MotoGP: za kulisami - opony
Tak jak każdy profesjonalny sport, MotoGP jest regulowane ścisłym regulaminem, „MotoGP: Za kulisami” ma wyjaśniać te bardziej skomplikowane przepisy oraz będzie mówiło o ostatnich, istotnych wydarzeniach związanych z MotoGP.
Tak jak każdy profesjonalny sport, MotoGP jest regulowane ścisłym regulaminem. Jednakże, niektóre zasady są bardzo rozległe i regulują wiele spraw, dlatego zmiany są wprowadzane według określonych i wymaganych potrzeb. „MotoGP: Za kulisami" ma wyjaśniać te bardziej skomplikowane przepisy oraz będzie mówiło o ostatnich, istotnych wydarzeniach związanych z MotoGP.
Czym jest zasada jednego producenta opon?
Najbardziej znaczącą zmianą w MotoGP na sezon 2009, była zasada jednego producenta opon. Przepis, znany również jako kontrola opon, został wprowadzony po długich obradach pod koniec poprzedniego roku. W życie został wszedł z rokiem 2009, co oznacza, że przez 3 lata, z sezonem 2011 włącznie, Bridgestone będzie jedynym oficjalnym dostawcą opon w klasie MotoGP. Producent na sezon 2012 nie jest jeszcze ustalony. Jako wynik takiego rozporządzenia, zasady zaopatrywania się każdego zespołu w opony, zostały ściśle ujęte w ramy przepisów regulaminu technicznego.
Czym jest regulamin i przepisy?
Przed zagłębianiem się w detale dotyczące opon, zerknijmy do zasad. Przepisy dla wyścigów MotoGP i innych międzynarodowych wyścigów motocyklowych są określone w oficjalnym regulaminie napisanym przez FIM (Federation Internationale de Motocyclisme) *.
Przepisy dotyczące MotoGP są zawarte w Regulaminie FIM Wyścigowych Mistrzostw Świata Grand Prix FIM. Ten jest jeszcze podzielony na Regulamin Sportowy i Regulamin Techniczny. Pierwszy określa zasady funkcjonowania wyścigów, a drugi zawiera specyfikacje używanych tam maszyn oraz definicje dla wszystkich klas. Szczegóły dotyczące opon znajdują się w Regulaminie Technicznym, w paragrafach od 2.9.1 do 2.9.9.
Zasada jednego producenta opon
Na ten sezon, przednie opony typu slick **, są zapewniane przez Bridgestona w czterech możliwych mieszankach ***: miękkie, średnie, twarde i bardzo twarde. Natomiast tylne slicki są dostępne w sześciu rodzajach: miękkie, dwa rodzaje średnich, dwa rodzaje twardych i bardzo twarde. W zależności od charakterystyki toru, pogody i innych czynników, Bridgestone przed wyścigiem wybiera i daje każdemu zespołowi po dwie mieszanki na przednie i tylne koło. Na przykład, na otwarcie sezonu w Katarze dostarczone były opony miękkie i średnie na przód oraz takie same na tył. Jednak na szóstą rundę, w GP Katalonii, drużyny dostały średnie i twarde na przód oraz twarde i bardzo twarde na tył.
Każdy zawodnik dostaje 20 opon: 8 przednich slicków i 12 tylnych. Przychodzą one w dwóch różnych mieszankach, co daje 4 sztuki każdej mieszanki na przód i 6 sztuk każdej mieszanki na tył. Jednakże, razem z tegoroczną, siódmą rundą - GP Holandii, przyszły zmiany. Dostępne są 3 kombinacje przednich opon: 5 sztuk pierwszej mieszanki i 3 sztuki drugiej mieszanki (albo odwrotnie) lub po 4 sztuki każdego typu (jak do tej pory).
Dodatkowo, strategię dobierania opon utrudnia fakt, iż trzeba je zamawiać do 2 godzin po zakończonym wyścigu. Co oznacza, że ogumienie na GP Holandii (7. runda) muszą być zamówione tuż po GP Katalonii (6. runda), a dwie godziny po Holenderskim wyścigu, trzeba zamówić opony na GP USA (8. runda). Ponieważ takie informacje mają ogromne znaczenie taktyczne, Bridgestone musi je trzymać w ścisłej tajemnicy.
Opony deszczowe **** są dostępne tylko w jednej mieszance na przednią i tylną oś. Każdy zawodnik dostaje 8 deszczówek, 4 przednie i 4 tylne. Jednak, jeśli wszystkie sesje kwalifikacyjne rozgrywane są na mokrym torze, dyrektor zawodów ma prawdo przydzielić każdemu zawodnikowi po jednej, dodatkowej deszczówce przedniej i tylnej.
W skrócie, nie licząc mieszanek, kształt i konstrukcja opon jest taka sama dla każdego zespołu, niezależnie od producenta czy typu maszyny.
Ponadto, ograniczenie liczby opon stosuje się również do treningów po wyścigach, testów producenta i treningów poza sezonem. Na przykład, każdy producent ma prawo użyć 240 opon w trakcie rozwoju swoich maszyn.
Zapewnienie sprawiedliwej dystrybucji opon
Jak było wspomniane, każdy zawodnik dostaje 20 opon typu slick i 8 deszczówek, co daje łącznie 28 sztuk.
