Porady - ustawiamy zawieszenie tylne
Każdy z nas powinien wiedzieć, że zawieszenie jest indywidualną rzeczą i powinno być pod nas dopasowane.
Każdy z nas powinien wiedzieć, że zawieszenie jest indywidualną rzeczą i powinno być pod nas dopasowane. Artykuł ten skierowany jest główne do amatorów i ludzi zaczynających swoją przygodę z motocyklami off-road`owymi. Strojenie zawieszenia to czynność niezwykle ważna. Podajemy kilka cennych rad, jak umilić sobie jazdę poprzez optymalne ustawienie zawieszenia w motocyklu crossowym i enduro.
Sprężyna
Warto poświęcić kilkanaście minut na odpowiednie ustawienie sprężyny. Oto czynności, które pomogą w poprawnym strojeniu tylnego amortyzatora:
1. Stawiamy motocykl na podstawce tak, by tylne koło nie dotykało do podłoża.
2. Zaznaczamy dwa punkty na krawędzi błotnika oraz na wahaczu lub nakrętce koła.
Zaczynamy robić pomiar. Do tego będzie nam potrzebne: metrówka, śrubokręt, kartka papieru, coś do pisania, młotek i podbijak.
3. Kiedy motocykl stoi na podstawce, mierzymy odległość od nakrętki koła (w centralnym punkcie przez nas zaznaczonym kropką) do błotnika (kropka przez nas zaznaczona).Załóżmy, że odległość wynosi 70 cm.
4. Zapisujemy ten pomiar na kartce.
5. Opuszczamy nasz motocykl z podstawki (pamiętamy, że ma być zatankowany do pełna).
Po opuszczeniu motocykla z podstawki warto ugiąć kilka razy nasz amortyzator i ponownie zrobić pomiar. Jeżeli opad motocykla wynosi (w motocyklach japońskich) między 2.5 cm a 3 cm, a w KTMie między 3.6 cm a 3.8 cm, to jest dobrze.
Jeżeli różnica wynosi na przykład 2 cm, należy odkręcić o jeden lub kilka obrotów tylną sprężynę. Jeżeli jest, np. 4 cm, to wiadomo, że jest za dużo i trzeba podkręcić sprężynę.
6. Kiedy już ustalimy granicę opadu, przechodzimy do następnej czynności, jaką jest pomiar z nami na motocyklu i oczywiście w pełnym ekwipunku. Dobrze jest mieć przy pomiarze osobę do pomocy, która przytrzyma nas na motorze i odczyta wynik. Należy pamiętać, że nie można dotykać nogami do podłoża. Najlepiej postawić nogi na podnóżkach motocykla i usiąść na środku siedzenia.
7. Jeżeli opad motocykla z nami wynosi między 9.5cm a 10 cm, to mamy dobrą sprężynę i wszystko jest ustawione prawidłowo.
Problemy
1. Kiedy opad z zawodnikiem wynosi powyżej 10 cm, to mamy za miękką tylnią sprężynę.
2. Jeżeli opad z zawodnikiem wynosi poniżej 10 cm, to mamy za twardą sprężynę.
Fabryki motocykli montują sprężyny przewidziane zwykle dla zawodników o przeciętnej wadze między 67 a 80 kg. Jeżeli ważymy więcej lub mniej, a wyżej wymienione pomiary nie odpowiadają prawidłowym wynikom, to warto jest zainwestować w prawidłową sprężynę.
To tyle, jeśli chodzi o ustawienia sprężyny w tylnim zawiasie. Teraz przejdźmy do regulacji dobicia i odbicia.
Tłumienie
1. Tłumienie dobicia (kompresja COMP) regulujemy na górze amortyzatora.
2. Tłumienie odbicia (powrót REB) regulujemy na dole amortyzatora.
Jeżeli nie wiemy, jak i w którą stronę kręcić, najlepiej ustawić bazę wyjściowa, czyli policzyć wszystkie kliknięcia i ustawić w połowie, zarówno kompresję, jak i dobicie. I od tego zacząć kręcić.
Należy pamiętać, że kręcąc nakrętką kompresji w prawo, zgodnie z ruchem wskazówek zegara, amortyzator będzie twardszy i analogicznie, kręcąc w lewo, amortyzator będzie bardziej miękki. Amortyzatory stroi się do naszych indywidualnych potrzeb, predyspozycji i stylu jazdy. Należy pamiętać, że zanim dopasuje się je optymalnie, należy na to poświęcić trochę czasu. Amortyzator nie powinien wstawać za wolno ani za szybko, bo będzie nas rzucało na boki. Pamiętajmy, że olej w amortyzatorze pod wpływem pracy nagrzewa się i inaczej będzie pracował w garażu, gdy jest zimny, a inaczej na torze po przejechaniu kilku kółek. Ciężko jest podać wzór na najlepsze strojenie, ile klików, ale pamiętajmy, żeby próbować i chcieć.
Uwagi
1. Zawieszenie na jednym oleju może działać i dwa lata, lecz to, co jest w środku przy wymianie, przypomina „gluty", a nie olej.
2. Olej wymieniać przynajmniej raz w roku.
3. Pamiętajmy, że lepiej dołożyć trochę więcej do oleju czy uszczelniaczy, niż kupić taniej i robić dwa razy.
Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże wielu z Was zrozumieć jak działają i jak należy regulować zawieszenia w motocyklach cross i enduro. Powodzenia na treningach i w garażu!
Artykuł przygotowała firma Sanchez Racing - www.sanchez.com.pl.
Informacja prasowa: MotoX.com.pl
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarzeCzy wartość ''opad z zawodnikiem" odejmujemy od wartości motocykla na stopce czy swobodnie stojacego? jaka ma być gestość oleju w hondzie CRF 250x05r
OdpowiedzMyślę, że opad z zawodnikiem odejmuje się od pierwszego pomiaru jaki się robi czyli gdy motocykl stoi na podstawce i NIE DOTYKA tylnym kołem do ziemi.
Odpowiedz