Ta witryna używa plików cookie. Więcej informacji o używanych przez nas plikach cookie, ich zastosowaniu
i sposobie modyfikacji akceptacji plików cookie, można znaleźć
tutaj
oraz w stopce na naszej stronie internetowej (Polityka plików cookie).
Nie pokazuj więcej tego komunikatu.
Komentarze 16
Pokaż wszystkie komentarzePoręczność w zakrętach. Ten motor łatwo się przerzuca w zakręty nie dlatego że ma "wysoko srodek ciężkości". Wręcz przeciwnie - ma nisko środek ciężkości a to przez nisko połozone cylindry - silnik boksera Łatwo się przerzuca także dlatego, że ma - w porównaniu do ścigaczy - wąskie opony.
OdpowiedzWidać że mało wiesz o budowie motocykli. Im wyżej środek ciężkości, tym lepsza zwrotność. W sportach podnosi się go (właściwie to ustala na określonej wysokości), aby łatwo wprowadzało się je w zakręt. W chopperach gdzie środek ciężkości jest bardzo nisko zdolność do skręcania jest słaba. To wynika z praw fizyki i prostej mechaniki. Poczytaj jeszcze zanim zaczniesz się mądrzyć ;)
Odpowiedzo kurde, proszę, przytocz mi te prawa mechaniki które mówią że im wyżej środek ciężkości tym łatwiej się go przerzuca, bo poczułem się głupi.
OdpowiedzAleż proszę. Pochylenie motocykla w technice skręcania za pomocą przeciwskrętu polega na "wyciągnięciu" śladu opon spod maszyny w kierunku przeciwnym niż sprzęt ma się pochylić. Pochylenie motocykla to de facto jego obrót wokół środka ciężkości. Im większa odległość śladu kół od środka ciężkości, tym moment którym "obracasz" motocyklem jest większy, ponieważ jest on iloczynem promienia działania siły, czyli "wysokości środka cieżkości" oraz siły o wartości równej iloczynowi sinusa kąta skręcenia kierownicą i siły tarcia będącej iloczynem współczynnika tarcia i masy pojazdu wraz z całym ładunkiem.
OdpowiedzPrzepraszam, tam gdzie jest sinus kąta powinien być chyba sinus połowy kąta.
OdpowiedzSam bym tego lepiej nie ujął ;)
OdpowiedzA czy to nie jest trochę tak że an jedne tory ustawia się niżej srodek ciężkości, tam gdzie potrzebna stabilność na prostej i gdzie sa szykany bo właśnie wtedy jest łatwiej przerzucić moto z 1 strony na 2, a tam gdzie sa długie zakręty ale mało zmian środek ciężkości jest wyzej? Nie jestem ekspertem, ale słyszałem że takie rozwiazanie jest w Aprilii factory.
OdpowiedzRzeczywiście silnik przesuwa sie w ramie, aby zmienic zachowanie motocykla. Czasem potrzeba zwrotności, czasem stabiności. Zmieniając kąty i konfigurację zawieszenia mozna także istotnie wpływać na zachowanie motocykla. W każdym razie jeśli potrzebujesz zwrotności to środek ciężkości dajesz wyżej. Jeśli potrzebujesz stabilności to dajesz go niżej. To generalna zasada i oczywiście są od niej wyjątki, ale co do zasady jest tak jak napisał Rysiu ;)
Odpowiedz