tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Rower elektryczny czy e-skuter? Zebra to w zasadzie… rower zasilany pr±dem
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Rower elektryczny czy e-skuter? Zebra to w zasadzie… rower zasilany pr±dem

Autor: Andrzej Sitek 2021.04.29, 07:31 1 Drukuj

Chcesz jeździć na skuterze elektrycznym, ale bez kłopotów związanych z prawem jazdy AM i ubezpieczeniem motocykla? Hybrydowe e-rowery/skutery, takie jak Zebra, mogą być ciekawym rozwiązaniem. Ale czy to legalne?

Elektryczne skutery i motorowery oferują zdecydowanie więcej wygody niż rower, a przede wszystkim nie wymagają pedałowania. Problem polega na tym, że zgodnie z przepisami wszyscy chętni, którzy urodzili się po 12 stycznia 1995, muszą ubiegać się o kategorię jazdy AM uprawniającą do jazdy motorowerem (skuter elektryczny jest traktowany jako motorower).

NAS Analytics TAG

Należy doprecyzować, że według prawa motorower to pojazd dwu- lub trzykołowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3 lub w silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość pojazdu do 45 km/h. Ale firma Zebra ominęła te trudności prawne.

Zebra jest inna. Mimo że wygląda jak skuter, w rzeczywistości posiada parę pedałów rowerowych, które tak naprawdę nic nie robią. Jasne, można nimi pedałować, ale powiedzmy sobie szczerze - są głównie po to, aby Zebra spełnianiała wymogi przepisów dotyczących rowerów elektrycznych.

Przypomnijmy, że w świetle przepisów rower elektryczny musi być uruchamiany naciskiem na pedały i zasilany prądem o napięciu do 48 V. Do tego znamionowa moc ciągła silnika roweru elektrycznego nie może przekraczać 250 W i musi być zmniejszana stopniowo i spadać do zera po przekroczeniu 25 km/h.

Ale przeglądając ofertę dostępną w handlu, bez problemu znajdziemy e-rowery z silnikami rozwijającymi 500, 800, a nawet 1000 W. Z kolei zlecając montaż elektrycznego roweru przez wyspecjalizowaną firmę, można zażyczyć sobie montaż silnika o mocy 2, 4, 6 kW, lub większej, co pozwala na jazdę z prędkością bliską... 100 km/h.

Oczywiście w świetle prawa nie taki pojazd nie jest już rowerem. Mamy wówczas do czynienia z motorowerem (do 4 kW) lub… motocyklem (powyżej 4 kW), co oznacza obowiązek rejestracji i ubezpieczenia. Warto o tym pamiętać.

Zgodnie z amerykańskimi przepisami Zebra klasyfikuje się jako rower elektryczny klasy 2 i może jeździć po prawie każdej drodze lub ścieżce rowerowej. Z kolei jeśli Zebra miałaby jeździć z oparciu o przepisy obowiązujące w Polsce, to e-rowerem nie jest, ponieważ pojazd wyposażony został w silnik o mocy 750 W i może osiągnąć 32 km/h. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby dostosować pojazd do wymogów przepisów dotyczących e-rowerów.

W przeciwieństwie do elektrycznych jednośladów, Zebra ma kilka mocnych atutów. Są to duże, wygodne siedzisko, tylny bagażnik, duża przestrzeń na nogi, oświetlenie LED w stylu samochodowym z kierunkowskazami, hydrauliczne hamulce tarczowe, lusterka, itp.

Kształt skutera zapewnia Zebrze również kilka korzyści. Dzięki swoim gabarytom jest  w stanie pomieścić więcej baterii. Pod siedzeniem można zamontować jeden lub dwa wymienne akumulatory 48V 26Ah, w zależności od wybranego modelu. Pojemność 1 248 Wh na baterię, to znacznie więcej niż w typowym rowerze elektrycznym.

Zebra Z1 w wersji podstawowej i jednoosobowej ma zasięg 56 km i można ją zakupić za  1 795 dolarów. Następny wariant to dwuosobowa Zebra ZX1 z większym zasięgiem 97 km za cenę 2 005 dolarów. Najwyższą specyfikację posiada Zebra ZX2. Wykorzystuje on dwa akumulatory i gwarantuje bardzo duży zasięg 193 km w cenie 2 795 dolarów.

Wszystkie modele mają nawet blokadę kolumny kierownicy, a w jednostkach o wyższej specyfikacji został wbudowany system śledzenia GPS, czyli funkcja, którą można zwykle znaleźć dopiero w skuterach elektrycznych.

Zebra próbuje zacierać granicę pomiędzy elektrycznymi rowerami, a elektrycznymi skuterami. Zapewne takie próby będą podejmowane coraz częściej. Na razie Zebra dostępna jest wyłącznie na rynku amerykańskim.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê