Nowa dyscyplina, 8-latki na tor. Rewolucyjne zmiany w sporcie motocyklowym
Wyścigi pit-bike'ów stały się pełnoprawną dyscypliną motorsportu. PZM zgodził się także na obniżenie wieku wymaganego do uzyskania licencji zawodniczej z 12 do 8 lat. Działacze mówią o rewolucji.
- To olbrzymi progres dla rozwoju motorsportu w naszym kraju. Pit Bike wprowadziły nową jakość na nasz rodzimy grunt, dając możliwość bezpiecznego i taniego ścigania już od 8 roku życia. To całe cztery roczniki dzieci, które do tej pory nie mogły brać udziału w zawodach na torach asfaltowych. Mam nadzieję, że ta zmiana sprawi, że łatwiej będzie nam wyłapać takie perełki, jak Daniel Blin, który zaczynał od ścigania się w naszym klubie, właśnie na pit bike, a młodzi zawodnicy będą mieć realnie większe szanse na zaistnienie na arenie sportów motocyklowych - mówi Łukasz Pawlikowski, MX Otopit Toruń.
Promowanie zawodów dzieci i młodzieży to nie tylko wprowadzenie ich w świat motorsportu, zapoznanie z regulaminami, zasadami panującymi podczas wyścigów, procedurami, ale przede wszystkim jazda i rozwój w bezpiecznych warunkach. To zachęcanie do treningów na zamkniętych, bezpiecznych obiektach, nauka dobrych nawyków pod okiem trenerów sportów motorowych oraz korzystanie z małych motocykli, nie narażając ich na niepotrzebne kontuzje.
Nowa dyscyplina, jedna licencja
Ułatwień dla zawodników mini motocykli pit bike będzie więcej. Powstanie nowej dyscypliny pod egidą Polskiego Związku Motorowego, wiąże się również z wprowadzeniem nowych licencji zawodniczych. Licencja pit bike (8-18 lat pit bike kadet) będzie obowiązywała podczas wszystkich wyścigów rozgrywanych na motocyklach tego typu. To oznacza, że po jej uzyskaniu (koszt 220 zł, przedłużenie na nowy sezon 160 zł) już od 8 roku życia będzie można startować w zawodach typu: SM wyścigi na torach asfaltowych, MC motocross, CC, cross country, CR licencje wyścigowe dedykowane motocyklom klasy mini GP, DT dirt track.
Formalności dla zawodników
By uzyskać licencję zawodniczą, należy podobnie jak w innych dyscyplinach: przejść badania u lekarza sportowego, wypełnić wniosek o wydanie licencji (do 18 roku życia podpisany przez obu opiekunów prawnych), przynależeć do wybranego klubu, uiścić opłatę, przedstawić certyfikat lub kopię licencji innej dyscypliny, na podstawie której może zostać wydana licencja pit bike (motocross, supermoto lub wyścigi motocyklowe).
Pierwsza historyczna runda zawodów pit bike, w której udział wezmą zawodnicy od 8 roku życia, ścigający się na asfalcie, odbędzie się już w maju na Kartodromie Bydgoszcz w ramach Pucharu Polski Pit Bike 2018. Zawodnicy pojadą już w nowych klasach: Stock 90 (8-12 lat), Stock 125 (10-14 lat), Stock 150 Junior (12-16 lat), Stock 150 PRO (od 12 lat), Pit Ladies (od 12 lat), Mini GP (od 12 lat), Super Pit (od 14 lat, silniki do 215 cm3, moc max do 35 KM).
Pit bike, czyli małe motocykle wyczynowe to coraz popularniejsza dyscyplina w naszym kraju. W samym ubiegłym roku w zawodach na asfalcie i w terenie, wzięło udział ponad 200 zawodników. Na pit bike ścigają się zarówno dzieci, jak i dorośli. Jest to tania alternatywa do startów na dużych motocyklach, a dla wielu młodych zawodników przedsionek kariery w motorsporcie. Motocykle wykorzystywane są również treningowo przez zawodników innych dyscyplin. Tenują na nich regularnie m.in Marek Szkopek mistrz Polski i Europy w wyścigach motocyklowych, Patryk Dudek, indywidualny wicemistrz świata na żużlu, Marcin Wójcik, trener kadry narodowej w motocrossie, Daniel Blin zdobywca pucharu Polski i Europy w wyścigach motocyklowych 300 cc, Szymon Woźniak mistrz Polski na żużlu.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze