tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Policjant na motocyklu - funkcjonariusz czy motocyklista pasjonat?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Policjant na motocyklu - funkcjonariusz czy motocyklista pasjonat?

Autor: Piotr Jędrzejak 2010.04.02, 12:10 31 Drukuj

W rozmowie z dowódcą sekcji Kontroli Ruchu Drogowego, podkomisarzem Marcinem Sygockim, chcemy przybliżyć Wam realia pracy policjanta na motocyklu

Patrząc za okno i widząc warunki pogodowe, jakie aktualnie panują, można z powodzeniem ogłosić początek sezonu motocyklowego. Coraz większa liczba jednośladów na naszych drogach jest tego bezdyskusyjnym potwierdzeniem. Skoro z garaży wyjechali cywilni motocykliści, to za chwilę na drogi wyjadą również policjanci na motocyklach. Właśnie dlatego, specjalnie dla Was, postanowiliśmy porozmawiać z podkomisarzem Marcinem Sygockim - Kierownikiem sekcji Kontroli Ruchu Drogowego Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji. Chcieliśmy przybliżyć Wam realia pracy policjanta motocyklisty. Czy jest on bardziej policjantem, czy może motocyklistą pasjonatem? Taka praca jest przywilejem, ale jakie są dodatkowe obowiązki?

NAS Analytics TAG

Ścigacz.pl: Stanowisko policjanta na motocyklu ma jakąś specjalną nazwę w Waszym środowisku? Zarówno oficjalną, jak i nieoficjalną?

podkom. Marcin Sygocki: Nie (uśmiech). Taka sama oficjalna, jak i nieoficjalna, jest to policjant, który pełni służbę na motocyklu. Po prostu policjant motocyklista.

Ścigacz.pl: Jak więc zostać policjantem na motocyklu?

podkom. Marcin Sygocki: Przede wszystkim trzeba chcieć. Bezwzględne jest posiadanie prawa jazdy kategorii A, no i nie ukrywam, że dobrze jest, gdy ochotnik wykazuje pewne uzdolnienia w kierunku prowadzenia motocykli. Wiemy doskonale, że „jazda motocyklisty", a „jazda motocyklisty" to są dwie różne rzeczy.

Ścigacz.pl: Czyli to ja muszę chcieć się dostać, a później Wy ewentualnie sprawdzacie, czy się nadaję?

podkom. Marcin Sygocki: Dokładnie tak. Sprawdzamy, czy kandydat się nadaje. Egzaminujemy go między innymi pod kątem umiejętności jeździeckich.

Ścigacz.pl: Z drugiej strony, czy również szukacie policjantów motocyklistów we własnym zakresie?

podkom. Marcin Sygocki: Oczywiście, że szukamy. Często staramy się werbować funkcjonariuszy na motocykle, jednak czasem zdarza się, że osoby, które warto by było przyjąć, nie do końca sobie tego życzą. Odwrotne sytuacje również mają miejsce. Niektóre zgłoszenia musimy niestety odrzucić, chociażby z uwagi na bezpieczeństwo tych kandydatów.

Ścigacz.pl: Czy w procesie werbowania lub już w trakcie samej pracy, potencjalni kandydaci na stanowisko policjanta motocyklisty przechodzą specjalne szkolenia lub testy? Zarówno sprawnościowe, jak i z techniki jazdy na jednośladzie?

podkom. Marcin Sygocki: Testy sprawnościowe przechodzi każdy policjant, więc my już nie musimy ich przeprowadzać. Jeśli chodzi o motocyklistów, każdy musi odbyć szkolenie w Centrum Szkolenia Policji w Legionowie. Aby tam się dostać, wszyscy kandydaci przechodzą egzaminy - głównie sprawnościowe na motocyklu, z techniki jazdy.

Ścigacz.pl: Sprawowanie funkcji policjanta na motocyklu jest dla funkcjonariusza zwykłym, dodatkowym obowiązkiem, czy może raczej przywilejem. Z czym wiąże się taka praca?

podkom. Marcin Sygocki: Ciężko określić to jako obowiązki lub przywileje. Funkcjonariusz na pewno ma na swoim stanie pojazd i musi o niego dbać. Pełni normalną funkcję policjanta, ale ma trochę inne zadania w kontroli ruchu drogowego, aniżeli zwykły funkcjonariusz. Na pewno jest to praca ciężka, ale praca na motocyklu.

Ścigacz.pl: Sezon motocyklowy - od czego zależy? Macie odgórnie ustalone daty początku i końca, czy jest on zależny od warunków pogodowych?

podkom. Marcin Sygocki: Rozpoczęcie sezonu uzależniamy przede wszystkim od pogody. Rok temu zaczął się on wcześniej, natomiast teraz, z uwagi na srogą zimę, jeszcze stoimy. Podstawowym dla nas elementem jest bezpieczeństwo policjanta. Wiadomo, iż niezbędne jest odpowiednie przygotowanie dróg, aby można było z nich bezpiecznie korzystać. Samo słońce nie wystarczy, nawierzchnia musi już być chociaż trochę posprzątana, a temperatura na tyle wysoka, aby funkcjonariusz mógł bez przeszkód pełnić służbę przez te osiem godzin.

Ścigacz.pl: Jak to jest w trakcie sezonu? W ulewy, deszcze, burze, czy zawieje również jeździcie?

podkom. Marcin Sygocki: Pogoda w trakcie sezonu jest dla nas akurat nieistotna. Oczywiście bez przesady. Jeśli wiemy, że warunki są naprawdę ciężkie, czy stwarzające niebezpieczeństwo, wtedy nie wyjeżdżamy. Jeżeli policjant przemoknie w trakcie służby, musi się przebrać. Gdy pogoda się nie zmienia, taki motocyklista przesiada się do samochodu.

Ścigacz.pl: W takim razie, kiedy będziemy mogli spotkać Was na drogach?

podkom. Marcin Sygocki: Myślę, że w najbliższych dniach już pojawimy się na terenie Warszawy. Chcemy dopracować i przygotować motocykle w pełni. Tak, aby można było spokojnie wyjechać. Wiadomo, że lepiej przygotować sprzęt przed sezonem, aniżeli w sezonie go naprawiać, gdyż wyłącza to motocyklistę z pracy. Chcemy, aby w miarę możliwości sprzęty przejeździły cały sezon bez poważnych odwiedzin w serwisie.

Ścigacz.pl: Jak dokładniej przedstawia się sprawa motocykli policyjnych? Każdy ma swój własny, czy może bierze się ten sprzęt, który akurat jest wolny?

podkom. Marcin Sygocki: Każdy motocyklista ma motocykl na stanie, a więc jest do niego przypisany. Oczywiście zdarza się, iż wewnątrz sekcji korzystamy z maszyn innych kolegów, jednak to właściciel jest za niego odpowiedzialny. Staramy się tak kierować policjantami, że „gdy pożyczasz, musisz oddać w takim samym, a nawet w lepszym stanie". Każdy funkcjonariusz dba o swój motocykl, ma obowiązek odstawiać go na przeglądy, wymiany płynów, czy inne naprawy.

Ścigacz.pl: Policjant na motocyklu - czujecie się jak funkcjonariusz zwyczajnie pełniący swoje szare obowiązki, czy może jest to pasja dwóch kół?

podkom. Marcin Sygocki: Zdecydowanie pasja! Większość policjantów pracujących w naszej sekcji, poza służbowymi, zarówno jeżdżą prywatnymi motocyklami. Wszyscy z naszych funkcjonariuszy to pasjonaci, są to ludzie, którzy chcieli przyjść i jeździć, którzy chcieli pełnić właśnie taką służbę. To naprawdę ciężka praca, ale chcemy i lubimy to robić.

Ścigacz.pl: W takim razie, na jakich sprzętach jeździcie po służbie?

podkom. Marcin Sygocki: Różnie, zależy kto, kiedy, gdzie i w jakim celu. Jeździmy na wszystkim, od sprzętów sportowych, przez turystyczne, a na klasykach kończąc.

Ścigacz.pl: A więc, czy motocykliści mogą liczyć na taryfę ulgową?

podkom. Marcin Sygocki: Nie, nie mogą. Bardzo często jest tak, że zatrzymany motocyklista próbuje wytłumaczyć, iż my, jako również motocykliści powinniśmy go zrozumieć. Jasne, rozumiemy wszystkich, którzy jeżdżą rozważnie i z głową. Na taryfę ulgową na pewno nie mogą liczyć ci, którzy pomylili ulice z torem w Poznaniu, czy w Lublinie. Wszystko jest dla ludzi, ale z umiarem. Mimo przeciwności, wyznajemy zasadę „lewa w górę", a po kontroli zawsze żegnamy się z uśmiechem na twarzy, słowem „cześć".

Ścigacz.pl: Co zmienilibyście w obrazie polskiego motocyklisty i jak się to ma do rzeczywistej sytuacji na drogach?

podkom. Marcin Sygocki: No właśnie, jest to trudna kwestia, z którą walczymy już kilka lat. Myślę, że coś trzeba zmienić nie tylko w motocyklistach, ale we wszystkich, którzy korzystają z dróg. Zacząłbym od kultury jazdy. Pamiętajmy, że nie jesteśmy sami. Motocykliści bezwzględnie mają pewne przywileje w stosunku do kierujących samochodami, bowiem mogą wykorzystać to, że są wężsi, przejechać między samochodami i bezpiecznie je ominąć. Trzeba jednak podkreślić, iż musi to być manewr niestwarzający żadnego zagrożenia. Mam tu na myśli osoby, które przy naprawdę ogromnych prędkościach, w zasadzie bez hamowania, wpadają między auta. Wiadomo, że nie wygląda to dobrze, a motocykliści są postrzegani przez to negatywnie.

Kolejna sprawa, pamiętajmy, że wydech głośny jest fajny, choć zabroniony. Jeśli chcemy sobie tak pojeździć, to w miejscach, gdzie nie przeszkadzamy. Wszyscy jesteśmy motocyklistami, ale przyznajmy, że o 3 w nocy, wypruty wydech nie jest już taki fajny i nie daje dobrego obrazu motocyklisty. Wiemy przecież, że społeczeństwo wrzuca wszystkich motocyklistów do jednego worka - z tymi złymi, głośnymi, nieokiełznanymi. Jasne, że żaden z nas nie chce być stereotypowy w ten sposób, czy oglądany przez pryzmat szaleńca. Musimy przekonać społeczeństwo, że nie wszyscy są tacy sami. Pragnę jeszcze raz podkreślić kulturę jazdy, tolerowanie siebie nawzajem. Pamiętajmy, że nie jesteśmy jedyni na drodze. Motocykliści muszą dać szansę kierowcy zobaczyć go, mam na myśli przekraczanie prędkości, czy niebezpieczne slalomy. Z drugiej strony, kierujący samochodami niech czytają naklejki „patrz w lusterko - motocykliści są wszędzie". Rzeczywiście tak jest. Chodzi o zwracanie większej uwagi na lusterka. Robi się ciepło, a więc motocyklistów, motorowerzystów czy rowerzystów będzie coraz więcej i na pewno jakiś się pojawi w lusterku, czy polu widzenia.

Ścigacz.pl: Policja otrzymała pięćdziesiąt nowych Triumphów Tigerów 1050. Możemy dowiedzieć się o nich czegoś więcej, jak się sprawują?

podkom. Marcin Sygocki: Niestety niewiele mogę powiedzieć, nie miałem przyjemności jeździć tym sprzętem. Akurat Komenda Stołeczna Policji nie otrzymała na wyposażenie tych nowych Tigerów, zostały one rozdysponowane na Polskę.

Ścigacz.pl: Pod koniec roku Policja dostanie 368 nowych Hond CBF 1000.  Czy będzie miał kto na nich jeździć?

podkom. Marcin Sygocki: Na pewno tak, będzie miał kto na nich jeździć! Mam nadzieję, że jakaś partia Hond trafi również do Warszawy. Większość naszych motocykli jest wprawdzie dość nowymi sprzętami, ale mamy też klika sztuk, które na pewno poszłyby na zasłużoną emeryturę. Chętnie byśmy zamienili je na te CBF-y. Z pewnością nie zmarnują się.

Ścigacz.pl: Czym różni się motocykl policyjny od jego zwykłej wersji cywilnej?

podkom. Marcin Sygocki: Przede wszystkim kolor. Wszystkie nasze maszyny są charakterystycznie białe... Z wyjątkiem tego jednego BMW, które mamy właśnie po to, aby było nie do poznania (śmiech). Do tego dochodzą sygnały uprzywilejowania, cały system nagłośnienia, jak i tuby używane do wydawania poleceń lub do jednostronnego komunikowania się z kierowcą. Motocykle muszą być zaopatrywane w gmole. Wiadomo, że różne przypadki mogą się zdarzyć, szczególnie gdy kierowca okaże się niepokorny i nie chce się zatrzymać. W pozostałych przypadkach, motocykle są w zasadzie seryjne.

Ścigacz.pl: Tak na zakończenie - czego życzyć Wam, policjantom na motocyklach, na rozpoczynający się sezon?

podkom. Marcin Sygocki: Hmm... Szczęśliwego zakończenia sezonu! Tak, żeby przebiegł on spokojnie. No i jak najmniej interwencji w stosunku motocyklistów - tego właśnie byśmy sobie życzyli!

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Policjant motocyklista trening
NAS Analytics TAG
Ruchy pozorne
Policja na motocyklach
Plac bemowo trening
kolumna policyjna
Lotnisko Bemowo trening jazdy
szyk motocyklistow policja
bmw k1200s policyjny
bmw k1200s w policji
k1200s policja na motocyklach
policjant motocyklista
bmw policja motocykl tajny
policja na motocyklach garaz
policyjne bmw k1200s
maszt z sygnalem policja
motocykl policyjny bmw
kokpit k1200s policyjny
motocykl z fotoradarem policja
tajny motocykl policyjny bmw
garaz policyjny motocykle
Komentarze 21
Pokaż wszystkie komentarze
Autor: motocyklista 13/04/2010 07:40

ale z ciebie BUDRYS

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę