tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Nowy czujnik pochylenia rewolucją w motocyklowym bezpieczeństwie?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Nowy czujnik pochylenia rewolucją w motocyklowym bezpieczeństwie?

Autor: Lovtza 2011.11.28, 09:27 7 Drukuj

To z pewnością nie będzie rewolucyjna wiadomość dla posiadaczy motocykli z kontrolą trakcji, ale dla całej reszty owszem. Niemiecki gigant Bosch wyprodukował czujnik pochylenia nowej generacji, który poza niespotykanymi dotychczas parametrami pracy, poddany został w stosunku do istniejących odpowiedników także daleko idącej miniaturyzacji. Zadaniem tego podzespołu będzie dostarczanie dla komputera pokładowego motocykla pełnej informacji na temat dynamiki ruchu motocykla. Brzmi mało spektakularnie, ale dla bezpieczeństwa motocyklistów może to mieć ogromne znaczenie.

Jak stwierdził Matthias Mörbe, wiceprezes Sensors and Sensor Systems Bosch Engineering GmbH : “Czujnik monitoruje wszystkie parametry 100 razy na sekundę, sprawdzając dynamiczny stan ruchu, kontrolując wzdłużne i boczne przyspieszenia, wszystkie odchylenia i ewentualny obrót pojazdu wokół własnej osi. Dane te obrabia zewnętrzny komputer i określa stopień pochylenia motocykla. W zależności od modelu jednośladu mogą być one wykorzystane albo do poprawy bezpieczeństwa albo do podniesienia komfortu podróży.”

Tego typu czujniki mogą być wykorzystane przede wszystkim w sportowych motocyklach do np. kontroli trakcji, elektronicznej asysty startu i innych. Ale nie tylko. Pomimo wprowadzenia na rynek nowego czujnika, inżynierowie Boscha pracują już nad kolejną generacją, która będzie miała jeszcze większe możliwości pomiarowe, np. przyspieszenia motocykla w pionie. „Algorytm opracowany przez inżynierów Boscha, współpracujący z czujnikiem wykorzystuje informację 5D aby określić kąt pochylenia, obrót wokół osi pojazdu i przekazuje pozyskane informacje przez magistralę CAN do komputera. To zasadniczy czynnik przy określeniu przyszłych zastosowań naszego rozwiązania zarówno jeśli chodzi o bezpieczeństwo, komfort, usprawnienie ABS, wykrycie upadku, a także kontrolę podnoszenia się i opadania motocykla w przypadku pół-aktywnego zawieszenia.” 

Nowy czujnik będzie jeszcze mniejszy i pozwoli na jeszcze głębszą ingerencję komputera w zachowanie motocykla. Poza „standardowymi” zastosowaniami jak kontrola trakcji, komputer dzięki pozyskanym danym będzie w stanie stwierdzić że motocykl np. jedzie po wyboistej drodze i odpowiednio ustawić pod nią zawieszenie. To samo dotyczy także jazdy w deszczu czy też z pasażerem. Elektronika dysponując odpowiednią ilością danych będzie w stanie samodzielnie skonfigurować ustawianie motocykla pod konkretną sytuację na drodze. Pytanie czy inżynierowie Boscha ustalili już, czy do czegoś potrzebny będzie jeszcze kierowca?

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 6
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę