tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Porady - ustawiamy zawieszenie przednie
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

6
5
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Porady - ustawiamy zawieszenie przednie

Autor: Informacja prasowa 2008.01.22, 11:59 2 Drukuj

Artykuł skierowany jest w głównej mierze do amatorów i ludzi zaczynających swoją przygodę z motocyklami offroadowymi.

Artykuł skierowany jest w głównej mierze do amatorów i ludzi zaczynających swoją przygodę z motocyklami offroadowymi. Strojenie zawieszenia to czynność niezwykle ważna. Podajemy kilka cennych rad, jak umilić sobie jazdę poprzez optymalne ustawienie zawieszenia w motocyklu crossowym i enduro.

Ustawienia

W zawieszeniu przednim nie ma tylu problemów, jak z ustawieniami tyłu. Dla jednych za twarde, dla innych za miękkie - po czym poznać, jak działa i czy w pełnej skali? Powinniśmy założyć o-ring na lagę (goleń) i wykonać pomiar w postaci testu na torze. Nasz o-ring powinien się ustawić mniej więcej 3 - 4 mm przed końcem lagi na dole. Jeżeli zaś różnica jest większa niż 1.5 cm, to mamy za twardy przedni widelec. Oto, co należy zrobić w przypadku niepoprawnie działającego przedniego zawieszenia:

1. Gdy zawieszenie jest za twarde, to najprostszą rzeczą jest odpuszczenie kompresji
na „- minus". W motocyklach starszego typu kompresja jest na dole, w nowszych maszynkach jest na górze. Gdybyśmy mieli wątpliwości i chcielibyśmy się upewnić, to zazwyczaj opisane jest to tak: COMP - twardość dobicia, REB - twardość (szybkość) odbicia. Wracając do naszych ustawień, należy odpuścić twardość dobicia na minus. Jeżeli mamy odpuszczoną kompresję na maksimum i nadal nie dochodzi do końca, to znaczy, że mamy albo za dużo oleju w przednich lagach lub nasz styl jazdy jest za wolny i nie wykorzystujemy całej skali zawieszenia. W ostateczności można zastosować modyfikację zawieszenia.

2. Kiedy zawieszenie dobija, można to skorygować w prosty sposób, poprzez skręcenie kompresji dobicia na „+ plus". Gdy to nie pomoże, należy dolać oleju po 10-20 ml na lagę i zobaczyć, jak się będzie zachowywał. Kiedy to nie pomoże i nadal będzie dobijać, można wymienić sprężyny na twardsze lub zastosować modyfikację zawieszenia (jednak to w ostateczności). Modyfikacją zawieszenia nazywamy zmianę kąta stożka, który jest ułożony z cienkich blaszek (podkładek). Wymienia się podkładki i zmienia się charakterystykę zawieszenia. Jednak nie róbmy tego sami, jeżeli zdecydujemy się na taki zabieg, to tylko w profesjonalnych warsztatach.

3. Gdy przód łapie rybę (shimę), zwolnić tłumienie odbicia i lekko go zahamować poprzez kręcenie na „+". Można dokręcić główkę ramy, żeby ciężej chodziła. Zmienić ustawienia kierownicy.

Ustawienia w zależności od podłoża

Na piach - przód twardziej, niż zwykle. Przód wysunięty na równo z górną półką.

Na twardy tor - przód trochę zmiękczyć, można wypuścić do 6 mm w półkę.

Wpuszczanie i wysuwanie lag powoduje zmianę kąta motocykla. Jeżeli jest wpuszczony, to jest krótszy, lepiej skręca na krętych i ciasnych zakrętach, ale przy hamowaniu w dużych dziurach może mieć skłonności do nurkowania. Na tory piaszczyste warto wypuszczać przody na równi z górną półką. Spowoduje to, że przy jeździe na wprost będziemy lepiej przejeżdżać przez dziury. Przednie zawieszenie może nam 1 do 2 razów dobić i nie należy się tymprzejmować. Oznacza to, że nasze zawieszenie pracuje w pełnej skali. Jeżeli dobija nam nagminnie, warto przeregulować, popróbować z ustawieniami lub zaciągnąć porady od kogoś bardziej doświadczonego w tej kwestii. Trzeba także pamiętać, że zawieszenie nie może łapać shimy, tzw. ryby.

Uwagi

1. Błędem jest zakładanie skarpet ochronnych na zawieszenie, ponieważ rysuje nam lagę i wyciera chrom, a także nie widzimy, czy nasze zawieszenie działa w pełni skali.

2. Zawieszenie na jednym oleju może działać i dwa lata, lecz to, co jest w środku przy wymianie, przypomina „gluty", a nie olej.
3. Stosowanie oryginalnych uszczelniaczy opłaca się, bo nie zużywają się, jak tanie zamienniki i można dłużej na nich pojeździć. Osobiście na dobrze zrobionym zawieszeniu w zawodach i treningach jeżdżę 8 miesięcy bez dotknięcia.

4. Olej wymieniać przynajmniej raz w roku.

5. Nie zakładać opaski zaciskowej (tyrtytki) na golenie w celu sprawdzenia, w jakiej skali działa zawieszenie, ponieważ przy pierwszym dobiciu niszczymy uszczelniacz zgarniający.

6. Pamiętajmy, że lepiej dołożyć trochę więcej do oleju czy uszczelniaczy, niż kupić taniej i robić dwa razy.

Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże wielu z Was zrozumieć jak działa i jak należy regulować zawieszenia w motocyklach cross i enduro. Powodzenia na treningach i w garażu!

Artykuł przygotowała firma Sanchez Racing - www.sanchez.com.pl.

Informacja prasowa: MotoX.com.pl

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG

Jak myjesz motocykl?

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
NAS Analytics TAG
na górę