Motocykl 125 - co wybrać?
Na rynku motocykli klasy 125 cm3 oferta jest już bardzo szeroka, a do tego nieustannie trwa wysyp nowości. Jak się w tym wszystkim odnaleźć, co wybrać, na co zwrócić uwagę i jaki motocykl 125 kupić? Pomożemy ci przez to przebrnąć…
Zestawienie wad i zalet motocykli oraz skuterów to temat na odrębny materiał. Tym razem skupimy się wyłącznie na motocyklach klasy 125 cm3. Jeśli już wiesz, że chcesz kupić motocykl 125, a nie skuter, wciąż pozostaje pytanie, co wybrać?
Po pierwsze - zapomnij o stereotypach i nie pozwól sobie wmówić, że musisz wybierać wyłącznie pomiędzy najtańszymi pojazdami produkcji chińskiej, o wątpliwej jakości wykonania, a bardzo drogimi pojazdami marek premium, słono płacąc za samo logo. Klasa średnia jest obecnie bardzo silna w przypadku motocykli 125 i skutecznie podbiera kolejnych klientów Japończykom.
Motocykl 125 - na co zwrócić uwagę?
Nowy motocykl klasy 125 może kosztować ponad 20 tys. zł, ale żeby mieć dobrze wykonany i bezawaryjny sprzęt, wcale nie trzeba tyle wydawać! Z powodzeniem znajdziesz dobry i solidnie wykonany motocykl do 10 tys. zł.
Warto rozejrzeć się w ofercie producentów, w przypadku których dostajemy wysoki poziom jakości, czy obsługi serwisowej, ale nie musimy płacić wysokiej ceny za znany i modny logotyp na zbiorniku paliwa. Taką marką, wspomnianego już wcześniej "mocnego środka", jest np. rozwijający się w szalonym tempie, tajwański SYM (taki motocyklowy odpowiednik marek Hyundai, czy KIA w świecie samochodów).
Rozważając zakup jednośladu tej marki warto wiedzieć, że polskim importerem SYM-a jest gigant na polskim rynku motoryzacyjnym - firma Inter Cars. Dla ciebie, jako klienta oznacza to bezproblemowy dostęp do części, wiarygodną gwarancję i fachowy serwis.
Jeszcze do niedawna SYM miał w ofercie wyłącznie skutery, ale w tym sezonie z modelami NH T125 i NH X125 zaatakował odważnie rynek motocykli 125 (więcej na www.sympolska.com). Przejrzyj ofertę, odwiedź kilka salonów, obejrzyj dokładnie motocykle i porównaj ceny. Nie podejmuj decyzji pochopnie!
Dostępność serwisu i części
Utrzymanie i eksploatacja motocykla 125 nie wiążą się z dużymi kosztami, zupełnie przeciwnie. Niemniej dostępność serwisu i części zamiennych to absolutna podstawa. Dobrze, jeśli za daną marką w Polsce stoi duży i sprawdzony importer. W przypadku przysłowiowych firm "krzak" zawsze istnieje duże ryzyko, że salon wraz z serwisem nagle zniknie i w razie problemu, zostaniesz bez żadnej pomocy.
Pozycja robi różnicę
Wygodna, ergonomiczna pozycja za kierownicą to ważna sprawa. Wprawdzie nikt chyba nie planuje na motocyklu 125 dalekich, kilkusetkilometrowych podróży, co nie zmienia faktu, że dobrze jest czuć się na motocyklu swobodnie. W przypadku osób początkujących niewskazany byłby również wybór wysokiego motocykla, gdzie dosięgamy do ziemi samymi palcami stóp, co odbiera pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa, szczególnie przy manewrowaniu z małymi prędkościami. Zanim kupisz - koniecznie się przysiądź i sprawdź.
Porównaj parametry
Zanim jeszcze w ogóle wybierzesz się do salonu zajrzyj w dane techniczne i przyjrzyj się liczbom. Może później nawet zagniesz na czymś sprzedawcę? Mówimy o motocyklach 125, więc nie można się tutaj spodziewać potężnych osiągów. Moc maksymalna na ogół oscyluje w okolicach 10 KM. Zgodnie z przepisami, abyś mógł jeździć takim motocyklem mając jedynie samochodowe prawo jazdy, moc nie może być większa niż 15 KM. Sprawdź również pojemność zbiornika paliwa - jeśli wynosi około 10 l, to przy średnim spalaniu poniżej 3 l/100 km, masz zagwarantowany całkiem spory zasięg na jednym tankowaniu. O samo spalanie, w przypadku współczesnych motocykli 125, raczej nie ma sensu nawet pytać, bo różnice pomiędzy poszczególnymi modelami są niewielkie (od nieco ponad 2 l/100 km do maksymalnie nieco ponad 3 l/100 km). System hamulcowy ABS to oczywiście standard. Niektóre modele są dodatkowo wyposażone w kombinowany układ antypoślizgowy CBS.
Motocykl 125 - nowy, czy używany?
Na rynku nie brakuje motocykli używanych klasy 125 cm3, choć w tym przypadku lepszym rozwiązaniem może być nowy pojazd. Dlaczego? Na ogół osoba kupująca taki sprzęt jest początkująca i nie ma wystarczająco dużego doświadczenia, by samodzielnie właściwie ocenić stan techniczny używanego pojazdu. Tymczasem na rynku używanych motocykli w klasie 125 cm3 nie brakuje bubli i próbujących nam je wcisnąć handlarzy. Jeśli nie macie na oku sprawdzonego, poleconego przez znajomych egzemplarza, z zakupem używki lepiej uważać. A jeśli już koniecznie chcecie używkę, to poproście o pomoc w oględzinach doświadczonego motocyklistę lub mechanika. Zakup używanego motocykla 125 to z pewnością temat na zupełnie osobny i bardzo obszerny artykuł…
Wygląd ma znaczenie
Na koniec jeszcze jedno… Podobnie, jak w przypadku większych motocykli, również motocykl klasy 125 cm3 powinien ci się po prostu podobać! Życie jest zbyt krótkie, by odmawiać sobie otaczania się ładnymi przedmiotami, które nam się podobają!
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarzeMoże importerem jest duża firma, ale pod względem punktów sprzedaży i serwisu, to daleko od uznania marki za dostępną. Głównie widzę ładne artykuły w portalach motocyklowych, natomiast w salonach ...
OdpowiedzRada ode mnie jest taka żeby kupić coś po taniości, a prawdziwe pieniądze przeznaczyć na dorosły motocykl. Większość 125 przy 100km/h ma już 7-9tys obrotów.
Odpowiedz