Opony Deli Tire. Wysoka jakość i dobra cena. I jeszcze pół wieku doświadczenia
W świecie wielbicieli dwóch kół opony mają szczególne znacznie i chyba zgodzicie się ze mną, że to opony znajdują się na szczycie listy elementów eksploatacyjnych naszych jednośladów.
To oczywiście nie jest przypadek, bo pomimo faktu, że zasadniczo opony motocyklowe stykają się z podłożem w zaledwie dwóch małych punkach, kiedy zawodzą, kłopot dotyczy całego motocykla. Na dodatek bywa to problem, który może mieć bardzo poważne skutki.
Ale to przypomnienie oczywistych w sumie spraw nie jest rozwinięciem tematu opon w ogóle, ale nawiązaniem do oponiarskiej marki Deli, której produkty spełniają wyśrubowane europejskie normy przewidziane dla jednośladów, a jednocześnie zachowują bardzo atrakcyjne ceny. Lubimy przyjmować, że wysoka cena oznacza wysoką jakość. W przypadku Deli dobre parametry ogumienia nie oznaczają drenażu naszych zasobów finansowych, dlatego warto przybliżyć markę, która na rynku funkcjonuje od wielu lat, natomiast w Polsce ma jeszcze spory potencjał do wykorzystania.
Firma PT Inustri Karet Deli została założona w 1956 roku w Indonezji, a mniej więcej piętnaście lat później rozpoczęła produkcję opon. Dziś firma wytwarza opony motocyklowe, przemysłowe, rolnicze do wózków dziecięcych oraz samochodowe. Od jedenastu lat wszystkie opony Deli produkowane są zgodnie z dyrektywą europejską 2005/69/PAH free, co oznacza, że nie zawierają substancji rakotwórczych, takich jak węglowodory poliaromatyczne.
Opatentowana technologia Deli bazuje na naturalnym kauczuku, który jest elastyczny i wytrzymały. Opony wykonane z tego materiału mają dobrą przyczepność i odporność na ścieranie. Naturalny kauczuk jest również bardziej przyjazdy dla środowiska, ale warto pamiętać, że jest zazwyczaj droższy w produkcji, niż opony wykonane z alternatywnych materiałów, takich jak kauczuk syntetyczny. W Polsce opony motocyklowe Deli Tire możemy spotkać od blisko 9 lat, a o oponach enduro i motocross i quad tej marki możecie przeczytać w naszej poprzedniej publikacji.
Dziś zajmiemy się oponami dla innej kategorii jednośladów, a mianowicie skuterów oraz motocykli przewidzianych do dalekich wypraw, czyli maszyn turystycznych.
W przypadku opon do skuterów w ofercie Deli znajduje się ponad trzydzieści wariantów. Są przeznaczone dla różnych typów maszyn i gotowych do spełnienia wszystkich wymagań zmotoryzowanych właścicieli. Opony skuterowe powinny zapewniać przyczepność, stabilność i komfort jazdy. Oczekujemy, że opony do tego typu pojazdów będą w stanie poradzić sobie na różnych nawierzchniach, w tym na mokrych i suchych drogach oraz w zakrętach.
Ważne jest również, aby były stabilne i nie powodowały drgań podczas jazdy, co może wpłynąć na komfort i bezpieczeństwo. Ponadto, opony skuterowe powinny być wytrzymałe i odporne na ścieranie, aby zapewnić długą żywotność i minimalizować potrzebę częstych wymian. W najnowszym katalogu Deli uwzględniono 11 modeli opon, z których Urban Grip, a konkretnie model SC-109R jest reprezentowany najszerzej, co oznacza, że jest dostępny w 13 rozmiarach poczynając od 3.5-10, aż do 150/70-14 i 120/80-16. Mówiąc inaczej, ten model wykorzystamy zarówno w przypadku najmniejszych jednośladów, jak i maksi skuterów, które podpadają pod motocyklowe prawo jazdy.
Literka F lub R w opisie oznacza, że gumy są przeznaczone na przednie (Front) lub tylne (Rear) koło. Opony na przód mają często inaczej klejony bieżnik, niż wariant dla tylnego koła. Warto przypomnieć, że tylna opona jest odpowiedzialna za przenoszenie mocy z silnika na drogę, a przednia pełni głównie rolę kierowniczą. Z tego powodu tylna guma potrzebuje bardziej trwałej konstrukcji i lepszej przyczepności. Z kolei przednia jest bardziej narażona na oddziaływanie czynników zewnętrznych, na przykład wody, kamieni czy błota. To dlatego producenci ogumienia dostosowują konstrukcję i mieszanki gumy w oponie naprzód w taki sposób, aby zapewnić lepszą ochronę przed uszkodzeniami, oraz odpowiednią przyczepność w różnych warunkach.
Seria Urban Grip ma podołać w różnych sytuacjach, natomiast producent oczywiście wziął pod uwagę, że nie wszystkie pojazdy typu skuter to mieszczuchy z typowo miejskim bieżnikiem, jak SC-106 OPTIMO. Dla jednośladów, które muszą jeździć na bardziej wymagających terenach podmiejskich i wiejskich, przewidziano model SB-117 STREET ENDURO – z kostką. Z kolei wszyscy zmotoryzowani właściciele skuterów używający swoich pojazdów podczas najzimniejszych miesięcy roku, zastosują oponę zimową SB-158 WIN T-BERG.
Co ciekawe, w katalogu Deli Tire znajdziemy też opony motorowerowe, w tym wariant o rozmiarze 2.50 – 17, a konkretnie model Invader S-228. Wspominam o tym modelu nieprzypadkowo, bo jeśli skorzystacie z dowolnej porównywarki cen, S-228 jest niemal dokładnie o połowę tańsza od konkurencji, może z wyłączeniem marki Mitas. Tymczasem ten model zapewnia parametry zbliżone do innych marek, a więc cena jest bez wątpienia bardzo konkurencyjna.
W przypadku opon motocyklowych z przeznaczeniem dla pojazdów, które muszą podołać długim trasom, wymagania są znacznie wyższe. Kierowcy oczekują jak zwykle wysokiej trwałości i odporności na zużycie, ale to przecież nie wszystko. Niezbędna jest dobra przyczepność, odporność na przebicia uszkodzenia, stabilność, znaczna odporność na wysokie i niskie temperatury oraz gwarancja pracy i braku awarii w warunkach jazdy z dużą prędkością.
Oczywiście należy też powiedzieć o komforcie jazdy - rozumianym jako redukcja drgań i hałasu. O zgodności z wymaganiami homologacyjnymi wspominać nie muszę, bo to oczywiste. W najnowszej ofercie Deli Tire pojawiły się dwa modele, które mają za zadanie spełnić wszystkie powyższe warunki. To Razor XP i SB-148 i Slash SB-151.
Oba modele mają zacięcie sportowe. W przypadku SB-148 producent przewidział trzy rozmiary: 150/60-17, 110/70-17 i 130/79-17. Pierwszy z tych bezdętkowych wariantów zapewnia 300 kg nośności, 210 km/h prędkości maksymalnej (H). Jeśli chodzi o model Slash, dostępne są rozmiary 150/60-17, 110/70-17, 120/70-17 i 130/70-17. Ten model charakteryzują podobne parametry, ale dodano jeden rozmiar o 120 mm szerokości z profilem 70 procent dla felgi o średnicy 17 cali.
Każdy, kto chciałby przetestować swoją 125-tkę w bardziej wymagających warunkach, może również sięgnąć po wspomniane już wcześniej opony kostkowe SB-117 STREET ENDURO do jazdy poza asfaltowymi drogami lub (opcja dla twardzieli) opony zimowe SB-158 WIN T-BERG.
Warto również wspomnieć o modelach SB-128 SAMURAI i SB-106F, SB-106R STORM, które wiodą prym wśród opon turystycznych dla kategorii 125 cm3. Przepisy, które umożliwiły kierowcom posiadającym prawo jazdy kat. B jeździć skuterami i motocyklami o pojemności do 125 cm3, obowiązują już od 8 lat. Wciąż widzimy pozytywne skutki zmiany w postaci rozwoju tego segmentu jednośladów. Modele SAMURAI I STORM są odpowiedzią na sukces tej kategorii. Zapewniają bezpieczeństwo, trwałość i dobre parametry jezdne.
Opony Deli Tire dopiero rozgrzewają się na naszym rynku, natomiast oceny użytkowników, które bez problemu znajdziecie w Internecie, najczęściej wskazują na dobrą relację ceny do jakości. Oczywiście jakaś polaryzacja zdań występuje, jak chyba w każdym temacie, ale generalnie Deli Tire jest na plus. I to jest chyba najlepsza zachęta. Pełną ofertę marki znajdziecie pod tym adresem, a kupicie je w sklepach sieci Inter Cars, Inter Motors oraz w internecie.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze