Portale motocyklowe - statystyki oglądalności
Internetowe strony o motocyklach powstają w ostatnim czasie jak przysłowiowe „grzyby po deszczu". Czy rynek da im szansę przetrwania? Niezależne badania popularności stron wskazują na to, że nie.
Na początku Internetu był chaos. Strony internetowe działały metodą „kowboi rodem z Dzikiego Zachodu". Nie było niezależnych i uznanych badań rynkowych, które w sposób obiektywny i względnie dokładny odpowiadałyby na pytanie: kto korzysta ze stron internetowych. Dlatego każdy serwis podawał takie dane, jakie chciał. W tych okolicznościach bardzo trudno było podjąć rozsądne decyzje marketingowe.
Dzisiaj rynek internetowy niczym nie różni się od rynku prasowego, telewizyjnego czy radiowego. Istnieją standardy, określające tak podstawowe kwestie, jak sposób określania liczby użytkowników serwisów internetowych, profil demograficzny użytkowników, zachowania użytkowników na witrynie, czy też miejsce serwisu w strukturze tematycznej stron polskiego Internetu.
Podstawowym badaniem jest MEGAPANEL PBI/GEMIUS. Badanie to jest uznawane za najbardziej obiektywne, bo najtrudniej zafałszować jego wyniki. Badanie to jest tak dobre, że w praktyce nie korzysta się z żadnych innych. Oczywiście istnieją rozmaite systemy statystyk, w tym własne systemy statystyk poszczególnych serwisów internetowych, czasami przedstawiające bardziej marzenia właścicieli tych serwisów, niż rzeczywistą liczbę użytkowników. Jednak największe firmy marketingowe i renomowane portale operują wynikami MEGAPANEL PBI/GEMIUS jako podstawowym źródłem informacji. Badanie to nie jest oparte na żadnych elektronicznych systemach liczących, które łatwo jest oszukać. Opiera się na grupie kilkudziesięciu tysięcy ankietowanych internautów, którzy co miesiąc określają swoje preferencje i na tej podstawie określane są dane dla całej populacji. Czyli badanie przebiega dokładnie tak samo, jak badania dla innych segmentów rynku mediowego - prasy, telewizji, radia itp...
Co mówią ostatnie wyniki MEGAPANELu na temat serwisów o motocyklach, quadach i skuterach? Trzy podstawowe rzeczy:
1) Rynek motocyklowy jest w fazie bardzo szybkiego rozwoju. Liczba użytkowników najbardziej popularnych serwisów motocyklowych podwaja się co roku.
2) Rynek motocyklowy jest rynkiem sezonowym - liczba użytkowników w szczycie sezonu jest dwukrotnie większa, niż w okresie zimowym.
3) Większość internatów wybiera jeden serwis o motocyklach - w grudniu 2007 nie było w Polsce drugiego serwisu o tej tematyce, którego liczba użytkowników pozwalałaby określić jego popularność badaniem MEGAPANEL PBI/GEMIUS.
Poniżej przedstawiamy dane MEGAPANEL dla dwóch miesięcy - maja 2007 -wyznaczającego szczyt zainteresowania tematyką motocyklową - oraz grudnia 2007 - zimowego „dołka" na rynku motocyklowym. To, że w grudniowych wynikach liczba użytkowników jest podawana dla zaledwie jednego serwisu związane jest z faktem, że w okresie zimowym liczba użytkowników pozostałych serwisów internetowych była na tyle mała, że praktycznie niemożliwa do określenia przy pomocy badań ankietowych MEGAPANELU (poniżej 30 000 użytkowników). Błędy takiego oszacowania byłyby na tyle duże, że w praktyce instytucja badawcza rezygnuje z podawania danych liczbowych, ograniczając się jedynie do wskazania szacunkowego miejsca w rankingu serwisów o motoryzacji.
MAJ 2007 | |||
| Liczba użytkowników | Liczba wyświetleń | Miejsce w kategorii motoryzacja |
scigacz.pl | 413 159 | 3 144 516 | 3 |
skutery.net | 60 104 | 1 707 844 | 15 |
bikepics.com | 59 337 | 977 534 | 16 |
riders.pl | 44 281 | 233 614 | 20 |
jednoslad.pl | - | - | 27 |
motox.com.pl | - | - | 35 |
GRUDZIEŃ 2007 | |||
| Liczba użytkowników | Liczba wyświetleń | Miejsce w kategorii motoryzacja |
scigacz.pl | 223270 | 2115589 | 3 |
bikepics.com | - | - | 28 |
skutery.net | - | - | 33 |
jednoslad.pl | - | - | 37 |
motox.com.pl | - | - | 38 |
riders.pl | - | - | 42 |
Od tej pory na stronach Ścigacz.pl co miesiąc będziemy prezentowali dane z niezależnego ogólnopolskiego badania oglądalności stron Internetowych MEGAPANEL PBI/GEMIUS, odnoszące się do rynku motocyklowego. Mamy nadzieję, że dane te ułatwią działającym na rynku firmom rzetelną ocenę motocyklowych mediów elektronicznych oraz podjęcie najlepszych decyzji marketingowych. Firmy zainteresowane odpłatnym nabyciem pełnych danych (my prezentujemy wyłącznie te, odnoszące się do internetowych mediów poświęconych rynkowi motocyklowemu - motocykle, skutery i quady) odsyłamy bezpośrednio do instytucji badawczej: http://panel.pbi.org.pl/megapanel.php.
Rankingi serwisów tematycznych są również publicznie publikowane na stronie Internet Standard. Jednak z racji bardzo małej popularności w rankingach 20 największych serwisów kategorii „motoryzacja" nie są ujmowane prawie żadne serwisy internetowe o motocyklach. Oto rankingi 20 największych portali i serwisów, poruszających tematykę motoryzacji, w ostatnich kilku miesiącach:
Listopad 2007
Październik 2007
Wrzesień 2007
Sierpień 2007
Lipiec 2007
Czerwiec 2007
Maj 2007
Kwiecień 2007
Marzec 2007
Badania popularności serwisów internetowych są publikowane z 3-miesięcznym opóźnieniem każdego 20-tego dnia miesiąca. Po najświeższe wyniki (dla stycznia 2008) zapraszamy na strony ścigacz.pl krótko po 20 marca 2008.
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarzeGRATULACJE dla Ścigacz.pl
Odpowiedz