Nowy dwucylindrowy silnik Yamahy?
Wygląda na to, że Yamaha otrząsnęła się z letargu i przechodzi do kontrofensywy. Po budzącym ogromne zainteresowanie nowym MT-09 dziś dowiedzieliśmy się więcej o klasyku XV950, ale okazuje się, że to prawdopodobnie nie koniec niespodzianek ze strony koncernu z Iwata.
Dziś jeden z japońskich portali motocyklowych opublikował zdjęcia nowego dwucylindrowego silnika, który ma być opracowany w filozofii ‘crossplane’, czyli w takiej w jakiej zbudowany jest obecnie silnik R1. Jeśli odłożymy na bok marketingową papkę (w silnikach dwucylindrowych już od dawna stosuje się bowiem czopy wałów przesunięte o różne stopnie i nikt nie nadaje temu ekscytująco brzmiących nazw) może okazać się, że zamieszczone obok zdjęcia są zwiastunem bardzo ciekawego motocykla, lub nawet linii motocykli. Dwucylindrowiec, sądząc po gabarytach i porównując go do silnika MT-09 nie jest jednostką napędową o małej pojemności. Obstawiamy że będzie to minimum 500cc, ze wskazaniem na 750. Właśnie w tym przedziale pojemnościowym japońskiemu koncernowi przydałby się pełny charakteru, a jednocześnie przystępny cenowo pojazd mogący konkurować z coraz większą liczbą oponentów zarówno z Japonii, jak i Europy. Czy nowy dwucylindrowiec jest jego zapowiedzią? Mamy nadzieję, że tak.
Zdjęcia wykonane zostały na odprawie w siedzibie Yamahy poświęconej rozwojowi biznesu i wdrażaniu w przyszłości nowych technologii. Oczywiście nic nie wiadomo na chwilę obecną na temat parametrów nowej jednostki napędowej, co jest o tyle logiczne, że nie wiadomo nawet czy trafi ona do produkcji seryjnej.
Foto: autoby.jp
Komentarze 4
Poka¿ wszystkie komentarzeuwielbiam dwucylindrowe jednostki o liniowym przebiegu mocy i momentu obrotowego
OdpowiedzSza³u nie ma.
OdpowiedzLovtza otrz±¶nij siê... To Yamaha wymy¶li³a silnik Big Bang 270stopni crossplane do TRXy w 1995 i by³o to pionierskie rozwi±zanie wiêc czemu siê tym nie chwaliæ
OdpowiedzHeniek, doczytaj zanim komentujesz. Silnik z TRXa ma przestawione czopy o 270 stopni. To siê zgadza, ale ca³a reszta nie. Pojêcie "crossplane" oznacza w wolnym t³umaczeniu "krzy¿owy", czyli odnosi siê do wa³ów silników czterocylindrowych, które maj± wykorbienia wa³u rozstawione co 90stopni i które widziane z boku rzeczywi¶cie wygl±daj± jak krzy¿. Silniki dwu i trzycylindrowe z definicji nie mog± byæ okre¶lane jak crossplane. Jako ciekawostkê dodam, ¿e ten uk³ad wa³u pochodzi z silników v8, gdzie jedno wykorbienie wa³u by³o wspólne dla dwóch korbowodów obs³uguj±cych dwa t³oki, po jednym w ka¿dym z dwóch bloków silnika. To tyle je¶li chodzi o otrz±sanie.
OdpowiedzWreszcie producenci (a mo¿e to chodzi o klientele) dochodz± do s³usznych wniosków, ¿e silnik R4 nie jest tak na prawdê odpowiedni± jednostk± do jazdy po normalnych ulicach. Poza niezaprzeczalnymi ...
OdpowiedzNiby racja, z praktycznego punktu widzenia, ale to nie o praktyczno¶æ w tej ca³ej zabawie chodzi (a przynajmniej nie mnie) ;)
OdpowiedzMotocykl to z za³o¿enia dzi¶ zabawka/hobby/pasja a nie wó³ roboczy jak wiekszo¶æ 4k. Silnik 1-2-3 cylidrowe daj± wiecej frajdy w³a¶nie przez swój moment i maj± wiêcej niepokornego charaktru niz dopracowane do perfekcji R4
Odpowiedz