Nowa Yamaha XVS1300 Custom
Nowa, piękna Yamaha XVS1300 Custom to prekursor nowego gatunku cruiserów, łączący w sobie fundamentalne cechy klasycznego podwozia choppera z dynamiką chłodzonego cieczą V-twina. Motocykl charakteryzuje niezwykła dbałość o szczegóły oraz ponadczasowy styl, co dostrzeżemy w wykończeniu stalowych błotników, 21-calowych przednich kół oraz żebrach chłodzących.
V-twin z wysokim momentem obrotowym
Sercem tego pięknie wykonanego cruisera jest chłodzony cieczą silnik w układzie V z 60-stopniowym rozstawem cylindrów i rozrządem SOHC, o pojemności 1304 cm3. Łączy on w sobie klasyczny wygląd oraz nowoczesną technologię. Największą zaletą tej jednostki napędowej jest jej wysoki moment obrotowy. W tej dziedzinie XVS1300 Custom nie ma sobie równych. Z czterema zaworami na cylinder, stopniem sprężania o wartości 9,5:1 i pojemności 1304 cm3, silnik z każdym ruchem cylindrów generuje ogromny moment, dający niezwykłe przyśpieszenie, odczuwalne przy najmniejszym ruchu manetką gazu.
Design i technologia
Silnik Yamahy XVS1300 Custom z wyglądu może stwarzać pozory klasycznej konstrukcji, jednak pod srebrno-czarnym malowaniem kryje się wysoki moment obrotowy i nowoczesna technologia, które optymalizują wytrzymałość oraz wydajność silnika. Masywne cylindry o średnicy 100 mm pracują w tulejach wykonanych z ceramicznych kompozytów, a dla jeszcze większej redukcji sił tarcia korbowody osadzono w łożyskach tocznych.
Niesamowite brzmienie silnika XVS1300 Custom to efekt pracy wału korbowego, na którym zamontowano kute korbowody, zapewniające wysoką trwałość. Dla poprawy komfortu jazdy, przez redukcję drgań, silnik wyposażono w podwójny układ wyważający. V-twin zasilany jest skomplikowanym układem wtryskowym, który pozwala na jego stabilną i skuteczną pracę w szerokim zakresie temperatur.
Wydajny układ chłodzenia o klasycznym wyglądzie
Pomimo że silnik XVS1300 Custom jest chłodzony cieczą, jego design zaprojektowano z myślą o wyglądzie klasycznego V-twina, chłodzonego powietrzem. W tym celu ukryto wszelkie rury układu chłodzenia oraz wyeksponowano duże, żebrowane cylindry. Dzięki temu motocykl zachował ponadczasowy wygląd, dysponując tym samym szerokim wachlarzem zalet silnika chłodzonego cieczą.
Dla optymalizacji wydajności jednostki napędowej, wyposażono ją w układ wydechowy w systemie 2-w-2, z rurami wydechowymi o niespotykanie dużej średnicy, ściętymi ukośnie, z których wydobywa się charakterystyczny, basowy pomruk.
Układ przeniesienia napędu za pomocą paska
Wysoki moment obrotowy przekazywany jest na tylne koło za pośrednictwem 5-stopniowej skrzyni biegów oraz paska zębatego. Jego największymi zaletami jest trwałość, cicha i czysta praca, a także minimum koniecznej konserwacji. Dlatego też idealnie pasuje do charakteru i stylu Yamahy XVS1300 Custom.
Specyfikacja techniczna silnika
- chłodzony cieczą, 2-cylindrowy silnik w układzie V, z rozrządem SOHC , 60-stopniowym kątem rozwarcia cylindrów, o pojemności 1304 cm3
- efektywny i wydajny wtrysk paliwa
- cztery zawory na cylinder (zawory dolotowe o średnicy 36 mm, zawory wydechowe 32 mm)
- kute korbowody oraz wykonane z ceramicznych kompozytów tuleje cylindrów dla większej trwałości
- układ chłodzenia cieczą stylizowany na klasyczny układ chłodzenia powietrzem
- stopień sprężania o wartości 9,5:1
- układ wydechowy w systemie 2-w-2 z ukośnie ciętymi rurami o dużej średnicy
- cichy i wydajny układ przeniesienia napędu za pomocą paska
- wał korbowy z wysokiej jakości wałkami rozrządu
- układ wyważający drgania silnika
Styl klasycznego choppera
Jedną z najbardziej uderzających cech nowego podwozia XVS1300 Custom jest duży kąt nachylenia główki ramy, z daleko wysuniętym przednim kołem, nadający wygląd klasycznego choppera. Do mocowania przedniego widelca użyto specjalnie zaprojektowanych półek z potrójnymi zaciskami. Zwiększono w ten sposób kąt nachylenia główki ramy do 40 stopni, dzięki czemu maszyna zyskała bardziej agresywny wygląd długiego i niskiego krążownika szos.
Lekkie i łatwe prowadzenie
XVS1300 Custom, z racji dużego rozstawu osi i nisko położonego środka ciężkości, świetnie prowadzi się po długich, prostych drogach. Jednocześnie, dzięki starannie zaprojektowanym półkom z potrójnym mocowaniem widelca oraz geometrii ramy motocykl równie łatwo prowadzi się przy małych prędkościach, stając się w ten sposób bardziej uniwersalnym.
Ultra nisko osadzone siedzenie
Znakiem rozpoznawczym XVS1300 Custom jest nisko położona kanapa, która doskonale podkreśla styl motocykla. Znajduje się ona na wysokości zaledwie 670 mm, dzięki czemu każdy kierowca może czuć się pewnie i komfortowo również na postoju.
Wygodna pozycja za kierownicą
Wysoka, skierowana do tyłu kierownica, nisko położona kanapa oraz wysunięte do przodu podnóżki dają niezwykle wygodną, wręcz relaksacyjną pozycję za kierownicą. Wszystko po to, aby cieszyć się z wysokiego momentu, jaki oferuje jednostka napędowa, i czerpać maksymalną przyjemność z jazdy.
Stalowe błotniki z myślą o indywidualistach
Dobrą wiadomością dla potencjalnych nabywców XVS1300 Custom, zwłaszcza dla tych, którzy cenią sobie indywidualność i chcieliby w przyszłości przebudować motocykl według własnego projektu, jest to że nowa Yamaha posiada oba błotniki wykonane ze stali. Można je ciąć, giąć, spawać, nadając tym samym maszynie niepowtarzalny wygląd i styl.
21-calowe koło z przody i szeroka tylna opona o profilu 210
Aby podkreślić łobuzerską i muskularną sylwetkę XVS1300 Custom, motocykl wyposażono w piękne, 5-ramienne aluminiowe felgi, przystosowane do niskoprofilowych opon. Koła o rozmiarach opon 120/70-21 przód oraz 210/40-18 tył zapewniają doskonałą przyczepność i łatwość sterowania pojazdem.
Na lekkich, aluminiowych kołach umieszczono duże tarcze hamulcowe o średnicach 320 mm i 310 mm z tyłu, które skutecznie gaszą temperament dynamicznego V-twina.
Specyfikacja techniczna podwozia
- duży, 40-stopniowy kąt nachylenia główki ramy, nadający motocyklowi styl choppera
- stabilność jazdy na długich, prostych trasach oraz łatwość prowadzenia przy niskich prędkościach, po krętych drogach
- niezwykle nisko położona kanapa, na wysokości 670 mm
- błotniki wykonane ze stali z myślą o ich przebudowie
- 5-ramienne koła odlewane z aluminium o wymiarach 21'' przód, 18'' tył
- niskoprofilowe opony o wymiarach 120/70-21 przód oraz 210/40-18 tył
- tarcze hamulcowe o dużej średnicy: 320 mm przód 310 mm tył
- wygodna pozycja za kierownicą
- stylowa linia nadwozia
Komentarze 5
Poka¿ wszystkie komentarzekilka razy autor wspomina jak mocny jest ten moment obrotowy lecz nigdzie nie napisa³ ile wynosi...
OdpowiedzJak d³ugiego okresu sprzeda¿y dla tego modelu mo¿na siê spodziewaæ? Maszyna mnie zachwyci³a, ale procedury pozyskania funduszy potrwaj±...
OdpowiedzJak d³ugiego okresu sprzeda¿y dla tego modelu mo¿na siê spodziwaæ? Maszyna mnie zachwyci³a, ale procedury pozyskania funduszy potrwaj±...
OdpowiedzPiêkna ale czemu tylko jedna tarcza z przodu ?Kto¶ kto je¼dzi³ vtx-em 1300 ten wie o co chodzi . Nastêpna sprawa to napêd . W motocyklach tego typu napêd czym innym ni¿ wa³ kardana to pomy³ka .
OdpowiedzDlaczego przypisujesz kardan bezpo¶rednio do tej maszyny. Sam je¿d¿ê Warriorem 1700 a on jest na pasie i jako¶ nie widzê w nim ¿adnego problemu. L¿ejszy i nie trzeba go wymieniaæ czêsto jak ³añcuch, mo¿e nie jest tak d³ugowieczny jak Kardan ale spokojnie nakrêcisz kilka solidnych sezonów ¿eby go zajechaæ.
OdpowiedzO, Stryker! :) No w koncu Yamahy ze Stanow trafiaja i na nasz rynek !!
OdpowiedzStryker przyszed³ to teraz czekamy za Raiderem :P
Odpowiedz