Peugeot Citistar 50 - maksimotorower
Choć dziś to klasa 125 jest w Polsce na pierwszych stronach motoryzacyjnej prasy, warto pamiętać także o skuterach. Co prawda dla osób posiadających prawo jazdy kat. B w sierpniu ubiegłego roku straciły one z dnia na dzień na atrakcyjności, niemniej jednak nadal spore jest grono osób dla których idealnym rozwiązaniem jest porządna dwusuwowa 50-tka. Jedną z najporządniejszych na rynku jest obecnie Peugeot Citistar 50. Czy ma ona szanse na zdobycie serc polskich miłośników rollerów?
Peugeot ma w swojej ofercie szeroką gamę skuterów klasy 50, ale Citistar zajmuje w niej miejsce szczególne. Wyróżnia się bowiem bardzo wysokim komfortem, najwyższą jakością wykonania i w założeniu producenta nadaje się do dalszych wypadów poza miasto, szczególnie w wersji odblokowanej.
Pure Luxury
Tak określają swoją 50-tkę Francuzi i zapewnienia te znajdują swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości. Na Citistarze jest bardzo dużo miejsca, nawet dla kierowcy o wzroście 190cm. Wygodna kanapa z eleganckimi przeszyciami dobrze komponuje się z ładnym lakierowaniem i ekskluzywnie prezentującymi się chromowanymi wstawkami. Nie brakuje miejsca na nogi, wszystko jest pod ręką, zestaw wskaźników jest czytelny, a jakość użytych materiałów bardzo wysoka. Nie sposób się do czegokolwiek przyczepić.
Co więcej bardzo ładnie prezentuje się linia całego pojazdu. Rozbudowany przód z ładnie wkomponowanymi lampami i wlotami powietrza wysyła czytelny komunikat że mamy do czynienia z pojazdem z górnej półki. To samo dotyczy starannie zaprojektowanego i wykonanego tyłu z estetycznie wbudowanymi lampami i kierunkowskazami. Elegancki uchwyt dla pasażera oraz lakierowane na szaro aluminiowe felgi uzupełniają ten bardzo dobry obraz.
Luksus bez ogranicznika
Zasilany gaźnikiem dwusuwowy silniczek można wykorzystywać na konferencjach i sympozjach jako przykład tego jak powinna pracować jednostka napędowa tego typu. Łatwy rozruch na zimno i ciepło, płynne oddawanie i przekazywanie mocy, brak luzów w układzie przeniesienia napędu no i do tego niezłe osiągi. Po zdjęciu blokady ten spory jak na klasę 50cc skuter bez większego problemu poruszał się z prędkościami rzędu 80 km/h. Przy codziennych dojazdach do pracy na krótkim dystansie to w zupełności wystarczający wynik. Dzięki temu Citistar nie jest żadną zawalidrogą, tylko sprawnie porusza się po ulicach wraz z innymi pojazdami. Co ważne duży, bo aż 9 litrowy zbiornik paliwa pozwala na bezproblemowe pokonanie 200 - 250 km pomiędzy tankowaniami. Mały dwusuw smarowany jest klasycznie, czyli automatycznie z zewnętrznego zbiornika oleju. Zużycie paliwa oscyluje wokół 3-3,5 litra na 100 km przy spokojnej jeździe i wynik ten uznać należy za przyzwoity.
Luksus w wielkim mieście
Wiele rzeczy spodobało mi się w Citistarze, ale największe wrażenie zrobiły na mnie właściwości jezdne. Oczywiście Peugeot to nadal skuter i jeździ w sposób charakterystyczny dla pojazdów tej klasy, ale nigdy dotychczas nie jeździłem 50-tką, która prowadziłaby się tak dobrze.
Tutaj Francuzi zdecydowanie nie oszczędzali na komponentach. Bardzo dobre (szczególnie na mokrej nawierzchni) opony Michelin Power Pure, solidny widelec teleskopowy i porządny amortyzator z tyłu. Dzięki sporemu rozstawowi osi (1410mm to wynik porównywalny z motocyklami, a nie skuterami) Citistar prowadzi się bardzo stabilnie. Skuter precyzyjnie wchodzi w zakręty i jest relatywnie mało wrażliwy na uszkodzenia nawierzchni.
Co równie ważne Peugeot oferuje wysoki komfort jazdy. Nawet na progach zwalniających, dziurach i studzienkach kierowca nie ma wrażenia, że porusza się prowizorycznym pojazdem na małych kółkach. Nic tutaj nie trzeszczy i nie wygina się. Pomimo zastosowania zaledwie 13 calowych kół Citistar bez problemów radzi sobie na kostce brukowej, przy forsowaniu krawężników czy na torach. Ogromną zaletą podwozia są znakomite hamulce. Mocne i dobrze dozowalne dają poczucie panowania nad prędkością pojazdu.
Luksus na co dzień
Korzystanie z prezentowanego skutera jest przyjemne i wygodne. Podobać mogą się takie detale jak chociażby starannie wykonany kluczyk, dobrze spasowane plastiki, sprawnie otwierające się schowki, a przede wszystkim pojemny i funkcjonalny schowek pod siodłem. Mocny napęd, stabilność i wymiary skutera sprawiają, że Peugeot bez problemu przeciska się przez najdłuższe nawet korki. Ten skuter w wersji zablokowanej do 45 km/h nie ma praktycznie żadnego sensu, bo jeżdżąc nim tak powoli nie zrobicie użytku z rozbudowanych osłon i wysokiej szyby, która w sposób znaczący zmniejsza napór wiatru na klatkę piersiową kierowcy i uprzyjemnia dalsze wypady. Tutaj oczywiście powstaje dylemat… bo nawet 50cc po odblokowaniu w świetle prawa przestaje być motorowerem i staje się motocyklem, przez co wymaga prawa jazdy kategorii przynajmniej A1, lub prawa jazdy kategorii B. Do tego (w teorii) pojazd powinien być zarejestrowany jako motocykl… Z tymi dylematami musi zmierzyć się już sam przyszły użytkownik tego pojazdu.
Miejska gwiazda w Polsce?
Czy Peugeot Citistar 50 ma rację bytu w Polsce? Przeglądając nasze wnioski z jazdy tym sprzętem można być dojść do wniosku, że właściwie nie ma on wad. Istotnie od strony technicznej ciężko cokolwiek zarzucić francuskiemu skuterowi. To świetnie jeżdżący, wygodny i bardzo dobrze wykonany pojazd, przy okazji - bardzo ładny. Wiąże się z nim tylko jeden mały, a właściwie… ogromny problem – cena. 12490 złotych za pojazd klasy 50cc to właściwie cena zaporowa. Dobrego Tajwańczyka nie ustępującego parametrami i niezawodnością można w tej klasie pojemnościowej kupić za 6-7 tysięcy złotych, a najlepszego za 8 tysięcy.
Co gorsza kolejnym wrogiem Citistara 50 są nowe regulacje umożliwiające poruszanie się motocyklami i skuterami klasy 125 na podstawie prawa jazdy kategorii B. W statystykach sprzedaży nowych jednośladów widać wyraźne wzrosty sprzedaży 125-tek kosztem właśnie 50-tek, które są niewiele tańsze od małych motocykli, ale dysponują zdecydowanie gorszymi osiągami.
Paradoksalnie największym wrogiem prezentowanej 50-tki jest… jej rodzeństwo. Chłodzony powietrzem Citistar 125 jest droższy od mniejszego brata o zaledwie 500 złotych, oferując nieporównywalnie lepsze osiągi dopracowanego i niezawodnego czterosuwowego silnika. W kontekście tych liczby i faktów Peugeot Citistar 50 jest właściwie ekstrawagancką zabawką dla wąskiego grona odbiorców, którzy chcą mieć coś dokładnie takiego.
Dane techniczne
Model | Peugeot Citistar 50 |
NADWOZIE | |
Rama | Rurowa |
Obudowy | Polipropylen i ABS |
Zawieszenie przód | Widelec teleskopowy hydrauliczny |
Zawieszenie tył | amortyzator z tłumieniem olejowym |
Opona przednia bezdętkowa | 120/70 -13" |
Opona tylna bezdętkowa | 130/60 -13" |
Koło przód | 13'' |
Koło tył | 13" |
Hamulce przedni | Tarczowy Ø 240 mm |
Hamulec tylny | Tarczowy Ø 190 mm |
Ilość miejsc | 2 |
SILNIK | |
Pojemność | 49,1 cm3 |
Typ silnika | Jednocylindrowy, dwusuwowy |
Moc | 4,4 KM przy 6600 obr/min |
Chłodzenie | Powietrzem |
Smarowanie | Dozownik oleju |
Rozrusznik | Elektryczny + nożny |
Układ zasilania | Gaźnik |
Zapłon | Elektroniczny układ CDI |
Sprzęgło | Automatyczne |
Przeniesienie napędu | Bezstopniowe automatyczne CVT |
WYMIARY I WAGA | |
Długość (mm) | 1985 |
Szerokość kierownicy (mm) | 750 |
Wysokość siedziska (mm) | 795 |
Rozstaw osi (mm) | 1410 |
Masa własna (kg) | 125 |
Poj. zbiornika paliwa L | 9 |
WYPOSAŻENIE | 1 kask integralnym + 1 kask JET Haczyk bagażowy Lusterka wsteczne Lewe i Prawe Gniazdko 12V Obręcze kół Aluminiowe |
|
Komentarze 3
Poka¿ wszystkie komentarzePrzy takiej cenie nie wró¿ê mu zbytniego powodzenia,za te 12 tys mam 2 sztuki sprawdzonego modelu Kymco B&W 50 i jeszcze zostaje parê z³ociszy np na paliwo.Jedyna rada dla chc±cych mieæ tego ...
OdpowiedzMia³em satelisa 250 i by³em bardzo zadowolony, Peugeot robi bardzo dobrze wykonane i niezawodne skutery. Jedyny problem to polski impotrer - firma Scooter z Katowic, bardzo s³aby poziom obs³ugi ...
Odpowiedzw szafie na "k"? ...... krotkie spodnie!
Odpowiedz