tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Polacy na potêgê kupuj± elektryczne samochody i motocykle. Co siê zmieni³o?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Polacy na potêgê kupuj± elektryczne samochody i motocykle. Co siê zmieni³o?

Autor: Andrzej Sitek 2022.10.13, 11:26 6 Drukuj

55 tysięcy. Tyle elektrycznych samochodów jeździ obecnie po Polsce zgodnie z danymi Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). Ale nie chodzi tylko o liczbę, bo przecież to kropla jeśli uświadomimy sobie, że w Polsce mamy ponad 23,4 mln zarejestrowanych aut osobowych.

Chodzi raczej o fakt, że z tych 54 tys. samochodów zasilanych prądem, aż 19 tys. zostało zarejestrowanych w ciągu ostatnich 9 miesięcy! Dlaczego tak się dzieje? Powodów może być wiele. Na pewno można do nich zaliczyć dofinansowanie pojazdów zeroemisyjnych, które w  przypadku nabywców indywidualnych wynosi blisko 19 tys. zł, a z Kartą Dużej Rodziny nawet 27 tys. zł. Co ważne, dopłata obowiązuje również w przypadku leasingu.

NAS Analytics TAG

Nie bez znaczenia są również stale rosnące koszty benzyny i ropy, a także coraz więcej… punktów ładowania e-pojazdów. Obecnie funkcjonuje już blisko 2300 ogólnodostępnych stacji z prądem i łącznie 4431 punktów (dane z lipca 2022). Niemal 30 proc. ze stacji to szybkie ładowarki prądem stałym (DC). Tylko w lipcu br. powstało kolejne 61 ogólnodostępnych stacji z 104 punktami poboru prądu.

Jak na tle samochodów wypadają jednoślady na prąd? Z danych Licznika Elektromobilności wynika, że Polacy użytkują blisko 15 tys. tego typu pojazdów (14 967 szt. - dane z lipca 2022) i rok do roku notowany jest wzrost tego segmentu. Od stycznia do połowy bieżącego roku w Polsce zarejestrowano 2 270 elektrycznych jednośladów. To aż o 42,1 proc. więcej niż rok wcześniej, a ponieważ do końca 2022 roku zostało jeszcze 2,5 miesiąca, możemy być pewni, że całoroczny wynik z 2021 roku (3 484 egzemplarze) zostanie przekroczony, i to znacznie.

Co przemawia za elektrycznymi skuterami, motorowerami i motocyklami? To bardzo szeroki temat, dlatego użyję tylko jednego argumentu. Warto sobie uświadomić, że elektryczny skuter zużywa ok. 2,5 kWh energii na 100 km, natomiast zasilany benzyną potrzebuje na tym dystansie ok. 3 l benzyny. Przeciętna stawka za 1 kWh energii elektrycznej (na stacji) we wrześniu 2022 roku wynosiła 0,80 zł, co oznacza, że koszt przejechania 100 km będzie oscylował w granicach 2 zł.

W tym samym czasie koszt Pb95 to ok. 6,50 zł za litr. Żeby przejechać dystans 100 kilometrów, trzeba zapłacić blisko 20 złotych. Przyznacie, że różnica jest ogromna. A przecież to tylko jedna z zalet elektrycznych jednośladów. Osobiście nadal wolę swoje dwa koła zasilane poczciwą etyliną, ale ten argument finansowy ma siłę. Nie uważacie?

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 4
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê