Opony motocyklowe. Jak wybrać odpowiednie opony do swojego motocykla?
Jako motocykliści doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważne są opony. Komfort jazdy i nasze bezpieczeństwo, zależy od zaledwie kilku centymetrów kwadratowych gumy. Jak więc je dobrze dobrać?
Obecnie opony uliczne oferują przyczepność, która zaskoczyłaby kierowców wyścigowych sprzed dekady, a jednocześnie zapewniają rozsądny przebieg. Ponadto, opony mniej zorientowane na osiągi, są teraz w stanie zapewnić znacznie lepszą przyczepność i trwałość na mokrej nawierzchni, co jest prawdziwym dobrodziejstwem dla osób dojeżdżających do pracy oraz dla motocyklowych turystów.
Właściwe opony mają ogromny wpływ na prowadzenie pojazdu. Ale jak znaleźć najlepsze opony do swojego motocykla?
Najpierw weźmy pod lupę opony uliczne. Można je podzielić na dwie klasy: dętkowe i bezdętkowe. Jeśli koła twojego motocykla mają szprychy jak rower, prawdopodobnie potrzebujesz opon z dętką. Natomiast jeśli twój motocykl ma odlewane koła, prawdopodobnie będziesz używać opon bezdętkowych. Na co następnie zwrócić uwagę?
Bieżnik i jego wzór
Bieżnik to część opony, która styka się z nawierzchnią. Rowki i kanały w nim wycięte składają się na wzór. Wyścigowe slicki mają stuprocentowy bieżnik, ale nie mają wzoru. Bieżnik jest tym, co wykonuje pracę na oponie ulicznej. Wzór nacięć istnieje po to, aby odprowadzać wodę i zapobiegać utracie przyczepności na mokrej nawierzchni.
I tu dochodzimy do profilu. Jak spojrzymy na oponę samochodową to ma ona kwadratowy profil. Poziomy w miejscu styku z nawierzchnią drogi, łączący się z pionowymi ścianami bocznymi. Motocykle również mają pionowe ściany boczne, ale bieżnik jest zaokrąglony. Ten kształt pozwala oponom motocykla pozostać w kontakcie z drogą i zachować przyczepność, gdy motocykl przechyla się w zakręcie.
Mieszanka, czyli materiał, z którego wykonana jest opona. Opony wyścigowe wykorzystują miękkie mieszanki, które wytrzymują około 200 km, ale zapewniają niesamowitą przyczepność. Z drugiej strony mamy opony do motocykli turystycznych z twardą mieszanką, w których maksymalna przyczepność ustępuje długiemu przebiegowi, który może sięgać nawet do 30 000 km.
Jak sprawdzić stopień zużycia opony? Wystarczy spojrzeć na wewnętrzną krzywiznę bieżnika i jeśli zauważymy tam małe pęknięcia, czas na wymianę. Opony mają również "znacznik zużycia", który wygląda jak małe wybrzuszenie wewnątrz wzoru bieżnika. Kiedy wysokość bieżnika zrówna się ze znacznikiem, to znak, że nadszedł czas na nowe opony.
Źródło zdjęcia: www.czesciauto24.pl
Prawidłowy rozmiar
Wiele motocykli ulicznych ma przednią oponę 120/70/17, ale to nie reguła. Spójrz na opony w swoim motocyklu. Zawsze na ich boku znajdziesz oznaczenie rozmiaru. Czasami producenci naklejają naklejki z rozmiarem opon i prawidłowym ciśnieniem na wahacz. Jeżeli nie masz pewności, jakie opony powinien mieć twój motocykl, skorzystaj z katalogu producenta opon lub zajrzyj do instrukcji obsługi.
Jak czytać oznaczenia opon? Pierwsza liczba to szerokość opony, podawana w milimetrach. Druga to profil opony, który jest podawany w procentach. Przykładowo dla opony 180/55 wynosi 55% jej szerokości, co daje 99 mm. Wyższa liczba sprawi, że opona będzie bardziej zakrzywiona, bardziej "sportowa" i będzie miała mniejsza powierzchnię kontaktu podczas jazdy na wprost po autostradzie. Ostatnia liczba to rozmiar opony w calach. Ta liczba nie podlega negocjacjom. Nie można założyć 17-calowych opon na 15-calowe felgi.
Slick, Track, Super Sport, Sport, Sport Touring, Touring, które będą najlepsze? Idąc od Slick do Touring, opony stają się twardsze, mają więcej rowków do odprowadzania wody i mniej reagują na ciepło. Dopasuj oponę do rodzaju jazdy, którą będziesz uprawiać. Jeśli chcesz tego, co najlepsze z obu światów, wybierz oponę z podwójną mieszanką, która sprawia że opona jest miękka i "przyczepna" po bokach, aby lepiej trzymać w zakręcie, a jednocześnie pozostaje twarda na środku, co zapewnia jej trwałość.
Przebrnęliśmy przez trudy wyborów i pozostaje nam zmiana opon. Czy możemy to zrobić sami? Oczywiście, przy odrobinie umiejętności technicznych i przy posiadaniu odpowiednich narzędzi damy radę. Pamiętajmy, że opony motocyklowe posiadają znacznik umieszczenia ich na feldze względem wentyla. Zazwyczaj jest to kolorowa kropka. Powinna się ona pokryć z miejscem mocowania wentyla w feldze. Dlaczego? Otóż opona jest wstępnie wyważana w fabryce i ma naniesiony znacznik. To ułatwia prawidłowe wyważenie po montażu na feldze. Pamiętajmy również o prawidłowym ciśnieniu, które podaje producent opon oraz producent motocykla. Osobiście polecam skorzystać z usług warsztatu wulkanizacyjnego/motocyklowego. Montaż opon tanimi narzędziami może prowadzić do uszkodzenia felgi lub opony. A dobry sprzęt kosztuje dużo więcej, niż usługa montażu w serwisie.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze