Motocykl sta³ i nie odpala? W³a¶nie zepsu³e¶ uk³ad paliwowy! Co jest przyczyn±?
Zastanawialiście się kiedyś, co dzieje się z paliwem, które przez kilka lat zostaje w zbiorniku motocykla? Pewnie nie, bo cały czas jeździcie i tankujecie swoje jednoślady regularnie. Natomiast nasz pacjent FZR 1000 ma w baku benzynę z 2017 roku...
Czyścimy zbiornik
Zaczynamy od demontażu zbiornika paliwa i zlaniu starej benzyny do wcześniej przygotowanego pojemnika. Latarka w dłoń i zaglądamy do wnętrza w poszukiwaniu korozji. O dziwo jest czysto. Kolejna wskazówka, że motocykl stał w suchym miejscu. Mamy szczęście. Co jednak zrobić, gdy wnętrze zbiornika jest skorodowane? Najciekawszy sposób o jakim słyszałem, a zarazem skuteczny, to zalanie baku odrdzewiaczem i wsypanie do środka nakrętek oraz wkrętów. Korkukjemy całość szczelnie i trzęsiemy bakiem tak, żeby wsypane do środka rzeczy, ocierając się o ścianki, usuwały z nich nalot korozji. Taką operację powtarzamy do skutku, aż wnętrze zbiornika będzie pozbawione zanieczyszczeń.
Co się dzieje w układzie paliwowym, gdy motocykl stoi? Rozbieramy silnik po 5 latach stania
Po całej operacji możemy zastosować specjalną farbę, żeby zabezpieczyć metal przed korozją. Taka operacja sprawdza się najlepiej w starszych motocyklach, które miały tylko wlew oraz kranik na dole baku. W każdej nowszej konstrukcji polecam wyjąć pompę oraz wskaźnik poziomu paliwa. Nakrętki oraz wkręty mogą łatwo coś uszkodzić.
Sprawdzamy gaźniki
Nasz pacjent posiada 4 gaźniki, zasilane poprzez zewnętrzną pompę paliwa. Jest więcej niż pewne, że paliwo, które pozostało w ich wnętrzu, nie wygląda już nawet jak paliwo. Zazwyczaj są dwie opcje: albo wnętrze jest suche jak pieprz, albo na dnie komór pływakowych jest resztka benzyny przypominająca olej. W naszym przypadku było to drugie. Gaźniki wymagały rozebrania i umycia. Do tej operacji zastosowaliśmy Motul Carbu Clean. Ten sam preparat występuje również pod nazwą Intake Clean. Opakowania są ciśnieniowe, więc dobrze można wyczyścić nawet przewody paliwowe, o czym również warto pamiętać.
Profilaktyka. Jak czyścić układ paliwowy, nie robiąc nic?
Przypadek naszego FZR 1000 można potraktować jako ekstremalny. Natomiast jak można na co dzień dbać o układ paliwowy? Jak wiadomo, najlepiej po prostu regularnie jeździć motocyklem. Jeżeli jeździcie krótkie odcinki, choćby dlatego, że macie blisko do pracy czy uczelni, to dobrze raz na kilka dni, wracając do domu, wybrać bardziej okrężną drogę. Układ paliwowy, a właściwie benzyna, ma to do siebie, że dobrze czyści nie tylko miejsca przez które przepływa, ale również zmieszana z powietrzem czyści zawory ssące z nagaru.
Motocykl nie był uruchamiany 5 lat. Zaglądamy głębiej w układ paliwowy
Możemy wzmocnić te właściwości dodając środek Motul Boost and Clean. Ten preparat można stosować w silnikach cztero i dwu suwowych. Należy pamiętać, że jeżeli robicie sami mieszankę paliwa w zbiorniku, najpierw wlejcie Boost and Clean, wymieszajcie, a następnie olej 2T. Środek do czyszczenia działa przede wszystkim na końcówki wtrysków, czyszcząc małe dziurki, przez które przelatuje paliwo. Prawidłowe rozpylenie benzyny poprawia działanie samego silnika i sprawia, że dawka paliwowo powietrzna jest optymalna.
Ile paliwa na zimę?
Odkąd pamiętam, zawsze były dwie szkoły w zimowaniu motocykla. Pierwsza radziła tankować pod korek, a druga dokładnie odwrotnie. Myślę, że możemy to podzielić ze względu na rodzaj materiału, z jakiego jest zrobiony bak w motocyklu. W przypadku zbiornika metalowego, polecam zalać paliwo pod korek. Unikniemy korozji na większej powierzchni zbiornika. Natomiast w przypadku zbiornika z tworzywa można wlać minimalną ilość benzyny, a przed wiosennym wyjazdem, dolać świeżego paliwa do pełna.
Benzyna E10 i jej zagrożenia
Ten rodzaj paliwa nie jest w Polsce bardzo popularny, jednak możemy być pewni, że wkrótce będzie dostępny na każdej stacji paliw. Oczywiście benzyna E10 spełnia wszelkie normy, jednak w swoim składzie ma więcej biododtaków, niż zwykłe paliwo. Takie dodatki mogą negatywnie wpływać na układ paliwowy, szczególnie na jego elementy, które nie były przystosowane do kontaktu z etanolem. Czy powinniśmy w jakiś szczególny sposób się obawiać? Raczej nie. Być może w starszych motocyklach niektóre przewody paliwowe mogą się odkształcić. Ekstremalnym przypadkiem, o jakim mi wiadomo, to puchnięcie zbiorników paliwa w motocyklach Aprilia RSV 1000. Takie informacje donoszą nam koledzy z Wielkiej Brytanii, gdzie paliwo E10 jest powszechnie stosowane.
Podsumowując
Układ paliwowy, zwłaszcza ten oparty o wtryskiwacze, jest praktycznie bezobsługowy i poza tankowaniem paliwa na stacji raczej nie wymaga naszej ingerencji. Natomiast układy gaźnikowe dobrze gdyby oprócz dodatków do paliwa, czasem były wymontowane, rozebrane, wyczyszczone, a następnie prawidłowo ustawione. Najlepiej przed rozpoczęciem nowego sezonu.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze