Rieju MR 300: trzy modele enduro dla różnych potrzeb
Dla młodych miłośników jazdy offroadowej, marka Rieju jeszcze niedawno brzmiała tak samo egzotycznie, jak kilka lat temu GASGAS. Wbrew pozorom rodzinna firma zaczynająca od rowerów oraz producent trialówek mają ze sobą więcej wspólnego niż mogłoby się wydawać.
Dla istniejącej od 1934 roku marki Rieju motocyklowym kamieniem milowym było opracowanie serii TT 505 Marathon w pojemności 50 i 74 cm3, która została zaprezentowana podczas targów w Barcelonie w 1979 roku. Zielone pojazdy enduro o niewielkiej pojemności odniosły sukces, a marka postanowiła skoncentrować się na motocyklach terenowych. W tym czasie marka GASGAS jeszcze nie istniała, ale wszystko zmieniło się sześć lat później, w 1985 roku. Wtedy to na rynku pojawiły się pierwsze motocykle trialowe tego producenta z Girony.
Losy obu hiszpańskich marek były dość zawiłe i koniec końców marka GASGAS została wchłonięta przez Pierer Mobility AG, a z kolei Rieju odkupiło motocykle, fabrykę i sieć dystrybucji czerwonego konkurenta. W czerwcu 2020 wznowiono produkcję w Gironie i na rynku pojawiły się modele Rieju o pojemnościach 250 i 300 cm3 technologicznie bazujące na maszynach poprzedniego brandu.
Od tego momentu zawodnicy na motocyklach Rieju wystartowali w dwóch Rajdach Dakar, walczyli w Sześciodniówce oraz startowali z sukcesami w Mistrzostwach Hiszpanii Enduro. A to dopiero początek, ponieważ producent nie zwalnia tempa i podczas targów EICMA w Mediolanie zaprezentował kolejne nowości na sezon 2022.
W tym roku marka ma w swojej ofercie aż trzy motocykle o pojemności 300 cm3: MR 300 Ranger, MR 300 Racing i MR 300 PRO skierowane do miłośników enduro o różnym stopniu zaawansowania. Czym się różnią? Przyjrzeliśmy się im nieco dokładniej.
Zacznijmy od najłagodniejszego z oferowanych motocykli. MR 300 Ranger to lekkie enduro dla mniej wymagających kierowców. Ma bardziej oswojony silnik, bardziej miękko zestrojone zawieszenie oraz niższe siedzenie (925 mm w porównaniu do 960 mm w pozostałych dwóch modelach), które ułatwia manewrowanie kierownicą. Motocykl ten nadaje się więc także dla młodszych i początkujących terenowych upalaczy. Za cenę zaczynającą się od 34 990 zł. otrzymujemy dwusuwa o pojemności 299,3 cm3 i mocy 55 KM. Ranger wyposażony jest w widelec KYB z otwartym wkładem 46 mm z regulacją dobicia i odbicia oraz amortyzator KYB z regulacją napięcia wstępnego, kompresji i odbicia. Całość na sucho waży zaledwie 105 kg. To wszystko w zupełności wystarczy, aby początkujący fani Tadeusza Błażusiaka, czy Billy’ego Bolta rozpoczęli swoja przygodę w terenie.
Rieju MR 300 Racing to klasa średnia dla doświadczonych kierowców enduro, ale jeszcze nie profesjonalistów. Model ten wyposażony jest w taki sam dwusuwowy silnik o pojemności 299,3 cm3, jak Ranger, ale różni się sposobem oddawania mocy, choć wartość maksymalna to podobnie 55 KM. Dodatkowo do wyboru użytkowników są dwa tryby jazdy (sucho lub deszcz), które można wybrać dzięki przełącznikowi mapy zapłonu. Model Racing jest wyposażony w widelec KYB 48mm AOS z w pełni regulowanym amortyzatorem KYB, z prawie 12-calowym skokiem z przodu i z tyłu. Z takim osprzętem motocykl z łatwością będzie pokonywać kamienie, korzenie i praktycznie każdą przeszkodę, którą spotka na swojej drodze. Układ hamulcowy z pompami i zaciskami Nissin zapewni bezpieczeństwo i idealną równowagę między czuciem motocykla, a mocą. Cena modelu Racing zaczyna się od 36 990 zł i jest to sporo mniej, niż trzeba zapłacić za sprzęty konkurencji.
Poznaj gamę nowych offroadówek Rieju
Rieju oferuje nam bardzo dobre motocykle nie odbiegające jakością od topowych super markowych producentów, a co ważne – za rozsądniejszą cenę. Na naszym rynku Rieju wypełnia niewątpliwie lukę pomiędzy najtańszymi niekoniecznie działającymi motocyklami z dalekiego wschodu a bardzo drogimi jednośladami z Japonii. Rieju swoje pojazdy dedykuje tym, którym zależy na niezawodnym sprzęcie.
POZNAJ MOTOCYKLE RIEJU »Topowym modelem w gamie MR 300 jest model PRO. To bezpośrednie nawiązanie do modeli GASGAS GP z 2019 roku, które spełnią oczekiwania nawet najbardziej wymagających kierowców. Wyposażenie MR 300 PRO sprawia, że z tym motocyklem można myśleć o wyprawie w najtrudniejszy teren. I choć tutaj również działa ta sama jednostka napędowa, podobnie jak w modelu Racing z możliwością wyboru dwóch trybów jazdy, osprzęt robi różnicę. Jeśli chodzi o zawieszenie golenie widelca zostały pokryte powłoką DLC, która obniża tarcie oraz jest odporna na zarysowania wzdłużne charakterystyczne dla zwykłych rur, które są najczęstszym powodem rozszczelnienia układu. W kołach znajdziemy obręcze Gold Speed ze wzmocnionymi czerwonymi, anodyzowanymi piastami, a pod spodem osłonę silnika. Aby utrzymać niską temperaturę, gdy warunki staną się trudne, z pomocą przychodzi wentylator chłodnicy, który pozwala utrzymać maksymalną wydajność silnika. O bezpieczeństwo hamowania ponownie dbają elementy marki Nissin, z pływającą tarczą przednią o średnicy 260 mm oraz tylną 220 mm. Za ten model, który praktycznie nie da się pokonać w terenie, zapłacić trzeba od 40 990 zł., co nadal jest mocno konkurencyjną ceną, jeśli chodzi o profesjonalne sprzęty enduro.
Seria MR pokazuje, że marka Rieju mocno do serca sobie wzięła zarówno swoje dziedzictwo wynikające z modelu Marathon 1979, ale także dziedzictwo, które jako rodzinna firma zaczynająca od produkcji rowerów, przejęła od kultowej marki GASGAS. Takie połączenie sprawia, że każdy adept enduro, niezależnie od stopnia zaawansowania, znajdzie dla siebie motocykl spełniający jego oczekiwania. Czy to na okazjonalne upalanie w terenie, czy też na starty w zawodach.
Więcej informacji na temat modeli Rieju z serii MR 300 znajdziecie na stronie oficjalnego importera marki: https://www.riejumoto.pl/
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarzemam MR 300 Racing i polecam ten sprzęt ! Świetna maszyna dla amatorów upalania :)
Odpowiedz