Przewodnik po oświetleniu LED
Wybierając sobie pojazd, często nie bierzemy pod uwagę modyfikacji które przeprowadzimy w przyszłości. Kierujemy się emocjami, bo tak być powinno, przyjemności muszą towarzyszyć emocje.
Kiedy euforia mija, nadchodzi czas refleksji, jesteśmy dojrzalsi, rozumiemy swoje możliwości, znamy zastosowanie przedmiotu, który darzymy uwielbieniem, i co najważniejsze wiemy jak i gdzie będziemy go używać znając jego słabości i zalety.
Tak też jest z oświetleniem diodowym LED. Technologia podbija powoli wszystkie rynki naszego globu, niski pobór energii, niesamowita wręcz wytrzymałość mechaniczna oraz największa żywotność powodują, że to źródło światła staje się najbardziej pożądanym.
Producenci spełniając nasze oczekiwania, oferują coraz nowsze modele, a my musimy wybrać. Kiedy przychodzi moment decyzji czujemy się zagubieni. Ten krótki przewodnik, ma na celu wyjaśnienie jak doprawić zupę, żeby nie była za słona ;)
Po pierwsze musimy stanąć przed dylematem jakie słabości posiada oświetlenie które już posiadamy zainstalowane. Trzeba podjąć decyzję, co zostawiamy, a co demontujemy. Zastanawiamy się czy jeździmy przeprawowo, czy raczej się ścigamy.
Do szybkiej jazdy sprawdzą się najlepiej dalekosiężne reflektory firmy Vision X model: S6100 i S4100, o bardzo skupionej wiązce światła i zasięgu od 300 do 500 metrów (wersja SPOT).
|
Ich wadą jest spora masa - 1.4kg dla modelu S4100 i 2kg dla S6100. Warto wygospodarować dobrze osłonięte miejsce z solidny mocowaniem. Najlepiej stosować w parach rozstawiając oba reflektory minimalnie na boki.
Ciekawą alternatywą jest użycie mocowania RAM-Mount i zamocowanie S4100 jako lampy kierunkowej, tzw. szperacza. Dodatkowo potrzebny będzie kabel spiralny tzw. kabel telefoniczny.
Dla wszystkich którzy nie mają miejsca, dbają o każdy gram sprawdzi się model S1100 firmy VisionX:
|
Ta mała lampka waży tylko 230g, i zawstydzi nie jedną znacznie większą konstrukcję. Modułowa budowa pozwala na połączenie z innym egzemplarzem tego modelu w dowolny łańcuch - listwę.
Śmiało można ją mocować na kierownicy, w miejscach, gdzie nie ma przestrzeni na wyrafinowane mocowania. Pobór prądu na poziomie 0.75A umożliwia instalację do sprzętów pozbawionych akumulatora. Nie ma potrzeby stosowania żadnych przekaźników. S1100 występuje w paru konfiguracjach rodzaju światła: SPOT (skupiony), EURO (częściowo rozproszony), FLOOD (całkowicie rozproszony). Osobiście polecam model S1100 w wersji SPOT, gdyż 10 Watowa dioda sprawdza się w tej opcji najlepiej.
Podobna sytuacja występuje w segmencie listw diodowych tzw. light barów. Mamy dostępne wersje EURO, FLOOD, oraz SPOT. Nowością ostatnich miesięcy jest wersja AMBER, o pomarańczowej barwie światła przeznaczona do jazdy w bardzo trudnych warunkach jak mgła czy gęsty pył.
|
Do oświetlenia statycznego, kiedy potrzebne jest maksymalnie krótkie i rozproszone, nie oślepiające źródło światła sprawdzą się listwy FLOOD. Idealnie pasują na boki pojazdów, czy światła wsteczne, kiedy na postoju mogą doświetlać nam obszar roboczy.
|
Dla porównania model XIL80 EURO i mdel XIL80 FLOOD firmy VisionX:
|
Kierując się doborem listwy musimy wybrać ile mamy miejsca. Często przednie zderzaki (bumpery) wymagają odpowiednich modyfikacji - wycięcia i przeniesienia poprzeczki. Istotnym jest założone oświetlenia jak najwyżej, wykorzystując tak elementy przodu by lampa była jak najlepiej chroniona:
|
W przypadku samochodów 4x4 i pojazdów UTV idealne miejsce to górna krawędź dachu nad szybą przednią lub wnęka w przednim bumperze:
|
Optymalnym rozwiązaniem jest montaż centralny listwy w osi naszego pojazdu, niestety nie zawsze są takie możliwości. Przykładowo, jeśli mamy z przodu sporą wyciągarkę, albo używamy dodatkowego osprzętu takiego jak pług do odśnieżania:
|
Taki wariant daje nam szansę na rozstawienie źródła światła na boki. Zyskujemy rewelacyjne doświetlenie pobocza.
