Przygoński - elitarne testy przed Dakarem 2011
Trzech motocyklistów zaliczanych do ścisłej światowej czołówki rajdów terenowych cross-country: Cyril Despres, Marc Coma oraz Jakub Przygoński, zawodnik Orlen Team zostało zaproszonych na testy nowego modelu KTM o pojemności 450 centymetrów sześciennych, przygotowanego pod kątem startu w Rajdzie Dakar 2011.
Testy nowego KTM’a rozpoczęły się w poniedziałek 20. września w Tunezji. Zawodnicy sprawdzają głównie wytrzymałość silnika narażając go na ekstremalną pracę w bardzo trudnych warunkach. Dodatkowo inżynierowie KTM korzystają z opinii zawodników w zakresie optymalnego zestrojenia poszczególnych podzespołów nowego sprzętu, pod kątem startu w najdłuższej i najbardziej wymagającej imprezie motoryzacyjnej świata jaką jest Dakar.
Kuba Przygoński:
„Jestem w Tunezji na testach nowego, prototypowego motocykla KTM 450. Zostałem, obok Cyrila Despres i Marca Comy, zaproszony przez fabrykę KTM do sprawdzenia wytrzymałości silnika nowego sprzętu. W tej chwili jesteśmy na środku pustyni. Jeździmy po dnie wyschniętego jeziora z manetką gazu odkręconą cały czas do samego końca i sprawdzamy kiedy przeciążenia będą zbyt duże i silnik po prostu wybuchnie. W tej chwili mój silnik ma już za sobą 1200 kilometrów i na razie nic się nie dzieje. Dzisiaj mam jeszcze do przejechania 600 kilometrów. Testujemy w półtoragodzinnych przedziałach czasowych nie odpuszczając przez ten czas w zasadzie nawet na chwilę gazu. Czasem tylko musimy zmieniać biegi, gdyż piach jest zbyt miałki by przez niego przejechać. Takie testy są bardzo przydatne, gdyż przed Dakarem będę wiedział znacznie więcej o motocyklu i będę umiał go efektywniej wykorzystywać na odcinkach specjalnych. Nowy motocykl nie różni się praktycznie od poprzednika jeśli chodzi o gabaryty, natomiast jest o 20 kilogramów lżejszy, co bardzo cieszy. Jutro będziemy jeździć po wydmach, więc będzie również możliwość sprawdzenia zawieszenia.”
Podczas Dakaru 2011 zostaną wprowadzone dalsze zmiany regulaminowe odnośnie ograniczenia pojemności silników motocykli. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, od zbliżającej się edycji rajdu zawodnicy z listy Elite A.S.O., na której znajdują się wszyscy motocykliści Orlen Team: Jakub Przygoński, Jacek Czachor oraz Marek Dąbrowski będą zobowiązani do jazdy pojazdami z silnikami o pojemności nie większej niż 450cc. Dopuszczalne są trzy wymiany silnika podczas rywalizacji.
Nowe regulacje skłoniły konstruktorów do opracowania rozwiązań technologicznych, pozwalających na pokonanie arcytrudnych tras Ameryki Południowej, gdzie po raz trzeci w 2011 odbędzie się Rajd Dakar. Stworzenie idealnego motocykla jest dla producentów o tyle ważne, że będzie to ostatni Dakar, w którym zawodnicy spoza listy Elite będą mogli swobodnie wybrać typ i pojemność motocykla. Dopiero w kolejnym roku wszyscy uczestnicy będą musieli jechać na motocyklach z silnikami o pojemności 450cc.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze