Opony terenowo-turystyczne. Na co zwrócić uwagę przy wyborze?
Dobre opony do motocykla terenowo-turystycznego powinny zapewnić znakomitą przyczepność na asfalcie i dobrą trakcję w lekkim terenie. Radzimy, na co zwrócić uwagę przy wyborze takich opon.
Niezależnie w jakich warunkach podróżujesz – czy po asfalcie, czy w terenie, kluczową sprawą jest trakcja. To właśnie z tego powodu wybór właściwych opon jest jedną z najważniejszych decyzji dotyczących motocykla. Bez nich, nawet najlepsze zawieszenie, najmocniejszy silnik czy tona elektroniki nic nie znaczą.
Zanim jednak kupisz opony do twojego terenowo-turystycznego motocykla, zastanów się nad własnym stylem jazdy. Przemyśl jak często zjeżdżasz z asfaltu na szuter lub bezdroża. Jazda w terenie wymaga całkowicie innych parametrów opon niż jazda po asfalcie – na luźnej nawierzchni będziesz potrzebować grubych kostek, które wgryzą się w nią i zapewnią odpowiednią trakcję. Na asfalcie kostki oznaczają zaś słabą przyczepność i błyskawiczne zużycie opony. Opona odpowiednia dla obu stylów jazdy nie istnieje.
Dunlop SmartTrail Max
Na szczęście producenci opon już od dawna pracują nad odpowiednimi rozwiązaniami. Dunlop TrailSmart Max lub inne gumy dedykowane do maszyn terenowo-turystycznych, czy jak mawiają niektórzy "turystycznych enduro", zapewniają znakomitą przyczepność na asfalcie, a jednocześnie bez większego trudu dają sobie radę w lekkim terenie.
Wybór takiej właśnie opony, przystosowanej do stylu jazdy: 80% asfalt, 20% teren, jest kluczowy. Próba wjazdu w lekki teren na oponie typowo szosowej może zakończyć się utknięciem w piachu, na mokrej trawie lub w błocie. Na co zwracać uwagę przy wyborze opony do terenowo-turystycznej wyprawówki? Przede wszystkim na trzy kluczowe cechy: rozmiar kostki, głębokość bieżnika i wzór opony.
Na asfalt i w lekki teren
Kształt kostki decyduje o trakcji – płaska kostka to lepsza trakcja na asfalcie, ale gorsza w terenie. I odwrotnie – grube, wysokie kostki to świetna trakcja w terenie, ale słaba na asfalcie. Opony Dunlop TrailSmart Max posiadają ciekawą rzeźbę bieżnika z rowkami krzyżowymi - Crass Groove Tread (xGT) i płaską, dużą kostką, która zapewnia bardzo dobrą przyczepność na utwardzonych drogach i sprawdza się w lekkim terenie. Głębokość bieżnika decyduje natomiast o tym, jak głęboko opona może wgryźć się w błoto lub glinę, by dostać się do twardszej nawierzchni pod spodem.
Naprawdę ciężki teren – kopny piasek, błoto czy miękka gliniasta nawierzchnia, wymagają stosowania opon o grubych kostkach, które działają jak łopatki i zapobiegają blokowaniu się błota w szczelinach opony. Takie opony wykonane są także z twardszej niż opony drogowe mieszanki.
Do większości zadań, jakie stawiamy przed terenowo-turystycznymi motocyklami, wystarczają jednak dedykowane dla takich maszyn opony, jak Dunlop TrailSmart Max. Zastosowano w nich technologię Multi Tread Compound, co oznacza, że środek bieżnika zbudowany jest z twardszej mieszanki, co poprawia wytrzymałość opony, a strefy boczne z mieszanki bardziej miękkiej, co zapewnia lepszą przyczepność.
Pilnuj ciśnienia
Ciśnienie w oponach jest kluczową sprawą, jeśli chodzi o bezpieczeństwo. Zbyt małe powoduje, że opona szybciej się zużywa, a motocykl może być nieprzewidywalny w krytycznej sytuacji. Znacznie gorzej również się prowadzi. Jeśli ciśnienie jest zbyt wysokie, drastycznie zmniejsza się powierzchnia styku opony z asfaltem, co obniża przyczepność.
Inaczej sprawa ciśnienia wygląda poza utwardzonymi drogami. Tutaj można poeksperymentować z obniżonym ciśnieniem, bo w niektórych przypadkach taki zabieg może poprawić trakcję. Warto robić to jednak stopniowo i z rozwagą, a w przypadku problemów powrócić do prawidłowych ustawień. Dobrym nawykiem jest wożenie małego kompresora, który pozwoli zawsze mieć pod kontrolą ciśnienie w oponach – zwłaszcza, jeśli zdarza ci się zjechać od czasu do czasu w lekki teren.