Polaris Sportsman XP 850 - uniwersalno¶æ wg amerykanów
Stylistyka czterokołowców produkowanych przez firmę Polaris wyraźnie odbiega od wzornictwa quadów oferowanych przez japońską konkurencję
Dla tych, którzy nie przepadają za upałami, a od wakacji nad morzem wolą wyjazdy w góry i śnieżne szaleństwo, mamy coś na ochłodę. Przed wami test najnowszego modelu quada Polaris Sportsman XP 850, który otrzymał tytuł Europejskiego Quada Roku 2009 przyznany przez francuski magazyn "Quad Passion Magazine" uzupełniony krajobrazem przepięknej, polskiej, mazurskiej zimy.
Silny niczym czołg
Stylistyka czterokołowców produkowanych przez firmę Polaris wyraźnie odbiega od wzornictwa quadów oferowanych przez japońską konkurencję. Surowy, wielki, kanciasty... czołg - te słowa przyszły mi na myśl, gdy po raz pierwszy ujrzałem go na żywo. W żadnym wypadku nie jest to policzek dla projektantów Polarisa, a wręcz odwrotnie. Pojazd ten nie jest potulną zabawką, lecz prawdziwym , potężnym potworem. 70 KM, które oferuje dwucylindrowa jednostka napędowa o pojemności 850 cm 3 to nie kaszka z mleczkiem, z którą poradzą sobie wszyscy. Moc silnika jednak nie jest miarą użyteczności pojazdu, dlatego nie wszędzie będziemy z takich osiągów zadowoleni. Polaris Sportsman XP 850 został wyposażony w wiele pomocnych systemów, jak na przykład napęd AWD (All-Wheel Drive), który samoczynnie włącza napęd 4×4 i blokuje przedni dyferencjał w chwili, gdy jest to potrzebne. Po włączeniu trybu pracy na AWD z ADC, będziemy mogli łatwiej i bezpieczniej zjechać ze stromych wzniesień. System kontroli zjazdu (ADC) steruje pojazdem w ten sposób, by koła nie zostały zblokowane, a pojazd zjechał z małą prędkością bez naszej pomocy. Oprócz tego mamy także system hamowania silnikiem (EBS) oraz opcjonalnie wspomaganie kierownicy (EPS). Wszystkie informacje na temat systemu pracy pojazdu w danej chwili i wiele innych danych, jak prędkość, obroty silnika, poziom paliwa, przebyta droga, rodzaj napędu znajdziemy na dużym kokpicie, który jest umiejscowiony w centralnej części kierownicy. Amerykanie, znając realia przepraw w trudnym terenie i wiedząc, że „rolki" są ich nieodłącznym elementem przewidzieli możliwość połamania centralnego reflektora oraz zegarów. By temu zapobiec projektanci pojazdu wyposażyli go w wysoką kierownicę, która w sytuacji „dachowań" przejmie energie uderzenia. Dość suchej teorii, przejdźmy do tego, co naprawdę jest ważne, czyli jazdy.
Marzenie quadowych turystów
Za sterami Polarisa XP 850 Spotrsman jeździ się łatwo i bardzo komfortowo. Duża i wygodna kanapa, dużo miejsca na stopy, dużo miejsca na bagaże, a przy tym homologacja na dwie osoby - wymarzony pojazd dla quadowych turystów. Niezależne zawieszenie zarówno z przodu, jak i z tyłu w terenie spisuje się dobrze, ale przy większych prędkościach nie czułem się zbyt bezpiecznie. Jedną z większych zalet czterokołowca są jego hamulce. Cztery tarcze hamulcowe i przewody w stalowym oplocie skutecznie wytracają prędkość ważącego bez płynów aż ponad 350kg wszędołaza. Po rekreacyjnych przejażdżkach przyszedł czas na offroad. Duża średnica kół oraz 305 mm prześwitu sprawiają, że takie przeszkody jak głazy, czy powalone pnie drzew quad pokonuje ze zgrabnością kozicy skaczącej po górach. Miejsca najbardziej narażone na uderzenia tj. przednia cześć quada, krawędzie błotników i podłóg chroniących stopy kierowcy wykonano z elastycznego , niełamliwego tworzywa. Dowodem tego jest zdjęcie, na którym widać odkształcenie krawędzi podłogi podczas kontaktu z twardym pniem. Zimowe warunki i kilkunastostopniowy mróz nie pozwoliły nam na przetestowanie pojazdu w głębokim po uszy bagnie, ale wszystko wskazuje na to, że z tego typu przeprawą Sportsman także nie powinien mieć większych problemów.
Podsumowanie
Polaris Sportsman XP 850 to bardzo ciekawy i oryginalny quad. Wyglądem znacznie odbiega od standardów, do których przyzwyczaili nas Japończycy. Szereg innowacyjnych rozwiązań i systemów, które zawarto w nowym Polarisie ma za zadanie ułatwić prowadzenie pojazdu, a przy tym uczynić go bardziej bezpiecznym nawet w ekstremalnie trudnych warunkach. Długodystansowe rajdy terenowe to miejsce, w którym Sportsman mógłby okazać się bezkonkurencyjny. Z drugiej strony mamy do czynienia z potężnym czterokołowcem, który idealnie nadaje się do ciężkiej pracy. Łączna ładowność bagażników równa 165 kg, do tego maksymalne obciążenie zaczepu na poziomie 680 kg to wyniki godne małych ciągników rolniczych. Na głowy osób, które nabrały zapału i chęci posiadania nowego produktu marki Polaris, musimy niestety wylać kubeł zimnej wody w postaci ceny, która w chwili obecnej wynosi 62900 złotych.
Dane podstawowe:
Silnik | Czterosuwowy, dwucylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, SOHC |
Pojemność | 850 cm 3 |
Rozrusznik | Elektryczny |
Zasilanie w paliwo | Elektroniczny wtrysk paliwa o średnicy gardzieli 40mm |
Skrzynia biegów | Automatyczna CVT |
Napęd | 2WD/AWD/AWD z systemem ADC |
Przeniesienie napędu | Wał |
Zawieszenie przód | Podwójne, niezależne o skoku 229 mm z regulacją napięcia wstępnego sprężyn |
Zawieszenie tył | Podwójne, niezależne o skoku 260 mm z regulacją napięcia wstępnego sprężyn |
Hamulce przód | Podwójne tarczowe |
Hamulce tył | Podwójne tarczowe |
Długość | 2114 mm |
Szerokość | 1209 mm |
Wysokość | 1289 mm |
Wysokość siedzenia | 940 mm |
Rozstaw osi | 1346 mm |
Prześwit | 305 mm |
Opony przód | 26 x 8 R14 |
Opony tył | 26 x 10 R14 |
Masa pojazdu „na sucho" | 355,6 kg |
Ładowność przedniego bagażnika | 55 kg |
Ładowność tylnego bagażnika | 110 kg |
Maksymalne obciążenie zaczepu | 680,4 kg |
Pojemność zbiornika paliwa XP/EPS | 19.9 l/17 l |
|
Komentarze 5
Poka¿ wszystkie komentarzeA ja przesiad³em siê z outlandera wlasnie na xpka bo; nie ma skoplikowanej elektroniki-do bomby bez kompa nie podchodz ³atwiej sie go prowadzi lepsza zawiecha zrobilem juz 5000km i wszystko ok ...
OdpowiedzA ja przesiad³em siê z outlandera wlasnie na xpka bo; nie ma skoplikowanej elektroniki-do bomby bez kompa nie podchodz ³atwiej sie go prowadzi lepsza zawiecha zrobilem juz 5000km i wszystko ok ...
OdpowiedzD³ugo zastanawia³em siê nad zakupem mocnego quada i rozwa¿a³em miêdzy Kawasaki, Hond±, Yamah± lub Suzuki i zdecydowa³em siê na Kawê lecz w ostatniej chwili wzi±³em jeszcze pod uwagê Polarisa 850 i ...
Odpowiedzno to zrobi³e¶ B£¡D TRZEBA by³o kupiæ sobie Can-Am Outlander 800R XMR lub 2012 CAN-AM Outlander 1000 EFI XT
OdpowiedzAutomatyczna PVT, AWD/2WD/Tryb Turf co dokladnie to znaczy
OdpowiedzMia³em przyjemno¶æ po¶migaæ na tym sprzêcie poniewa¿ zakupi³ go muj kolega. Quad jest bardzo wygodny i piekielnie mocny, ale moim zdaniem Can am outlander 800 jest lepszy, ale jesli ktos ma ...
OdpowiedzZGADZAM SIÊ ;))))
Odpowiedzszkoda ze automat
Odpowiedz