Przygotowanie skutera do zimy
Aura za oknem staje się coraz bardziej nieprzyjazna i jazda przestaje być czystą przyjemnością. Najwyższy czas pomyśleć o zabezpieczeniu naszego pojazdu na okres zimowy. W poniższym artykule przypomnę o czynnościach, które warto wykonać, aby bezproblemowo rozpocząć przyszły sezon.
Po trudach, jakie pokonał nasz skuter w ciągu roku warto zarezerwować trochę czasu, aby zapewnić mu dogodne warunki zimowania. Zanim zapadnie decyzja o ostatecznym odstawieniu sprzętu do garażu, można wybrać się na ostatnią przejażdżkę, aby z zadowoleniem zakończyć sezon, gdyż nasza maszyna już niedługo zapadnie w zimowy sen.
Producenci zalecają, aby na czas długiego postoju zbiornik paliwa był pełny, ponieważ zapobiega to korodowaniu zbiornika od wewnątrz. W przyszłym roku paliwo może być jeszcze droższe, więc mały zapasik zawsze się przyda.
Mycie
Gdy wasz pojazd będzie stał w bezruchu przez długi okres, warto żeby był porządnie wyczyszczony. Nie szczędźcie na to wysiłku, najlepiej pościągać wszystkie plastiki i osłonki, aby zobaczyć w jakim stanie są podzespoły.
Uważajcie, aby nie zalać instalacji elektrycznej, bo grozi to nawet unieruchomieniem motocykla. Wrażliwym na wodę elementem elektrycznym jest przerywacz kierunkowskazów oraz moduł zapłonowy. Mimo, iż elementy te są zabezpieczane przed wilgocią, zdarzają się czasem nieszczelności. Po umyciu można uruchomić silnik, aby odparowały resztki wody.
Skrzynia biegów
Gdy silnik jest rozgrzany, można pokusić się o wymianę oleju w przekładni. Stary swoje już zrobił i aby wszystko dalej działało bez zgrzytów, warto wlać nowy. W tym celu pod maszynę podstawiamy pojemnik do którego wszystko spłynie z otworu zlewczego, może to chwilkę potrwać, gdyż średnica otworku zazwyczaj nie jest zbyt wielka. Na koniec pozostaje nam tylko nalać świeżego oleju zgodnego z zaleceniami producenta i wartością podaną w książce serwisowej, bądź znajdującą się na obudowie silnika.
Układ chłodzenia
Część skuterów chłodzona jest cieczą i aby na wiosnę chłodnica nadal była w jednej części, należy zmienić płyn na taki, który nie zamarznie przy ujemnej temperaturze. Wodę z chłodnicy można spuścić przez specjalny otwór znajdujący się przy pompie cieczy, bądź po prostu odczepiając jeden z węży.
Po tym, co wypływa z silnika można dowiedzieć się, w jakiej kondycji znajduje się nasz układ chłodzenia. Teraz wystarczy wlać do chłodnicy nowy płyn i gotowe.
Hamulce
Ważnym elementem naszego bezpieczeństwa w przyszłym sezonie będą hamulce. Tu należy zwrócić szczególną uwagę na stan klocków hamulcowych, bo często bywa, że na koniec sezonu nie zostaje z nich już nic, a w większości przypadków wymiana nie jest trudna.
Skoro jesteśmy już w okolicach zacisku, sprawdźmy jak wygląda tarcza, palcem można zweryfikować, czy nie ma na niej progu. Jeżeli nasz pojazd ma już parę lat, nie zaszkodzi sprawdzić wężyk, może on być „spuchnięty'' i sparciały, co w połączeniu ze starym płynem nie daje najlepszych rezultatów podczas hamowania. Na koniec zostaje nam napełnienie zbiorniczka nowym płynem hamulcowym i odpowietrzenie całego układu.
Pasek klinowy
Aby nadal cieszyć się atomowym przyśpieszeniem naszego skutera, zajrzyjmy co pod pokrywą piszczy. Tam znajduje się pasek klinowy wraz z rolkami, którymi też trzeba się zainteresować. Z wymianą tych elementów (o ile jest to oczywiście konieczne) nie każdy może sobie poradzić, dlatego najlepiej zlecić to specjalistom, którzy zrobią to fachowo.
Filtr powietrza
Podczas, gdy nasza maszyna stoi już rozebrana do rosołu, warto zajrzeć do filtra powietrza. Ma on znaczący wpływ na osiągi, jakie generuje silnik, a w przypadkach, gdy zostaje uszkodzony, grozi to poważną awarią. Gąbkowe filtry można wyczyścić, ale i tak prędzej czy później trzeba go zmienić.
Ustawienie sprzętu
Długi postój nie ma zbawiennego wpływu na ogumienie, dlatego w trosce o opony dobrze jest ustawić skuter tak, aby koła nie dotykały podłoża. Stopka centralna nie załatwia sprawy, zatem trzeba rozejrzeć się za czymś, co okaże się stabilną podporą.
Akumulator
Chłodno potraktowany akumulator nie będzie służył długo, dlatego na okres zimowy zabieramy go do domu, gdzie nie jest narażony na niskie temperatury. Należy go naładować przed zimowym snem, a następnie znaleźć dla niego miejsce z dala od domowników, gdyż w rękach dzieci może być niebezpieczny. Na wiosnę wystarczy go podładować i powinien działać bez zarzutów.
Tak przygotowany skuter wystarczy tylko przykryć pokrowcem i odstawić na zimowy odpoczynek.
Komentarze 16
Pokaż wszystkie komentarzemam pytanie jeżdżę skuterem już dość długo od jakiegoś czasu gdy zatrzymam się na światłach i chcę ponownie ruszyć skuter odmawia posłuszeństwa muszę odpychać się nogami aby ruszył jest to bardzo ...
Odpowiedzsilniki rowerowe gora !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! silniki spalinowe do rowero gora !!!!!!!!!!!!
OdpowiedzMam pytanie :P W Romecie 717 przy akumulatorze na "+" pojawia się taki osad... Zbliża się zima w a serwisie obrobili mi śrubkę od "+" nie wiem co robić żeby go odkręcić... Pomożecie?
Odpowiedzbierzesz kątówke, bo inaczej nie da rady, możesz styk przesmarować wazeliną, i zostawić jak jest..
Odpowiedzmam pytanko czeka mnie wymiana oleju w skuterze a nie wiem potem ile go mam wladz
OdpowiedzNie, nie odpalac.
OdpowiedzPowtarzam pytanie Czy trzeba odpalac Skutera raz na jakis czas Prosze o odpowiedz Pozdro
Odpowiedz