Nowa generacja radarów wkrótce na polskich drogach?
To będzie mało przyjemna informacja dla kierowców z ciężką nogą. Główny Urząd Miar zatwierdził niedawno do użytku (czyli wydał dokument pozwalający na używanie danego sprzętu do oficjalnych pomiarów) dla nowego fotoradaru Integra 3d. Tak wszechstronnego urządzenia pomiarowego na naszych drogach jeszcze nie wiedzieliśmy!
Radar Integra 3d montuje się z boku kontrolowanego odcinka drogi, w odległości 2-3 metrów od jezdni, oraz na wysokości 5-8 metrów. Kompaktowa budowa umożliwia montaż na dowolnej, stałej konstrukcji znajdującej się na poboczu drogi (np. na maszt oświetleniowy lub słup energetyczny lub inne konstrukcje infrastruktury drogowej).
Przyrząd automatycznie mierzy szybkość oraz rozpoznaje numery wszystkich pojazdów w poruszających się w strefie kontroli. W przypadku przekroczenia prędkości przez dowolny z pojazdów w tej strefie przyrząd wykonuje dwa zdjęcia dla każdego z wykroczeń - kadr przedstawiający ogólny zarys sytuacji (szeroki kadr) zawierające wszystkie pojazdy znajdujące się w strefie kontroli oraz kadr przedstawiający pojazd przekraczający dozwoloną prędkość wraz z widokiem tablicy rejestracyjnej. Zdjęcia wykonywane są z przodu oraz z tyłu, co jest dosyć istotną informacją dla motocyklistów. Radar śledzący zastosowany w Integrze pozwala na jednoczesne nadzorowanie ruchu aż 32 pojazdów znajdujących się nawet na 6 pasach drogi, na odcinku drogi o długości ok. 100 metrów. System mierzy nie tylko prędkość poszczególnych obiektów, ale także także wylicza odległości między nimi, określa kierunek jazdy, odczytuje numery rejestracyjne w celu sprawdzenia ich w bazach danych.
Integra 3d to urządzenie produkowane w Polsce, ale zaprojektowane zostało przez Rosjan, i będące klonem rosyjskiego fotoradaru śledzącego CORDON. Urządzenie zatwierdzone przez Główny Urząd Miar wymagało w porównaniu z rosyjskim oryginałem dostosowania do obowiązujących u nas wymogów metrologicznych.
Producentem radaru Integra 3d jest firma Videoradar sp. z o.o.. Swego czasu było o niej głośno, po wprowadzeniu do Polski kontrowersyjnych radarów Iskra, również opartych na rosyjskich rozwiązaniach technicznych. Tym razem Videoradar przygotował się znaczenie lepiej do pracy na polskim rynku. Poza zatwierdzeniem GUM-u urządzenie uzyskało m.in. certyfikat szwajcarskiego Instytutu Metrologicznego METAS.
Na chwilę obecną w Polsce nie zostało zakupione ani jedno urządzenie Integra 3d, ale biorąc pod uwagę jego możliwości techniczne wydaje się być to tylko kwestią czasu. Najbardziej prawdopodobnym użytkownikiem tego radaru wydaje się być Główny Inspektorat Transportu Drogowego, szczególnie w kontekście ciągłej rozbudowy możliwości Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, który jest częścią GITD odpowiedzialną za zarządzanie systemami automatycznej rejestracji wykroczeń.
Komentarze 4
Poka¿ wszystkie komentarzeCzyli powszechna inwigilacja przy pomocy zagranicznego programu...
OdpowiedzJak to sie dzieje, ze jezdzac ponad 10 lat po drogach w PL, robiac niejednokrotnie roczne przebiegi powyzej 50 000km, a takze po calej Europie i UK (gdzie w samym Londynie jest wiecej fotoradarow ...
Odpowiedzhttp://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-inspekcja-transportu-drogowego-ma-zostac-zlikwidowana,nId,1923763
OdpowiedzPóki takie urz±dzenie jest oznaczone jak zwyk³y radar to nie ma strachu. Gorzej jak bêdzie wykorzystywane przez nie oznaczone radiowozy ITD ustawione na poboczu drogi (choæ umieszczenie tego ...
OdpowiedzPóki siê je¼dzi zgodnie z przepisami to nie ma strachu i mog± sobie miliony takich radarów nieoznakowanych stawiaæ:)
Odpowiedza ¶wistak siedzi i zawija te sreberka
Odpowiedz