Motocykl lub quad jako prezent dla dziecka. Jak wybrać, na co zwrócić uwagę?
Wielkimi krokami zbliża się miesiąc maj, a wraz z nim okres komunii świętych. Zapytacie co ma wspólnego ten sakrament z motocyklami? Pod wieloma względami odpowiedź powinna być oczywista i krótka: nie ma nic wspólnego. Koniec i kropka. Tylko, że od lat prześcigamy się w wymyślaniu różnych prezentów dla naszych pociech. Kiedyś dawno temu była moda na zegarki z melodyjką. Evergreenem zawsze pozostanie rower. Zatem co kupić, gdy w czasach po zdalnej nauce, dzieci mają komputery i tablety? Właśnie coś, co pomoże je oderwać od ekranów. Postawmy na motocykl lub quad.
Motocykl
Wybór motocykla dla dziecka jest na chwilę obecną całkiem duży. Na dodatek nie są to pojazdy tylko zabawkowe, które po kilku dniach używania rozpadną się na kawałki. Jednoślady dla dzieci są właściwie pomniejszonymi pojazdami dla dorosłych. Z całą pewnością wszyscy z was, którzy jesteście motocyklistami, słyszeliście o pit bike. Tak popularnie zwykło się mówić na małe motocykle, na których dzieci i dorośli trenują najczęściej na różnego rodzaju placach, parkingach, czy w ośrodkach doskonalenia techniki jazdy.
Małe motorki sprawiają wrażenie przyjaznych, ale równocześnie doskonale obnażają braki w umiejętnościach. Złe nawyki widać jak przez szkło powiększające. Dobry instruktor techniki jazdy w kilka minut jest w stanie określić co robimy nie tak. Zatem skoro mamy przesłanki, że nasze dziecko ma chęć pójść w nasze ślady, to sprawmy żeby od początku nabierało dobrych nawyków. Zerwijmy z obiegową opinią, że prezent komunijny ma być taki, bo taka jest moda. Kupmy coś, co sprawi radość dziecku i nauczmy je wszystkiego co najlepsze.
Jak wybrać?
Model powinien być dostosowany do wzrostu dziecka, ale to nie jest jedyny wyznacznik. Pamiętajcie, że dziecko w tym okresie intensywnie rośnie, a prezent ma służyć dłuższy czas. Propozycje które przedstawimy poniżej są ułożone w kolejności, jaka jest uznawana za najlepszy wybór w zależności od wieku i wzrostu kierowcy.
Pit Bike MRF 80 Runner
Pit bike MRF 80 Runner został stworzony z myślą o dzieciach w wieku od 7 do 10 lat i sprzęt testowano właśnie z udziałem riderów w tym wieku. Dzięki temu masz pewność, że twoja pociecha będzie stawiać pierwsze kroki lub kontynuować naukę na pit bike stworzonym specjalnie dla dzieci. Optymalna moc silnika, półautomatyczna skrzynia i regulowany rolgaz z ograniczeniem prędkości, to dużo dobrej i bezpiecznej jazdy. Opcjonalnie możesz zmienić wysokość siedziska, dzięki czemu dopasujesz sprzęt do wzrostu swojego lub swojej pociechy.
Silnik o pojemności 86 cm3 w zupełności wystarcza do bezpiecznej zabawy i stawiania pierwszych kroków. Rozruch przy pomocy kickstartera oznacza, że układ elektryczny ograniczono do minimum i nie musisz używać akumulatora. Rolgaz z ogranicznikiem prędkości sprawia, że dziecko ma do dyspozycji pełną moc silnika, ale jednocześnie pozwala dozować, jak szybko będzie mogło się poruszać na MRF 80 Runner. To ważne zwłaszcza na początkowym etapie nauki.
Półautomatyczna skrzynia biegów z czterema przełożeniami, dzięki której dziecko powoli będzie uczyło się koordynować odpowiednie zachowania, ale nauka nadal skupi się przede wszystkim na szlifowaniu techniki jazdy.
Hydrauliczne hamulce tarczowe wyposażono w miedziane klocki. To połączenie trwałości, wytrzymałości i mocnej, precyzyjnie dozowanej siły hamowania. Standardowe opony z terenowym bieżnikiem można wymienić na opony szosowe.
Pit bike MRF 80 Runner z łatwością daje się dopasować do budowy i umiejętności dziecka. Fabrycznie zamontowano tu koła o średnicy 10 cali, ale przednie można wymienić na większe - o średnicy 12 cali. W standardzie zamontowano niskie siedzenie, które znajduje się na wysokości 610 mm, ale w katalogu akcesoriów dostępna jest także wyższa kanapa.
Pit bike Kayo 90 TS
Pit bike Kayo 90 TS również został stworzony z myślą o dzieciach w wieku od 7 do 10 lat. Optymalna moc silnika i półautomatyczna skrzynia biegów mogą być doskonałym początkiem lub rozwinięciem przygody z pit bike. Dzięki możliwości zmiany siedzenia na wyższe z łatwością dopasujesz go do wzrostu swojej pociechy. Rozrusznik nożny i elektryczny to swoboda wyboru i możliwość uruchomienia pit bike nawet przy wyczerpanym akumulatorze.
Jednocylindrowy, czterosuwowy silnik o pojemności 90 cm3 posiada optymalną dla dzieciaków moc, która pozwala na bezpieczną i emocjonującą zabawę. Konstrukcja jest prosta w obsłudze i utrzymaniu. Wystarczy wlać benzynę, uruchomić silnik i można ruszać do akcji.
Czterobiegowa, półautomatyczna skrzynia biegów stanowi spore udogodnienie i zarazem jest wstępem do korzystania ze skrzyni w pełni manualnych, gdzie wymagane jest operowanie dźwignią sprzęgła.
Koła o średnicy 12 cali z przodu i 10 cali z tyłu mają wysokiej jakości opony terenowe, które sprawdzą się na każdej nawierzchni. Stalowe felgi są wytrzymałe i doskonale poradzą sobie nawet w trudnych warunkach.
Siedzisko znajduje się na wysokości 630 mm, ale pomyślano również o wyższych dzieciach, dla których przewidziana jest podwyższana kanapa. Dzięki temu Kayo 90 TS to dużo dobrej zabawy dla każdego.
Pit bike waży zaledwie 60 kg, co ułatwia pokonywanie zakrętów i manewry przy niskich prędkościach. Dodatkowym ułatwieniem jest stopka boczna, dzięki której dziecko zsiądzie z motocykla bez obaw, że może się przewrócić.
Hydrauliczne hamulce z dwoma tłoczkami z przodu i jednym tłoczkiem z tyłu zapewniają mocną siłę hamowania, więc możesz być spokojny o bezpieczeństwo swojego dziecka.
Dirt bike Kayo KT50
Kayo KT50 to nowość w gamie Kayo na rok 2023 i zarazem najmniejszy model z kategorii dirt bike - stworzony z myślą o dzieciach od 7 do 10 roku życia. Zastosowano w nim wiele udogodnień, a na ich czele jest automatyczna skrzynia biegów, która pozwala skupić się na nauce i doskonaleniu techniki jazdy. Ten prosty w obsłudze i wytrzymały dirt bike, to świetna propozycja na początek przygody ze sportem motocyklowym.
Dwusuwowy silnik o pojemności 50 cm3 sparowano z automatyczną skrzynią biegów, co umożliwia bezstresową obsługę i jazdę. Do wyboru są dwa sposoby rozruchu: elektryczny rozrusznik dla mniej wprawionych i kickstarter dla tych, którzy już mają za sobą pierwsze kroki w motocrossie.
Kayo KT50 jest dostępny z kołami w rozmiarze 14 cali z przodu i 12 cali z tyłu. Oczywiście, motocykl posiada terenowe opony w standardzie. Hydrauliczne hamulce tarczowe pozwalają bezpiecznie wytracić prędkość, zapewniając dużą siłę hamowania. Siedzenie na wysokości 720 mm i waga zaledwie 50 kg stanowią kombinację, którą można z łatwością opanować i cieszyć się jazdą.
Zbiornik paliwa ma pojemność 3,5 l, więc dziecko może cieszyć się jazdą przez długi czas.
Pamiętając, że motocykl powinien być dostosowany do umiejętności oraz wzrostu dziecka, zwróćmy uwagę na kolejne dwa modele. Pojemność silnika 125 cm3 może budzić pewne obawy. Przecież dorośli jeżdżą motocyklami tej pojemności na prawo jazdy kategorii B. Oddawanie mocy między pit bike'iem 125, a dużym motocyklem 125 jest jednakowe. Do pojazdów skierowanych dla dzieci i młodzieży można dokupić ogranicznik na rolgazie. Jest to bardzo przydatny element wspomagający stopniowy wzrost prędkości jazdy wraz ze wzrostem umiejętności dziecka. Dwa modele dla bardziej doświadczonych i roślejszych motocyklistów.
PIT BIKE KAYO 125 TD
Pit bike Kayo 125 TD jest skierowany w szczególności do dzieci od 9 do 12 roku życia, ale doskonale odnajdą się na nim również starsi, początkujący riderzy. Obie grupy docenią przyjemnie oddający moc silnik, prostą i niedrogą eksploatację oraz niską wagę. Zastosowanie kickstartera pozwoliło zachować masę na poziomie 65,4 kg i ogranicza koszty serwisowe. Dla niższych riderów przewidziano niską kanapę. Terenowe opony i koła w rozmiarze 14 cali z przodu i 12 cali z tyłu pozwalają na zabawę w każdych warunkach.
Silnik o pojemności 124 cm3 umożliwia naukę dynamicznej jazdy przy zachowaniu łatwości obsługi, a jego czterosuwowa konstrukcja jest nieskomplikowana i tania w eksploatacji. Dzięki kickstarterowi pit bike Kayo 125 TD pozwala po prostu cieszyć się jazdą.
Manualna skrzynia biegów jest przyjazna dla użytkowników, zwłaszcza tych, którzy wcześniej jeździli na motocyklach pit bike. Z czterema przełożeniami łatwo dobrać odpowiednią prędkość i obroty.
Siedzisko umieszczono na wysokości 750 mm, ale odnajdą się tu również niżsi riderzy – w katalogu akcesoriów znalazła się obniżona kanapa. To znacznie ułatwia dostosowanie motocykla do preferencji użytkownika.
Przy masie 65,4 kg pit bike Kayo 125 TD jest najlżejszym motocyklem z silnikiem o pojemności 124 cm3 w ofercie producenta.
Koła o średnicy 14 cali z przodu i 12 cali z tyłu ubrano w terenowe opony z wysokim bieżnikiem. W połączeniu ze stalowymi felgami oznacza to, że pit bike wjedzie nawet w trudniejszy teren. Bezpieczeństwo zapewniają hydrauliczne hamulce z dwutłoczkowym zaciskiem z przodu i jednotłoczkowym zaciskiem z tyłu.
PIT BIKE MRF 120 TTR e-start
Pit bike MRF 120 TTR e-start to wyjątkowy sprzęt w naszym zestawieniu. W teorii jest przeznaczony dla dzieci w wieku od 9 do 12 lat, ale w praktyce doskonale odnajdzie się na nim również młodzież i dorośli. Elektryczny starter i półautomatyczna skrzynia biegów to prostota obsługi i maksimum frajdy z jazdy. A frajda z jazdy w najłatwiejszy sposób opisuje MRF 120 TTR e-start. Do tego duże koła ubrane w terenowe opony i niska masa, czyli idealne połączenie.
