tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Peugeot Speedfight 2
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Peugeot Speedfight 2

Autor: Ariel 2006.04.07, 09:10 350 Drukuj

Peugeot Speedfight 2 – jeden z bardziej popularnych skuterów w naszym kraju. Dlaczego potocznie nazywanego „Speeda” możemy spotkać praktycznie w każdym średnim mieście? Próbując znaleźć odpowiedź na to pytanie, postaram się prześwietlić moto pod różnymi kątami jego zastosowania.

Na początku był chaos... czyli trochę historii.

Cofnijmy się kilka ładnych lat i przypomnijmy sobie rynkowe początki pierwszej generacji Speeda. Premiera miała miejsce w 1997 roku. Wtedy to po raz pierwszy oczy nastolatków ujrzały skuter, który swoim designem potrafił rozkochać w sobie niejednego młodocianego adepta motocykli. Opisywana wersja Peugeota miała premierę trzy lata później, w roku 2000. Jednak pojawienie się drugiej generacji nie wzbudziło już tak wielkiego zachwytu jaki miał miejsce w roku 97. W latach kolejnych przybywały coraz to nowsze wersje limitowane, które różniły się od siebie początkowo wyłącznie malowaniem. Nazwa „wersja limitowana” miała raczej za zadanie robić tylko dobre wrażenie niż oddawać faktyczny stan rzeczy. Tak naprawdę każdy kto chciał mieć w swoim garażu Speedfighta w jednej z „limited edyszyn” bez problemu mógł go nabyć u najbliższego dealera.

Dwa łyki techniki – czyli co piszczy pod owiewkami.

Od początku produkcji Peugeot nie wyróżniał się zbytnio nowinkami technicznymi. Nie można jednak powiedzieć, że była to konstrukcja przestarzała. Poprostu był on „skrojony” na miarę swoich czasów.

Zacznijmy może od serca motocykla, czyli dwusuwa o pojemności 50cm3. Speed swoje osiągi zawdzięcza silnikowi, który fabrycznie blokowany jest do 4,5 KM, lecz po lekkim zabiegu osiąga, według różnych źródeł, od 6,5 do 8 „kobyłek”. Prędkość odblokowanego motocykla faktycznie dochodzi do około 85km/h, ale sprytny licznik potrafi pokazac (przy sprzyjających warunkach) nawet 100km/h. Jednostka napędowa zasilana jest gaźnikiem. Niestety Peugeocik nie doczekał sie wersji zasilanej wtryskiem paliwa. Francuz śmiga na 13 calowych aluminiowych felgach o ciekawym trójramiennym kształcie. O komfort kierowcy i pasażera (pasażerki :) ) dba dosyć nietypowy system zawieszenia. Otóż z przodu skuter zawieszony jest na jednoramiennym wahaczu pchanym. Opinie użytkowników co do tego rozwiązania są dosyć podzielone. Jedni uważają to za zaletę, a sceptycy twierdzą, że w zakrętach skuter jest mniej stabilny i przewidywalny niż na standardowym widelcu. Tylne koło zawieszone jest na pojedynczym amortyzatorze. Początkowo stosowane było tłumienie olejowe, zaś począwszy od limitowanej wersji 206WRC skuter otrzymał amorek olejowo-gazowy z możliwością niewielkiej regulacji.

Widoczność na autostradach zapewnia nam lampa soczewkowa. Kiedy jednak dopadnie nas noc zawsze możemy posłużyć się długimi światłami, za które odpowiada reflektor halogenowy (który - nota bene - bardzo sprawnie wywiązuje się z powierzonej mu roli). Dwa hamulce tarczowe dają się lekko i wyczuwalnie dozować. Wielkim atutem jest stalowy oplot przewodu, dzięki czemu możemy kręcić stoppie niczym Raptowny, nie bojąc się o „spuchnięcie hebla” :)

Piękna czy Bestia – a może dwupak?

Krótko – Speedfight to naprawdę udany projekt designerski. Ciężko jest znaleźć osobę, której skuter się nie podoba. Jeśli słyszymy opinię, że Francuz jest brzydki, zapewne ankietowany posiada sportową 50`tke ze stajni konkurencji. Ostre linie i kanty jednoznacznie sugerują przeznaczenie naszego mopeda – sport i agresywny atak miasta :) Warto wspomnieć o dodatkach (które można zamówić jako dodatkowe akcesoria, a w wersjach limitowanych dostępne są w standardzie) takich, jak na przykład: podesty z blachy ryflowanej czy tylny spoiler, służący jednocześnie jako uchwyt dla pasażera. Podnoszą one zarówno walory estetyczne jak i użytkowe skutera.

