¦cigacze nie tylko dla nieletnich
Tłumaczą się tylko winni. Dlatego postanowiłem zrezygnować z tłumaczenia, dlaczego w serwisie poświęconym sportowym motocyklom pojawił się artykuł o ... skuterach. Poprzestanę tylko na stwierdzeniu, że skutery, to takie małe ścigacze, urodzone w niewłaściwej stajni z kajdanami na felgach.
Ale do rzeczy. Kiedy masz ukończone 13 lat, ale do ukończenia 16-stu brakuje Ci jeszcze trochę czasu, to możesz zacząć spędzać sen z powiek swoim rodzicom, wyrabiając sobie kartę motorowerową i kupując motorower. Czym jest motorower? Jest to pojazd na dwóch kołach, napędzany silnikiem o pojemności 1/4 szklanki wody (50cc) i rozpędzający się maksymalnie do 45 km/h. Jeżeli masz ukończone 18 lat i masz dowód osobisty, to na skuterze możesz zasiąść bez żadnych dodatkowych uprawnień. Po co to robić? O tym już za chwilę.
Gdy kończysz 16 lat, możesz przystąpić do egzaminu na prawo jazdy kategorii A1. Jeżeli zdasz egzamin, to możesz wymienić skuter na pojazd o takim silniku, do którego zmieścisz już ponad połowę szklanki wody, tj. 125 cc.
Zarówno skutery (pojemność do 50 cc), jak i motocykle "lekkie" (pojemności do 125 cc), mogą przeistoczyć się w diabelskie wynalazki, niezauważalne dla rodziców, opiekunów i małżonków, ale pozwalające wykonywać ewolucje, na widok których nawet kierowcom czarnych BMW z łokciami wystawionymi przez szybę miejsce po włosach jeży się na głowie.
Eliksirem, który pozwala zmienić anorektycznie usposobione źrebaki w pędzone sterydami rumaki, jest tuning. Po wymianie kliku elementów, które są fabrycznie montowane w skuterze, prędkość maksymalna rośnie z 50 km/h do 120 km/h. Montując w skuterze odpowiedni cylinder, gaźnik, wariator, sprzęgło, filtr, przekładnię i wydech możemy sprawić, że nowo pozyskane ponad 20 koni mechanicznych pozwoli nam oglądać w lusterku większość samochodów oraz niektóre "dorosłe" motocykle.
Tuning najlepiej jest przeprowadzać na nowym skuterze lub na skuterze używanym, ale jeszcze nie tuningowanym. Modyfikacje skracają żywotność części napędowych skutera, dlatego kupując tuningowany egzemplarz o przebiegu rzędu 8 000 km narażamy się na ryzyko, że nasz zakup zatrzyma się po przejechaniu kolejnych 500 kilometrów.
Motocykle "lekkie" o pojemności do 125cc mają jeszcze jedną zaletę. Często wyglądają jak prawdziwe ścigacze. W efekcie ich kierowcy są często pozdrawiani na drodze przez motocyklistów na równych prawach z kierowcami prawdziwych ścigaczy.
Na skuterach i motocyklach "lekkich" można z powodzeniem stawiać pierwsze kroki w wyczynowej jeździe. Na stronie skuter.medium.pl prezentowane są wyczynowe techniki jazdy na skuterach, obejmujące takie figury, jak:
- stoppie (jazda na przednim kole)
- wheelie (jazda na tylnym kole
- burnout ("palenie gumy")
Osoby o sportowych aspiracjach mogą spróbować swoich sił w Promot Scooter Cup, czyli w wyścigach skuterów.
Jeżeli ktoś planuje rozpocząć swoją karierę w świecie wyczynowej jazdy na motorze od skutera, to argumentem przemawiającym za takim działaniem jest aktualnie decyzja włoskich władz. Decyzja, wprowadzająca od 1 lipca 2004 obowiązek posiadania prawo jazdy na skuter dla osób, które nie ukończyły 18-stu lat (dotychczas nie trzeba było mieć żadnych pozwoleń), spowodowała spadek sprzedaży skuterów we Włoszech. Można więc liczyć, że ceny skuterów na tamtym rynku pozostaną przez pewien czas na atrakcyjnym poziomie.
Zobacz, jak tuninguje się skutery
Co ze skuterami robią Holendrzy?
Zobacz, jak popisowo jeździć na skuterze
Poznaj wymagania, jakie musisz spełniać, aby legalnie jeździć na dwóch kółkach
Przeczytaj o Promot Scooter Cup
Przeczytaj informację o obowiązku posiadania prawa jazdy na skuter we Włoszech
Poznaj środowisko użytkowników skuterów
Komentarze 42
Poka¿ wszystkie komentarzeja mam 12 lat i ¶ciga ja wyciskam 150km
OdpowiedzJak ma kto¶ do sprzedania honde nsr 50 to prosze pisac moje gg 11584143
Odpowiedzja mam komara z cylindrem 60cm i wyciskam 75km/h.
OdpowiedzFajne motory. mam YAMAHE FZR 1000
OdpowiedzFajne triki boja je takie lubie (-0
Odpowiedzniez³e fury ale z takich mog³o by mnie zdmuchn±æ
Odpowiedz