Silnik ma pojemność 120 cm3, co przekłada się na bardzo dobre osiągi, które zadowolą nawet dorosłych. Zastosowanie elektrycznego startera znacznie upraszcza korzystanie z pit bike'a – zamiast kopać się z kopką, wystarczy po prostu wcisnąć przycisk i ruszyć. W razie potrzeby TTR posiada także kickstarter.
Półautomatyczna skrzynia biegów jest łatwa do opanowania nawet przez mniej wprawionych riderów. W tym modelu chodzi przecież o dobrą zabawę.
Koła o średnicy 14 cali z przodu i 12 cali z tyłu pozwolą komfortowo trenować w każdym terenie. Hydrauliczne hamulce tarczowe to gwarancja bezpiecznej zabawy i precyzyjnego dozowania siły hamowania. Miedziane klocki są nie tylko skuteczne, ale również wytrzymałe, więc można być spokojnym o koszty utrzymania.
Siedzisko umieszczono na wysokości 750 mm, dzięki czemu pit bike jest tak uniwersalny. Niskie dzieci również z łatwością sobie z nim poradzą dzięki fabrycznie montowanej nóżce bocznej, która ustabilizuje motocykl po zakończonej jeździe.
TTR w standardzie posiada także ograniczający hałas dB killer, przydatny zwłaszcza podczas treningów odbywających się bliżej zabudowań.
Choć zalecany wiek użytkowników tego motocykla wynosi od 9 do 12 lat, to tak naprawdę to jeden z najbardziej uniwersalnych pit bike na rynku – idealny na początek przygody z jednośladami, nawet dla dorosłych. Duże koła, niska masa, elektryczny starter i półautomatyczna skrzynia sprawią, że każdy szybko złapie podstawy i będą cieszyć się jazdą.
Czy jazda na pit bike jest bezpieczna?
Prędkość maksymalną pit bike można ograniczyć kupująć rolgaz z ogranicznikiem prędkości. Ważnymi elementami dbania o bezpieczeństwo jest certyfikowana odzież motocyklowa i kask spełniający wymagania normy ECE. Warto pomyśleć także o treningu. Szkolenia i zawody odbywają się na zamkniętych obiektach, w kontrolowanych warunkach, co zdecydowanie różni się od typowej jazdy motocyklem po drogach publicznych, a podnoszenie umiejętności na pit bike to także świetna zabawa.
Quad
Czasem bywa tak, że dziecko nie jest miłośnikiem dwóch kółek i nawet jazda na rowerze nie do końca sprawia mu frajdę. Owszem, tak jak inni rówieśnicy nauczył się jeździć i czasem zdarza się wybrać na krótką wycieczkę w formie spaceru. Wtedy można spróbować czegoś troszkę innego. Quad mając 4 koła jest zdecydowanie stabilniejszy. Daje większe poczucie bezpieczeństwa, gdyż nie trzeba skupiać się na podpieraniu nogami i utrzymywaniu minimalnej prędkości potrzebnej do jazdy. Wystarczy dodać powolutku gazu i cieszyć się z pokonywania kolejnych metrów drogi. Stawianie pierwszych kroków na quadzie, to nie jest nic gorszego. Należy to traktować jak wybór dyscypliny sportu. Dziecko zaczynające przygodę od quada, często przesiada się później na motocykl. Czy wybór quada jest trudniejszy niż motocykla? Raczej jest wręcz odwrotnie.
Quad Kayo AU125
Kayo AU125 to pojazd ATV stworzony z myślą o dzieciach w wieku od 7 do 10 roku życia. Wytrzymała osłona nadwozia, duże możliwości bagażowe, mocny silnik i opcjonalny snow kit, czynią z niego uniwersalny sprzęt na każde warunki pogodowe. Dzięki niemu dziecko nauczy się techniki jazdy i będzie mogło jeździć z tobą na wycieczki.
Silnik o pojemności 124 cm3 generuje wysoką moc, co przy masie 98 kg oznacza dynamiczną jazdę w terenie. Natomiast zrywka zapłonu, pilot zdalnego sterowania do wyłączania silnika i opcjonalna możliwość regulacji prędkości maksymalnej, pozwalają dbać o bezpieczeństwo dziecka w trakcie jazdy.
Skrzynia biegów ma trzy tryby pracy - 1, N i R. To sprawia, że quad jest łatwy w obsłudze. W silniku zastosowano system oczyszczania spalin. Hydrauliczne hamulce tarczowe wyposażono w miedziane klocki. To połączenie trwałości, wytrzymałości i mocnej, precyzyjnie dozowanej siły hamowania.
Opcjonalny snow kit zawierający płozy i łańcuchy umożliwia jazdę w śniegu. Kraty bagażowe ułatwiają zabranie ze sobą dodatkowego plecaka lub torby.
Oświetlenie z przodu i z tyłu sprawia, że quad jest lepiej widoczny, więc po zapadnięciu zmroku można nadal kontynuować jazdę.
Dla kogo jest quad Kayo AU125?
To doskonała propozycja dla początkujących i zaawansowanych dzieci od 7 do 10 roku życia. Dzięki niemu możesz bezpiecznie zabrać dziecko na wyprawę lub pomóc mu stawiać pierwsze kroki w świecie maszyn ATV. Na Kayo AU125 można jeździć przez cały rok. Umożliwia to między innymi snow kit, czyli zimowy zestaw do jazdy po śniegu składający się z płóz i gąsienic.
Czy jazda na quadzie jest bezpieczna?
Dzieci powinny poruszać się quadami pod okiem rodziców lub instruktora, zwłaszcza w okresie nauki techniki jazdy. Kayo AU125 ma takie udogodnienia jak opcjonalna blokada prędkości oraz pilot zdalnego sterowania, którym można zgasić silnik. Należy również pamiętać o zakupie kompletu odzieży do jazdy w terenie, ochraniaczy oraz kasku spełniającego normę bezpieczeństwa ECE.
Odzież motocyklowa
To zdecydowanie najważniejszy z prezentów, jakie powinno dostać dziecko. Nie ma nic ważniejszego od bezpieczeństwa, a właśnie odpowiednie ubranie je zapewnia. Pełny strój motocyklowy powinien posiadać odpowiednie atesty. Pamiętajcie, że kask motocyklowy to nie to samo co kask na rower, czy rolki. Jeżeli jednak szukacie oszczędności, to zawsze lepiej kupić ubranie od starszego kolegi, który już z niego wyrósł, niż ryzykować kupując odzież bez atestów.
Czy będzie mnie stać na naprawy?
To jest właśnie najpiękniejsze w tym sporcie, że tak pit bike jak i quad, nie psują się tak często. A części do nich są łatwo dostępne i stosunkowo tanie. Większość serwisów jesteście w stanie zrobić sami. Jedyne o co można się martwić to cena paliwa, gdy wasza pociecha złapie bakcyla i nie będzie chciała zejść z pojazdu.
Podsumowanie
Zakup motocykla, czy quada jako prezent, powinien być decyzją przemyślaną. Jeżeli planujecie taki zakup, zróbcie to z głową. Zarezerwujcie sobie wolny czas na trening z dzieckiem. Poszukajcie odpowiedniego miejsca do nauki. Zaopatrzcie się w podstawowe narzędzia, żeby móc majsterkować i nauczyć dziecko podstaw mechaniki. To jest pojazd, który dzięki prostej budowie, wręcz zachęca do kręcenia śrubkami. Możecie zamówić pojazd w kartonie do samodzielnego złożenia. To super zabawa. Polecamy jedynie poprosić o założenie opon na felgi, gdyż tu przyda się fachowa wiedza. Radość z pierwszego odpalenia motocykla, czy quada jest bezcenna. Takie wspomnienie często zostaje z nami na zawsze.
Na koniec jeszcze jedna wskazówka. Wszystkie pojazdy objęte są gwarancją producenta. Sprzedawcy pomogą w doborze niezbędnego wyposażenia młodego kierowcy i doradzą, jak serwisować zakupione pojazdy.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze