Po³udniowa Obwodnica Warszawy prawie gotowa. Co kryje nowoczesny tunel pod Ursynowem?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że zaawansowanie prac na ursynowskim odcinku Południowej Obwodnicy Warszawy jest na poziomie 90 procent. Z całego przedsięwzięcia najciekawszy jest oczywiście tunel.
Tunel pod Ursynowem będzie miał długość 2,3 km i ciągnie się między innymi pod I linią metra. Każda z dwóch jezdni ma mieć szerokość 14,5 m, trzy pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości 3,7 m. Jak informuje GDDKiA, w nawie południowej tunelu jest już nawierzchnia betonowa, a w nawie północnej zostało do ułożenia około 1800 m nawierzchni na połowie szerokości jezdni. Oprócz tego, do wykonania pozostają jeszcze odcinki betonowej nawierzchni po wschodniej i zachodniej stronie tunelu, fragmenty nawierzchni bitumicznej, betonowa okładzina ścian, zbrojenia i szalunki obramowań przejść awaryjnych, uszczelnienie ścian szczelinowych i oczepów, montaż opraw kierunkowych oświetlenia awaryjnego oraz układanie koryta pod instalację monitoringu i systemu alarmowego.
Tunel został zbudowany zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej, która określa wymagania bezpieczeństwa dla tuneli w transeuropejskiej sieci drogowej. To oznacza, że budowla zostanie wyposażona w system zasilania podstawowego i awaryjnego, oświetlenie podstawowe, awaryjne i ewakuacyjne, system pomiaru stężenia tlenku węgla i tlenku azotu, system automatycznej kontroli widoczności w tunelu, czujniki pozwalające na wykrycie pożaru. W tunelu zainstalowano hydranty przeciwpożarowe, system odwodnieniowy, kanalizację deszczową, przeciwpożarową i drenażową, a wzdłuż ścian są chodniki, które będą służyć jako ciągi ewakuacyjne. Przejścia między nawami tunelu znajdują się co 250 metrów, a informację o odległości do nich będą pojawiały się na tablicach oświetlenia awaryjnego.
Wszystkie systemy, czujniki i kamery będą połączone z Centrum Zarządzania Tunelem, które zlokalizowano w budynku nad zachodnim portalem tunelu. CZT będzie pracowało 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Co ciekawe, w przyszłości w tym samym budynku będzie funkcjonować Krajowe Centrum Zarządzania Ruchem.
GDDKiA informuje, że przy obecnym tempie prac oraz stopniu ich zaawansowania, zakończenie wszystkich robót jest przewidywane na czerwiec. Później pozostaną już tylko testy, ewentualne poprawki i odbiory.
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzeJestem bardzo mocno zaniepokojony faktem, ¿e w tek¶cie nie ma ani s³owa o laserach, dzidach, fotoradarach, odcinkowych pomiarach prêdko¶ci, nieoznakowanych radiowozach i policji. Mam nadziejê, ¿e...
Odpowiedz