Nieoznakowane motocykle policji kr±¿± po polskich drogach. Jak zidentyfikowaæ zakamuflowanych funkcjonariuszy?
Jak co roku rozpoczęcie sezonu motocyklowego oznacza również wznowienie działań patroli policji na motocyklach. Ale nie wszyscy zdają sobie sprawę, że poza flotą charakterystycznych srebrno-niebieskich jednośladów, sytuację na drogach monitorują również policjanci na nieoznakowanych motocyklach.
Jak poznać nieoznaczony policyjny jednoślad? Zwyczajowo są to maszyny o charakterze turystycznym, zawsze z kuframi bocznymi, a niekiedy również centralnym. Motocykle są co prawda nieoznakowane, ale posiadają kilka nietypowych elementów wyposażenia, które odróżniają je od maszyn cywilnych.
Przede wszystkim zostały wyposażone w syrenę alarmową, najczęściej w układzie podwójnym. Syreny są umieszczone mniej więcej w połowie wysokości motocykla, tuż za widelcem - zamontowane na gmolach lub innych osłonach silnika.
Znacznie trudniej zauważyć dodatkowe oświetlenie motocykla. Policja stosuje najczęściej układ czterech prostokątnych lamp na diodach LED. Dwie lampy można dostrzec powyżej reflektora - na przedniej szybie. Pozostałe źródła światła są umieszczone po bokach zbiornika paliwa lub na przedniej owiewce. Nieoznakowane motocykle zazwyczaj nie posiadają charakterystycznego masztu z niebieskim kogutem.
Powyższe znaki szczególne nieoznakowanych motocykli policji łatwo przeoczyć, szczególnie z większej odległości. Znacznie prościej zidentyfikować… funkcjonariusza.
Cechą szczególną jest czarny strój - skórzana kurtka i spodnie w połączeniu z obowiązkowym białym kaskiem. Co ciekawe, policja stosuje zarówno warianty zamknięte jak i otwarte, bez szczęki. Funkcjonariusze na motocyklach mają na plechach kurtki napis: POLICJA, natomiast nie zakładają charakterystycznych pasków odblaskowych.
I jeszcze jedno. Policjanci z reguły jeżdżą w parach, a więc widząc w lusterku dwóch motocyklistów w identycznych albo bardzo podobnych białych kaskach, warto przypomnieć sobie obowiązującą na drodze prędkości.
Policja nie podaje liczby swoich nieoznakowanych motocykli, wiemy natomiast, że w tej formacji służą modele Kawasaki Versysy 1000, BMW K1200 GT oraz motocykle Suzuki i Yamahy. Policyjne jednoślady, które nie posiadają charakterystycznych oznaczeń ułatwiających ich identyfikację, są wykorzystywane do rejestracji zdarzeń i wykroczeń w ruchu drogowym, co oznacza, że na pokładzie są wideorejestratory.
Poza tym policja używa ich do "dynamicznej i statycznej kontroli prędkości", czyli po naszemu, do łapanek, bo przecież to dlatego pojazdy nie posiadają typowych kolorów i oznaczeń policji.
Swoją drogą, osobiście byłem zatrzymywany przez policje na motocyklach kilka razy, ale nigdy przez funkcjonariuszy na nieoznakowanych maszynach. Ktoś z Was miał to "szczęście"?
Komentarze 2
Poka¿ wszystkie komentarzeS± takie motocykle i takie kaski, jakich importerzy wygrali przetargi.
OdpowiedzPo tym ¿e nie potrafi± je¼dziæ.
Odpowiedz