Komfort podróży – hmm... komfort ? Przecież to sportowa maszyna. Niestety jeżeli chodzi o wygodę Speed trochę nas rozczarowuje. O ile pozycja za kierownicą jest wygodna, o tyle siedzenie jest stanowczo za twarde. Panowie z Peugeota – w tej klasie skuterów to niedopuszczalne. Dla porównania, na sprzętach konkurencji , np. Runnerku albo SR`ce siedzimy jak na tronie. Jedyny plus kanapy to jej spora szerokość w miejscu dla pasażera. Tutaj nie musimy się martwić o podręcznikowe wymiary pasażerki - 90/60/90 :)

Gaazu i w drogę ! – czyli test w terenie

Koniec z suchymi danymi, odkręcamy manetkę i jedziemy do miasta zobaczyć, jak skuter zachowuje się w swoim naturalnym środowisku. Odblokowany sprzęt bardzo sprawnie przyspiesza, do prędkości ok. 65km/h. Rozpędza się regularnie, bez efektu turbodziury :P Ruszając spod świateł nie musimy się wstydzić nawet przed samochodami. Francuzik jest bardzo zwinny, manewrowanie w korku z prawego pasa na lewy nie sprawia najmniejszych trudności. Gabaryty skutera są wręcz idealnie dobrane do miejskich ulic, jazda pomiędzy samochodami nie wymaga perfekcyjnego opanowania sprzętu. (Oczywiście dążenie do jak najlepszego panowania nad swoim motocyklem popieram w 100%.)

Monster Garage – zgasł i się nie odzywa

Ze skuterami jak z ludźmi, też czasami chorują. Tylko tutaj zamiast Apapu bardziej pomaga nasadowa 13`tka. Jeżeli chodzi o opisywanego Francuza, to poważne infekcje zdarzają mu się bardzo rzadko. Może to zasługa śródziemnomorskiego klimatu ... Jeżeli dobrze traktujemy nasz skuter, regularnie oddajemy go na przeglądy, stosujemy dobrej jakości płyny i oleje, to nic poważnego nie ma prawa się przytrafić. Wymianie podlegają jedynie elementy, które zużywają się w trakcie eksploatacji, takie jak: klocki hamulcowe, rolki, paski napędowe. Po dłuższym czasie użytkowania (kilka sezonów) do wymiany może nadawać się również elektryczny rozrusznik. Nie zawsze jednak jest konieczna wymiana całego elementu. Czasem wystarczy jedynie zmienić na nowe szczotki, które zużywają się podczas próby odpalenia.

Czy warto? – podsumowanie

Ta opinia będzie subiektywna, ponieważ opiera się wyłącznie na moich spostrzeżeniach i wnioskach, wyciągniętych zarówno po jeździe tym skuterem jak, i opiniach użytkowników. Speedfight pomimo tego, że zaliczany jest do klasy sport, tak naprawdę okazuje się skuterem bardzo uniwersalnym. Jego gabaryty i dynamika pozwalają na dosyć komfortowe poruszanie się przy dłuższych wypadach za miasto, zaś łatwość i poręczność prowadzenia doskonale sprawdza się w ruchu miejskim. Pozwala ona także świeżo upieczonym kierowcom na dosyć szybkie i bezstresowe oswojenie się z zasadami panującymi na motocyklu. Również jakość wykonania skutera i trwałość silnika przemawia „ZA” kupnem tego modelu. Tak więc jeżeli macie już karte motorowerową, pokażcie rodzicom Speeda i powiedzcie: „mamo, tato - to będzie naprawdę dobry wybór” .

Szerokiej Drogi !

 

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 219
Pokaż wszystkie komentarze
Autor: zwola 08/04/2012 13:12

Olej

Odpowiedz
Autor: kub 19/05/2012 15:05

jak się reguluje olej

Odpowiedz
Autor: Znajomy 07/04/2012 10:25

zbyt duza dawka oleju;)

Odpowiedz
Autor: OLEJ 05/06/2013 18:40

jak go ztarles to kopci ;p

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę