NIGHT of the JUMPs, 25-26.03.2006, Berlin
Po raz pierwszy Polski zawodnik zdobył punkty do światowego rankingu International Freestyle Motocross Federation! Dokonał tego Bartek Ogłaza, skacząc motocyklem na wysokości 8 i dystansie 22 metrów.
Freestyle Motocross (FMX) to w dużym uproszczeniu akrobacje powietrzne na motocyklu crossowym. Zawodnik wyskakuje z rampy i w trakcie lotu wykonuje skomplikowane ewolucje. Najlepszym polskim sportowcem w tej dyscyplinie jest 26-letni Bartek Ogłaza z Diverse Extreme Team.
W trakcie trwającej od 1997 roku przygody z FMX doznał dwóch poważnych kontuzji, ostatnia nastąpiła 31.10.2005. Otwarte złamanie kości strzałkowej wymagało długotrwałej rehabilitacji i uniemożliwiło Bartkowi właściwe przygotowanie się do nowego sezonu. Również szalejąca w Polsce zima nie ułatwiała treningów na motocyklu.
Jednak w połowie marca Ogłaza wyjechał na tor motocrossowy Mantova we Włoszech. Po trwającym tydzień zgrupowaniu czekało na niego najważniejsze dotychczasowe wyzwanie - start w imprezie NIGHT of the JUMPs w Berlinie. Ten prestiżowy cykl rozgrywek FMX gromadzi znakomitych zawodniów z wielu kontynenów. Pozwala jednocześnie na zdobycie punktów do rankingu International Freestyle Motocross Federation (IFMXF) i stanowi również przepustkę do Mistrzostw Świata FMX.
Ogłaza na długo zapamięta pierwszy trening w Max-Schmeling-Halle, podczas którego dwukrotnie nie doleciał do lądowania i wbił się z motocyklem w nasyp. Organizatorzy zamarli a Bartek pokręcił tylko głową i z uśmiechem widocznym spod kasku wyruszył w stronę kolejnej rampy. Tym razem rozpędził swoje Suzuki RM250 do większej prędkości i bez problemu pokonał dystans ponad 22 metrów.
Jako debiutant musiał startować w przed-kwalifikacjach, dających prawo wejścia do konkursu głównego. Znakomicie poradził sobie z rywalami i zwyciężył, co oznaczało awans do stawki 12 najlepszych.
Każda kolejna sesja treningowa pozwalała na przypomnienie trików zapomnianych z powodu kontuzji i przyzwyczajenie się do trudnego toru. Przed sobotnim finałem w boksie Diverse Extreme Team pojawił się jeden z organizatorów i z uznaniem wypowiedział o zapleczu technicznym polskiej ekipy. Ogłaza jako jedyny dysponował doświadczonym mechanikiem, zapasowym motocyklem i pełnym wyposażeniem warsztatowym. Chętnie pożyczał narzędzia rywalom a nawet sam pomagał im przy drobnych naprawach.
W sobotę wieczorem nie było już sentymentów. Po zapierającej dech w piersiach ceremonii otwarcia każdy ze startujących miał 70 sekund na wykonanie 7 skoków oraz jednego triku punktowanego podwójnie. Bart Oglaza - bo tak przedstawiono naszego zawodnika - ciągle odczuwał braki w przygotowaniu i nie wykonał jednej zaplanowanej ewolucji. Zajął 12. miejsce i zapowiedział poprawę rezultatu następnego dnia.
W niedzielę Bartek trenował najwięcej ze wszystkich, w pełni wykorzystując możliwość jazdy w tak specyficznych warunkach: w ciasnej hali, z najazdami skrytymi w tunelach oraz skokami o krótkich i stromych lądowaniach. Sprawę utrudniało seryjne zawieszenie. Natychmiast po zawodach w Berlinie zostało wysłane do modyfikacji u jednego z najlepszych specjalistów w Europie.
W niedzielnym konkursie Ogłaza wykonał ciekawy program, prezentując m.in. triki:
- Stripper
- Nine O’ Clock
- Superman Double Seat Grab to Heel Clicker
- Disco Can-Can to Side Saddle Landing
- Whip Look Back
- 3 x Can-Can
- Switch Blade
Niestety, sędziowie spodziewali się tradycyjnego repertuaru, co zresztą wyjaśnili z uśmiechem po zakończonej rywalizacji. Bart Oglaza zajął 12. miejsce, tak samo jak w sobotę i zdobył 4 punkty do światowego rankingu IFMXF.
Bartek Ogłaza powiedział po zawodach w Berlinie:
“Pierwszy start w tym sezonie mam już za sobą, zebrałem mnóstwo cennych doświadczeń. Kontuzja jest już wyleczona i w pełni mogę się poświęcić treningom. Dzięki firmie Diverse mam zapewnione znakomite warunki rozwoju, będę również pomagał innym miłośnikom Freestyle Motocrossu w Polsce. W tym sezonie chcę jak najwięcej startować w zawodach międzynarodowych i zbierać doświadczenia. Szykuję się ostro do Mistrzostw Świata FMX, które zaplanowano na koniec października w Katowicach. Trzymajcie za mnie kciuki – zamierzam już wkrótce wykręcić salto w tył, czyli Backflipa!”
Bartka Ogłazę wspierają:
- DIVERSE
- POLand POSITION
- SHELL ADVANCE
- THOR
- OAKLEY
- ALPINESTARS / INTER MOTORS
szczególne podziękowania:
- POLSKI ZWIĄZEK MOTOROWY
- RED BULL POLSKA
- WWW.RAFALWIELGUS.COM
- EXTREME SPORTS CHANNEL
informacja prasowa opracowana przez:
Salto Motorsport
Grzegorz Dąbrowski
tel. 503 600 500
saltomoto@wp.pl
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze