Oficjalny Safety Car MotoGP na sezon 2015
Rok 2015 będzie siedemnastym sezonem z rzędu kiedy tytuł "Official Car of MotoGP" należał będzie do BMW. Od 1999 roku sędziowie dokonują inspekcji toru przed wyścigiem i zamykają stawkę właśnie w sportowych autach serii M.
W tym roku Official Car of MotoGP krył w sobie będzie system wtrysku wody, podnoszący osiągi silnika. Takie układy obliczone są na zwiększenie mocy silnika, bez zwiększania zużycia paliwa. Woda wtryskiwana do cylindra de facto zwiększa stopień sprężania, a rozprężająca się para w chwili spalania paliwa powoduje wzrost ciśnienia w komorze spalania, co przekłada się na większą moc.
Co prawda BMW w oficjalnych komunikatach mówi dużo o technologii wtrysku wody traktując ją jako nowość, ale prawda jest taka, że wtrysk wody w silnikach spalinowych to temat stary jak świat. A przynajmniej jak świat silników spalinowych. W latach II wojny światowej, czyli 70 lat temu, amerykańskie lotnictwo powszechnie wykorzystywało układy wtrysku wody do czasowego podnoszenia mocy silników samolotów bojowych. Rozwiązanie to było idealne dla samolotów, bo nie wymagało zużycia dodatkowego paliwa (a w przypadku samolotów ilość paliwa zabierana na pokład zawsze jest ograniczona). Przy ówczesnej technologii, jakości obróbki silników i jakości środków smarnych dodatkowy potężny zastrzyk mocy znacząco ograniczał trwałość jednostek napędowych. Dlatego wtrysk wody stosowany był wtedy podczas wyjątkowych sytuacji - startu, albo w czasie walki.
BMW M4 Safety Car MotoGP 2015 w walce brać udziału nie będzie. Dodajmy, że w motocyklowym Grand Prix Safety Car ma nieco mniej roboty, niż w wyścigach samochodowych. W zawodach MotoGP jego rola sprowadza się do inspekcji toru i zamykania pierwszego okrążenia. W przypadku wyścigów samochodowych takie auto wyjeżdża na tor w przypadku nieoczekiwanych, niebezpiecznych zdarzeń na torze, na przykład wypadków czy drastycznych załamań pogody. Prędkość utrzymywana przez samochód bezpieczeństwa, choć niższa niż tempo wyścigowe, musi być i tak wysoka, by zapobiec nadmiernemu oziębieniu się opon pojazdów biorących udział w wyścigu. Dlatego też kierowcą samochodu bezpieczeństwa zawsze jest profesjonalny kierowca wyścigowy. Podczas przebywania na torze samochodu bezpieczeństwa wyprzedzanie innego kierowcy jest zabronione.
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzeJak to dzia³a³o, samoloty wlatywa³y w chmurê i z niej czerpa³y wodê czy pobiera³y wodê ze zbiorników wodnych w czasie lotu. Je¿eli piszecie ¿e samoloty maj± ograniczone mo¿liwo¶ci do przenoszenia ...
Odpowiedz