Sportowy motocykl z silnikiem TDI
Wraz ze wzrostem możliwości silników Diesla pojawia się coraz częściej pytanie o możliwości zastosowania ich w motocyklach. Turystyczni zapaleńcy twierdzą, że wykorzystując wysoki moment obrotowy silników wysokoprężnych oraz ich niskie zużycie paliwa, z powodzeniem można by je, przynajmniej na początku, wykorzystać w motocyklach turystycznych. Holenderska firma Star Twin Motors stworzyła motocykl napędzany silnikiem TDI i to od razu w sportowym wydaniu.
Jak genialnym wynalazkiem jest silnik wysokoprężny, nie dane było w pełni przekonać się nawet jego wynalazcy, Rudolfowi Diesel’owi. Sam silnik na początku swego istnienia miał być alternatywą dla silników parowych, przez co był ciężki i nie nadawał się do zastosowań w transporcie kołowym. Doskonale radził sobie natomiast jako źródło napędu statków, łodzi podwodnych, pojazdów szynowych i wszelkich ciężkich pojazdów, gdzie rady nie dawały sobie silniki benzynowe. Po I wojnie światowej firma Bosh opracowała w 1923 nowoczesne układy wtryskowe, pozwalające na miniaturyzacje jednostek wysokoprężnych, a pierwszy samochód ciężarowy, MAN 150 PS, napędzany silnikiem wykorzystującym olej napędowy wyjechał na drogi już w 1924 roku. W połowie lat 30-tych Rosjanie jako pierwsi zastosowali silniki Diesla w swoich czołgach, co było rewolucyjną zmianą, czyniącą z radzieckich czołgów pojazdy deklasujące parametrami technicznymi i możliwościami trakcyjnymi wszystko, co w owym czasie jeździło na gąsienicach po ziemi.
Początek XXI wieku stawia przed silnikiem wysokoprężnym nowe wyzwania oraz, dzięki nowoczesnej technologii, nowe perspektywy. Dziś Diesel nie kojarzy się już z klekoczącym, dymiącym i mułowatym Golfem I, ponieważ dziś motocykl napędzany silnikiem Diesla potrafi osiągnąć prędkość 250 km/h.
Ci z was, którzy mieli przyjemność spędzić w Holandii trochę czasu wiedzą, iż Holendrzy to naród kochający motocykle. Jest to także naród bardzo oszczędny, i to do tego stopnia, że człowiek momentami łapie się za głowę z niedowierzaniem, że to akurat Szkotom przypadł tytuł największych skąpców pod słońcem. Czy to właśnie mając na uwadze te względy panowie Kees van der Starre i Jeroen Bernart stworzyli ThunderStara spalającego 2,5l oleju napędowego na 100km? Oficjalnie nie, ale my w Polsce wiemy jak mało kto, jak bardzo oficjalne wersje potrafią się mieć do rzeczywistości.
Firma Star Twin Motors zajmuje się przede wszystkim handlem jednośladami oraz produkcją podzespołów do nich. Wykorzystując swoje doświadczenie w produkcji ram motocyklowych firma postanowiła stworzyć prototypowy motocykl oparty na ramie własnego projektu i napędzany 3 cylindrowym silnikiem wysokoprężnym pochodzącym z VW Lupo. Projektantem motocykla jest Jeroen Bernart, który wspólnie z Kees van der Starre, współwłaścicielem Star Twin, rozpoczął prace nad pojazdem w 2001 roku.
Podstawą nowego silnika jest jednostka napędowa Volkswagena, która została jednak gruntownie przebudowana. Do projektowania nowego źródła napędu konstruktorzy wykorzystali program SolidWorks pozwalający uzyskiwać trójwymiarowe obrazy projektowanych elementów. Oryginalne koło zamachowe VW Lupo zostało odchudzone z blisko 7 kg do zaledwie niewiele ponad 2 kg. Pięciobiegowa skrzynia biegów pochodzi z Yamahy FJ1200 i współpracuje ona z silnikiem poprzez suche, wielotarczowe sprzęgło Benelli. Samo sprzęgło zostało wzmocnione i dodano w nim dodatkową tarczę sprzęgłową. Komputer pokładowy, elektronika i system zarządzania wtryskiem paliwa pochodzi z seryjnego VW. System zasilania zaopatrzony jest w intercooler. Nad zapewnieniem właściwej temperatury pracy silnika czuwają dwie chłodnice umieszczone z przodu po obu stronach silnika. To rozwiązanie, przypominające układy chłodzenia w motocyklach crossowch, zostało wymuszone koniecznością zachowania krótkiego rozstawu osi, jaki jest niezbędny dla zapewnienia odpowiednich parametrów jezdnych, sportowego przecież, motocykla.
Osiągi oryginalnego silnika VW Lupo 1200 to 61 KM /4000 obr/min i 140 Nm/1800 obr/min. Osiągi przerobionego silnika to kwestia zestrojenia. Wyjściowe parametry to 80 KM przy 4500 obr/min i 200 Nm momentu obrotowego. Dzięki modyfikacji map wtrysku i ciśnienia doładowywanego powietrza można uzyskać 120 KM i 325 Nm przy zaledwie 5500 obr/min.
Pomimo, że silnik Diesla jest cięższy w porównaniu z silnikiem benzynowym o podobnej pojemności, wagę całego pojazdu udało się utrzymać na zaskakująco niskim poziomie 205 kg. Bardzo pomogło w uzyskaniu tego rezultatu zastosowanie ultralekkiej ramy wykonanej z rur chromo-molibdenowych, lekkich węglowych kół włoskiej firmy BST oraz specjalnych kewlarowych owiewek opracowanych przez holenderską firmę Bart. Odwrócony widelec stosowany w maszynach Superbike dostarczyła firma WP, radialne wsporniki do zacisków, oraz same 6-tłoczkowe zaciski pochodzą z firmy PFM i są wykonane specjalnie dla ThunderStar’a. Tylny zacisk to produkt Brembo i współpracuj on z falistą tarczą hamulcową projektu Star Twin. Bardziej rozpoznawalne elementy motocykla to wahacz z Ducati SS1000 oraz pochodzący z tego samego motocykla korek wlewu paliwa (waży on więcej, niż sam zbiornik wykonany z karbonu). Co wprawniejsze oko dopatrzy się, że przednia lampa pochodzi z Cagivy Raptor.
Według zapewnień producenta motocykl znakomicie przyspiesza (ok 3,0s do 100km/h), hamuje i prowadzi się w zakrętach. Wszystko to przy zużyciu paliwa na poziomie 2,5 l/100km. W tej chwili twórcy motocykla pracują nad dalszym rozwojem konstrukcji mającym pomóc w tworzeniu koncepcyjnych motocykli napędzanych silnikiem Diesla przeznaczonych dla motocyklowych turystów oraz dla tych, którzy codziennie wykorzystują motocykl na dojazdy do pracy. Wydaje się również, że ze względu na swą długowieczność, bezobsługowość, małe zużycie paliwa oraz niską emisje spalin motocykle z silnikami wysokoprężnymi maja wszelkie szanse aby zawojować oficjalne resory posługujące się jednośladami, czyli policję i operującą na zunifikowanym, dieslowskim paliwie armię. Na ile jest to realne, pokaże najbliższa przyszłość.
Dane techniczne:
Silnik: | 3-cylindrowy w układzie rzędowym, wysokoprężny, turbosprężarka, intercooler |
Pojemność skokowa | 1200 cm3 |
Średnica cylindra x skok tłoka | 76,3 x 87 mm |
Stopień sprężania | 1:16 |
System wtrysku | wtrysk bezpośredni |
Liczba biegów | 5 |
Rama | Konstrukcja Star Twin, rury cr-mo |
Widelec | WP GP |
Wahacz | Aluminiowy, wleczony, element resorująco-tłumiący WP GP |
Hamulce przód | Zaciski 6-tłoczkowe PFM, dwie tarcz 320mm |
Hamulce tył | Zacisk 2-tłoczkowy Brembo, tarcza Star Twin |
Opona przód | 120/65 R17 |
Opona tył | 190/50 R17 |
Kąt główki ramy | 23o |
Rozstaw osi | 1533 mm |
Masa sucha | 205 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 18l |
Zużycie paliwa | 2,5l/100 km |
Kontakt:
Star Twin Motors
Kanaal Zuid 484
7371 GL Loenen (Veluwe)
The Nederlands
Tel: 0031 55 505 13 29
Fax: 0031 55 505 21 54
info@startwin.com
www.startwin.com
Źródło, zdjęcia: www.startwin.com, www.canyonchasers.net
Komentarze 4
Poka¿ wszystkie komentarzeCo¶ w stylu FJR, silniczek tak z 1400ccm. Momencik z 250Nm + jakie¶ 100KM i turysta jak siê patrzy :) Spalanie z 3-3.5l/100 + bak 21l = 700-600km zasiêgu xD i tylko 12-14z³/100km ^^
OdpowiedzJak dla mnie to by³oby wspania³e rozwi±zanie! Diesel w turystyku + ma³e spalanie + zasiêg ~400km...ehh. Dlaczego nikt takich seryjnie nie robi ?
OdpowiedzGdyby ktos z glowa i dobrym projektem,zlecil np.w Chinach produkcje dwucylindrowego-dwusuwa z turbodoladowaniem??? do-poczynajac od skuterow,a konczac na jednosladach turystycznych do 500cm3-to ...
OdpowiedzCiekawa jaka cena...?
Odpowiedznarazie to wersja prototypowa, a na seryjn± produkcje pewnie bedzie troche trzeba poczekac.
Odpowiedz