tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Opel Motoclub 500. To by³ najlepszy i zarazem ostatni motocykl Opla
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Opel Motoclub 500. To by³ najlepszy i zarazem ostatni motocykl Opla

Autor: Andrzej Sitek 2024.07.13, 18:34 Drukuj

Na początku XX wieku Opel z powodzeniem zaangażował się w rozwój motocykli, a jego finalnym i zarazem największym osiągnięciem był model Motoclub 500.

Zanim Opel stał się marką samochodową, założyciel firmy Adam Opel produkował maszyn do szycia, co stało się w 1862 roku, a później był również potentatem w branży maszyn używanych w winiarstwie. Dopiero cztery lata po  śmierci Adama Opla jego żona Sophie i synowie zaczęli budować samochody.

2023 05 Barton GT srodtekst
NAS Analytics TAG

W 1901 roku Opel nazwał swój pierwszy motocykl "Motorzweirad", czyli "zmotoryzowany dwukołowiec". Był to jednoślad o charakterystycznym wyglądzie, który nie mógł zaprzeczyć swojemu pochodzeniu od roweru. Wkrótce Opel zaczął rozwijać konstrukcję, która miała się ugruntować w kolejnych latach: silnik umieszczony w ramie, a tylne koło napędzane paskiem. Z silnikiem o mocy 1 ¾ KM pojazd mógł poruszać się z prędkością do 40 km/h. Był to jednocześnie sukces rynkowy, więc szybko pojawiły się kolejne modele. Ostatnim motocyklem Opla był Motoclub 500, oferowany w latach 1928-1930. Chociaż motocyklowa działalność Opla miała się bardzo dobrze, budowa i testowano nowoczesne prototypy, nowy główny udziałowiec, amerykański gigant General Motors, naciskał na zaprzestanie tej gałęzi produkcji, co też się stało. 

Ojciec Motoclub 500

Określenie "prawdziwy geniusz" pasuje do Ernsta Neumanna-Neandera jak żadne inne. Malarz, projektant, artysta kabaretowy, biznesmen, kierowca wyścigowy i inżynier był związany z Oplem właśnie przez ostatni z motocykli niemieckiej firmy. Opel Motoclub był wyjątkowy dzięki innowacyjnej ramie z tłoczonej stali. Ta metoda konstrukcyjna była pomysłem Neumanna-Neandera, który wymyślił, że dzięki nowej technologii Opel może skrócić zwykły czas montażu motocykla z 15 - 25 godzin, do około czterech godzin pracy robotników.

Była to rewolucja w produkcji motocykli i pozwoliło firmie Opel zaoferować doskonały produkt w atrakcyjnej cenie, dzięki czemu masowa mobilność stała się możliwa dla wielu osób, zresztą podobnie jak w przypadku Opla 4/12 KM "Laubfrosch", czyli pierwszego niemieckiego samochodu zbudowanego na linii montażowej.

Ale zanim do tego wszystkiego doszło, tuż po I wojnie światowej pewien młody inżynier zmienił swoje jednoczłonowe nazwisko na "Neumann-Neander". Neander oznacza w starożytnej grece "nowego człowieka", co chyba wiele mówi o niemieckim konstruktorze. W 1924 roku Ernst założył własne przedsiębiorstwo pod nazwą Neander Motorfahrzeug i skoncentrował się  na projektowaniu oraz budowie motocykli. Charakteryzowały się one eleganckim designem, lekką konstrukcją, dobrym komfortem jazdy i niekonwencjonalnymi rozwiązaniami technicznymi.

Posługując się pseudonimem N2, Neander otrzymał pierwszą nagrodę "we wszystkich kategoriach za najlepsze ulepszenia motocykla" w konkursie dla wynalazców w Stuttgarcie w tym samym roku, w którym otworzył firmę. Mniej więcej w tym samym czasie Ernst Neumann-Neander był gościem w Opel Rennbahn w Rüsselsheim, gdzie gospodarzem był młody Fritz von Opel. Wnuk założyciela firmy Adam Opel i Neumann-Neander uzgodnili współpracę: od tej pory motocykl Neander z tłoczonej stali miał być również produkowany i sprzedawany przez firmę Opel.

"Najlepsza maszyna na świecie"

Opel specjalnie opracował silnik dla "najlepiej prowadzącej się maszyny na świecie" (zgodnie z reklamą Neandera) - jednocylindrową jednostkę o pojemności 500 cm3 dostępną w dwóch wariantach mocy (16 i 22 KM). Matowe srebro galwanizowanego, nielakierowanego metalu kontrastowało z czerwonym siodłem, czerwonymi częściami, a nawet czerwonymi oponami, tworząc wyraźnie nowoczesny wygląd.

Nowy model został wprowadzony pod nazwą Motoclub, a towarzyszyła mu szeroko zakrojona kampania reklamowa. Co ważne, cena jednośladu była o około 10 procent niższa niż w przypadku podobnych maszyn Neander, które pozostały w produkcji. Neander wyprodukował również zalecany przez Opla wózek boczny dla Motocluba o nazwie Pioneer, który był dostępny u wielu dealerów Opla.

Fenomen Opla Motoclub 500

Na czym polegała nietypowość modelu Motoclub 500? Lista jest bardzo długa. Przede wszystkim zastosowano nitowane tłoczone profile stalowe, podobne do tych używanych w konstrukcji samochodów. Wyeliminowało to potrzebę spawania i lutowania, co oznaczało znaczną redukcję kosztów w porównaniu z rurową ramą porównywalnego motocykla z tamtych czasów, który nadal bazował na rowerze.

Czas montażu został skrócony ze średnio 15-20 godzin do zaledwie 4 godzin! Umożliwiło to zaproponowanie klientom stosunkowo korzystnej ceny, i to pomimo złożonej technologii. Ponadto konstrukcja była znacznie trwalsza i bardziej odporna na skręcanie niż konwencjonalna rama rurowa. Całkowita długość maszyny wynosiła 2200 mm, wysokość siedziska około 650 mm, a całkowita waga z zamontowanym silnikiem około 135 kg. Opel Motoclub był wykonany z blachy stalowej, a nie, jak czasami twierdzono, z duraluminium.

Pionierskie rozwiązania

Opel Motoclub miał kilka pionierskich rozwiązań konstrukcyjnych. Jednym z pomysłów Ernsta Neumanna-Neandera była rezygnacja z typowego procesu malowania na rzecz innej technologii, a mianowicie nałożenie trwałej powłoki galwanicznej kadmu, co również pomogło obniżyć koszty produkcji i chroniło przed korozją. Siedzenie zamontowane za kopulastym zbiornikiem nazywane było "siedzeniem klubowym", ponieważ oferowało wysoki poziom komfortu dzięki poduszce powietrznej i resorom piórowym.

Ponadprzeciętny komfort Motoclubu był dodatkowo zwiększony przez zawieszenie przedniego koła na misternie zaprojektowanej, specjalnej formie widelca wahadłowego. Sprężyny piórowe połączone w pakiety były przymocowane po lewej i prawej stronie głowicy kierownicy pod stopkami ograniczającymi na widelcu, który również był wykonany z tłoczonej stali. Ta specjalna konstrukcja przedniego zawieszenia, również opracowana przez Neandera, miała na celu zapewnienie bardzo dobrego trzymania się drogi, oraz łatwość prowadzenia.

Dwie wersje Motoclub

Opel Motoclub był produkowany w dwóch wersjach: Tour ("T") z zaworami umieszczonymi po prawej stronie w bloku silnika i mocą 16 KM (12 kW) oraz Supersport ("SS") z zaworami górnymi w kształcie litery V i mocą 22 KM (16 kW). Prędkości maksymalne wynosiły odpowiednio 105 i 120 km/h. Obie maszyny miały trzybiegową skrzynię z dźwignią zmiany biegów zamontowaną z boku zbiornika sprzęgła. Napęd odbywał się za pośrednictwem łańcuchów, a gumowe amortyzatory w skrzyni biegów i na piaście tylnego koła zapewniały komfortowe i płynne przenoszenie mocy. Zewnętrznie model Super Sport można rozpoznać przede wszystkim po układzie wydechowym zamontowanym po obu stronach.

Silnik, wygląd i… cena

Oba jednocylindrowe silniki były własnymi konstrukcjami Opla o pojemności skokowej 496 cm³ (średnica × skok: 86 × 86 mm), które bazowały na silniku Kühne używanym wcześniej przez Opla ze względu na napęd wałka rozrządu, i miały zdejmowaną głowicę cylindrów - co nie było wówczas oczywiste, i z kolei ułatwiało konserwację. Korbowód i wał korbowy były osadzone na łożyskach kulkowych. Cylinder był wykonany z odlewu stalowego, a tłok z aluminium ze stalowymi powierzchniami ślizgowymi.

Motoclub był dostępny wyłącznie w kombinacji kolorów czerwony/srebrny. Wszystkie metalowe części były w kolorze matowego srebra, podczas gdy skórzane i gumowe dodatki (tj. głównie siedzenie, uchwyty i opony) były w kontrastującym kolorze czerwonym. Dzięki swojej kolorystyce Opel Motoclub wyróżniał się spośród szerokiej masy pomalowanych na czarno motocykli z co najwyżej kontrastującym kolorystycznie zbiornikiem paliwa.

Cena wersji sportowej wynosiła 1290 marek Rzeszy (dzisiejsza równowartość tej kwoty w złotówkach to ok. 23 tys. zł), model turystyczny kosztował dokładnie 100 marek mniej. Reflektory i klakson Bosch lub Hella, w tym akumulator 6 V i alternator, były dostępne jako wyposażenie opcjonalne za dodatkowe 165 marek. Oferowany był również lekki i elegancki wózek boczny produkowany przez firmę Neander w pasującym kolorze. W tym czasie wydawało się, że może być tylko lepiej, ale nadciągały trudne czasy.

Upadek

Krach na Wall Street w 1929 r. przyniósł nagły koniec firmie Neander i Opel Motoclub w następnym roku. Chociaż Opel odniósł zaskakujący sukces z Motoclubem na niemieckim rynku motocyklowym, który charakteryzował się uznanymi markami, takimi jak NSU i DKW, General Motors zdecydował się zaprzestać produkcji motocykli w Oplu po ostatecznym przejęciu firmy, która została przekształcona w AG. Ponieważ fabryki Elite Diamond przynosiły ogromne straty w wyniku globalnego kryzysu gospodarczego, Opel musiał również pozbyć się tej firmy pod naciskiem kierownictwa GM.

Przez bardzo krótki czas wszystko działało jeszcze siłą rozpędu. Do początku 1930 r. w Rüsselsheim nadal produkowano kilka motocykli z istniejących części, zresztą kolejny model był już w fazie prototypu. Nie zmieniło to jednak nieuchronnego końca produkcji motocykli. Motoclub był ostatnim z około dwudziestu modeli, które zjechały z linii produkcyjnej Opla od 1901 roku. Do 1930 roku zbudowano łącznie niecałe 6000 silnikowych jednośladów. 

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê