Quantya - elektryczna rewolucja
Co powiecie na wa¿±cy 90 kg motocykl crossowy, napêdzany silnikiem elektrycznym? Szaleñstwo? Nie! Dowiedli tego szwajcarscy konstruktorzy, tworz±c motocykl o nazwie Quantya. Ten wygl±daj±cy, jak BMX sprzêt rozpêdza siê do prawie 70km/h, ma zawieszenie Marzocchi i generuje ponad 14 kW mocy! Jeszcze ciekawsz± informacj± jest fakt, ¿e nowoczesna litowo-polimerowa bateria wytrzymuje nawet do 3 godzin pracy.
Motocykl sprzedawany jest w dwóch wersjach - EVO1, która d±¿y bardziej w stronê supermoto, oraz FMX i chyba przeznaczenia tej drugiej t³umaczyæ nie trzeba. Obydwa sprzêty seryjnie wyposa¿one s± w jeden zestaw baterii oraz specjaln± ³adowarkê, która umo¿liwi ich uzupe³nienie w nie wiêcej, ni¿ 75 minut. Wszystko „³adnie, piêknie", lecz pojawia siê ma³e „ale"...
Po³±czenie BMX-a, z motocyklem trialowym i mocnym sinikiem niczym z crossówki teoretycznie powinno wyj¶æ ¶wietnie. Póki co, osobi¶cie jestem sceptyczny co do tego pomys³u, poniewa¿ ju¿ z filmików widaæ, ¿e motocykl wcale nie jest idea³em do prowadzenia. W±skie ogumienie i do¶æ nietypowa pozycja za kierownic± powoduje, ¿e sprzêt jest wyj±tkowo narowisty i niestabilny. Na koniec kwestia najwa¿niejsza: czy kto¶ z Was jest w stanie wydaæ ponad 7 tysiêcy euro na taki sprzêt? Szczerze w±tpiê, bior±c pod uwagê, ¿e w tej cenie mo¿na kupiæ nowy model crossowej „setki" praktycznie ka¿dej marki.
Nie da siê ukryæ jednak, ¿e cel jest szczytny i konstruktorzy d±¿± w dobrym kierunku. Coraz mocniejsze silniki elektryczne kiedy¶ ca³kowicie wypr± silniki spalinowe. Dla jednych jest to przykra informacja, dla innych normalna kolej rzeczy. Jednak¿e, je¿eli takowy zostanie osadzony w odpowiedniej ramie, popart± porz±dn± geometri±, to podpiszê siê pod takim sprzêtem obydwoma rêkami. Jestem przekonany, ¿e dziêki takim ludziom, jak szwajcarscy konstruktorzy przysz³o¶æ wcale nie musi byæ nudna. Ich produkt ju¿ cieszy siê bardzo du¿± popularno¶ci± w¶ród m³odych ludzi i powoli staje siê nie tylko modnym gad¿etem, ale tak¿e ekstremalnym sprzêtem do ¶migania po skateparkach, dirt track'ach, a tak¿e torach do FMXu.
Co bêdzie nastêpne? Dowiecie siê jak zawsze na ¦cigacz.pl!
Foto i info: quantya.com
Komentarze 5
Poka¿ wszystkie komentarzehmm, wchodzac w szczegoly: dosc duzym drukiem na stronie quantya.com napisane jest swiss made, wiec nie wiem, skad w tekscie artykulu konstruktorzy ze szwecji
OdpowiedzS³uszna uwaga. Przepraszamy za b³±d - zosta³ on ju¿ poprawiony.
Odpowiedztylko karty do kol by trzeba przymocowac zeby toto slychac bylo
OdpowiedzMoc jak moc, ale ile to musi miec momentu :) Szkoda, ze bateria starcza tylko na 3h.
Odpowiedzniech ktos mi powie czego nie mozna jezdzic tym po ulicy ? :> wogle zrobic jakiegos scigacza z wieksza bateria z mocniejszym silnikiem z biegami itp i uciekac spokojnie przed policja :D nadodatek ...
OdpowiedzNo i w koñcu wiewiórki mog± spaæ spokojnie...
Odpowiedz