Reasumując, dla pojazdów typu motocykl najlepszy model ze względu na masę i wymiary jest model S1100 mocowany do półek kierownicy, czy gmoli. Dla quadów, motocykli czy samochodów 4x4 kombinacja modeli dalekosiężnych S4100 i S6100 wraz z listwami LED w zależności od zastosowań i potrzeb.
|
Przykładowe mocowanie lampy RIGID 6 cali 12 diod na quadzie sportowym LTZ400:
|
|
Znając już kryteria jakimi należy się kierować przy doborze modeli do naszych potrzeb pozostaje pytanie jakiej firmy mają być nasze LEDy?
Tutaj wyboru nie ma za wielkiego... mamy dwóch przodujących producentów:
Rigid Industries i VisionX. Obie firmy są prekursorami oświetlenia LED na rynku amerykańskim, i obie posiadają podobny asortyment produktów. Jak zwykło się mawiać: „diabeł tkwi w szczególe".
Elementem wspólnym są listwy diodowe. Rigid Industries nie oferuje lamp dalekosiężnych, takich jak S6100 i S4100 oraz S1100. Ktoś mógłby powiedzieć, zatem różnica jest tylko w obudowie. Nic bardziej mylnego.
|
Listwy RIGID są węższe (niestety kosztem większej głębokości) i posiadają mocowania umożliwiające regulację w zakresie 360 stopni. W przypadku modeli VISION zakres regulacji to 30 stopni (kąt pochylenia lampy od powierzchni mocowania):
|
Jak zwykle nie wszystko jest takie różowe jak by się mogło wydawać. Produkty firmy VisionX poza minimalnie niższą ceną mają istotną wadę w postaci wyższej masy własnej. Flagowy model XIL200 (12 cali 20 diod) waży 1728g, a jego odpowiednik z Rigid Industries (10 cali 20 diod) 1538g to prawie 200g różnicy. Dla każdego maniaka zbędnych gramów ten z pozoru błahy fakt będzie miał istotne znaczenie!
Kolejna różnica to pobór prądu. XIL200 potrzebuje 5A przy 12 Voltach generując moc 60W, a jego odpowiednik tylko 3.17A i 38.4W.
W przypadku jasności źródła światła prowadzi Vison o 400 Lumenów... tylko różnica ta jest nie wyczuwalna, ponieważ seria RIGID odrabia tą dysproporcję za pomocą lepszej jakości i bardziej skupionych zwierciadeł.
Modele RIGID mają bardziej skupione źródło światła, co przekłada się na większy zasięg, przy mniejszej konsumpcji energii. Plusem jest także lepsza jakoś wykonania. Lexanowa szyba jest przykręcona do obudowy za pomocą aluminiowej ramki. Mamy pełną gwarancję, że lampa więcej zniesie i może powodzeniem służyć za oświetlenie basenu czy akwarium.
Tutaj bezpośredni oponent wypada zdecydowanie gorzej, samotna silikonowa uszczelka dociska bezpośrednio szybę do prowadnicy obudowy. Możemy bardziej mówić o bryzgoszczelności - deszczoszczelności niż wodoszczelności.
Ciekawostką jest patent zastosowany w modelu RIGID. Płytka posiada zdublowane układy zasilania do każdego modułu z diodami, co w przypadku mechanicznego uszkodzenia, np. pęknięcia obudowy, lub samej płytki powoduje, że reszta diod świeci dalej!
US Army już dawno wykorzystało tą zaletę... to jest jedno z nie wielu źródeł światła na rynku które potrafi przeżyć bezpośrednie ostrzelanie z broni długiej!
Przekrój lampy firmy Rigid Industries:
|
Przekrój lampy firmy VisionX:
|
Zestawienie danych dwóch „topowych" modeli:
RIGID 10 cali 20 diod
Pobór prądu: 3.17 A
Moc w W: 38.4 W
Siła światła 3200 Lumenów
Wymiary: 8.5cm wysokość 9cm głębokość 28.7cm długość
Masa: 1538g
VISION 12 cali 20 diod:
Pobór prądu: 5 A (12V)
Moc w W: 60 W
Siła światła 3600 Lumenów
Wymiary: 6.9cm wysokość 7.7cm głębokość 30.4cm długość
Masa: 1728g
Test przeprowadzony pomiędzy poszczególnymi modelami:
Trwają prace nad nowymi modelami w których zastosowano 10 Watowe (900 Lumenów każda!) diody z modelu S1100:
|
9000 Lumenów w panelu. W przyszłym roku sprawdzimy to na własnej skórze.
Dobierając oświetlenie warto interesować się tylko wyłącznie produktami markowymi, opatrzonymi oryginalnym logiem producenta: VisionX i Rigid Industries, aby uniknąć rozczarowań w przyszłości.
Więcej szczegółowych danych, zdjęć oraz filmów znajdziecie na stronie: www.multi-moto.eu w zakładce „Oświetlenie LED". Zapraszamy! |
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarzeZapomniał o polskim producencie, a to bynajmniej nie lipa.
OdpowiedzTylko ile to kosztuje...
Odpowiedz