz tutaj.

Zdję™cia
NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama

sklep Ścigacz

    na górę