Opony są przypisywane do każdego zawodnika w każdy czwartek poprzedzający wyścig. Aby zapewnić sprawiedliwą dystrybucję, w procesie tym nie uczestniczy ani Bridgestone, ani zespół. Reprezentant FIM przypadkowo wybiera ogumienie z góry opon przywiezionych na tor i na każdą z nich nakleja identyfikator zawodnika.
Po przydzieleniu, Bridgestone przejmuje proces sortowania i dostarczania opon do poszczególnych zawodników. Następnie FIM, razem z Bridgestonem, kontroluje zespoły.
Opony używane w trakcie praktyk, kwalifikacji i wyścigów mają swoje, unikalne kody kreskowe. Są one wcześniej skanowane przez FIM, aby być pewnym, że odpowiednie opony trafiły do swoich kierowców. W ten sposób, FIM gwarantuje, że zespoły używają odpowiednich opon, nie są one podmieniane, proces dystrybucji był sprawiedliwy i nikt nie stosuje oszustw.
Wpływ jednego producenta opon na strategię wyścigu.
Już w ostatnim sezonie, wybór opon był okrojony, ale ze względu na współzawodnictwo dwóch producentów ogumienia, ograniczenia nie były aż tak rygorystyczne. W związku z tym, dostępny był szeroki wybór mieszanek, konstrukcji i kształtu opon. Szybkie znalezienie odpowiednich gum pasujących do motocykla i stylu jazdy kierowcy, miało poważną rolę w ustalaniu strategii na nadchodzący wyścig.
Przez wprowadzenie ograniczeń, proces wybierania opon z praktycznie nieskończonych kombinacji, został okrojony do znalezienia odpowiedniej kombinacji dwóch mieszanek. Dzięki temu, nie tak jak w przeszłości, już rzadko słychać głosy: „Znaleźliśmy odpowiednie opony" albo „Chcemy szybko znaleźć odpowiednią kombinację, abyśmy mogli przejść do ustawiania motocykla". W skrócie, dzięki brakowi szerokiego wyboru opon, zespoły mogą spędzić więcej czasu pracując nad konfiguracją maszyn na każdą rundę. Czyli większy wysiłek jest wkładany w takie ustawienie maszyny, aby mogła wyciągnąć z opon maksymalną stabilność, wytrzymałość i trakcję.
Sztuka wyścigów
Twardsze lub miększe - dwa zestawy do wyboru. Zespoły muszą zdecydować, co użyć. Miękkie mieszanki mają biały pasek na ściankach, więc są łatwe do zidentyfikowania. Oczywiście, każdy zawodnik i zespół podpatruje na czym jeżdżą rywale. To dodaje kolejną warstwę rozrywki do wyścigów.
Innym wynikiem rygorystycznych ograniczeń ilości opon, jest wyeliminowanie gum używanych tylko w kwalifikacjach. Takie opony były bardzo miękkie, co skutkowało lepszą trakcją i czasami, ale zużywały się dużo szybciej. Kwalifikacje wciąż się odbywają i wciąż są tak samo istotne, ponieważ pozycja startowa może mieć bardzo znaczący wpływ na miejsce końcowe zawodnika. Główną różnicą między tym sezonem, a poprzednim, jest fakt, iż zamiast opon kwalifikacyjnych, zawodnicy używają najmiększych z dostarczonych, tak aby wykręcić jak najlepszy czas w kwalifikacjach.
Aż do ostatniego roku, czasy okrążeń wstępnych były dużo lepsze niż tych, w trakcie wyścigu. Fakt, że kwalifikacje są tak przejmującym, jednorazowym przejazdem, przyciągał wielu widzów. Jednak, przez zupełnie różny styl jazdy na miękkich i twardych mieszankach, było wiele przypadków, w których zawodnicy przechodzili kwalifikacje wyśmienicie, a w wyścigu, co chwilę doświadczali uślizgów.
W tym sezonie, porównując czasy okrążeń wstępnych oraz właściwych, można zauważyć, że nie ma aż tak dużej rozbieżności. Jednak wciąż, jeżdżą tam najlepsi motocykliści na świecie i pomijając na jakich oponach i jakiej maszyny dosiadają, muszą dać z siebie totalne 100%, aby widzieć szansę na zwycięstwo. Dzięki temu, wyścigi motocyklowe zawsze będą wypełnione ogromnym dramatyzmem i wspaniałymi emocjami, a przez większą znajomość przepisów dotyczących opon, mamy nadzieję, że wszyscy będą oglądali zmagania MotoGP z jeszcze większą przyjemnością.
* Federation Internationale de Motocyclisme (FIM)
FIM jest międzynarodową organizacją unifikującą zawody jednośladów i ich sponsorów w różnych kategoriach mistrzostw świata. Aktualnie, 98 organizacji, łącznie z Japońską Federacją Motocyklową (MFJ), jest pod parasolem FIM. To właśnie FIM ma główną rolę w formowaniu zasad dla wszystkich zawodów.
** Opony typu slick
Slicki są to opony w specyfikacji wyścigowej i nie mają bieżnika. Cechują się wysoką trakcją na suchej nawierzchni.
*** Mieszanka
Mieszanka, jest to mikstura gumy użyta do wyprodukowania opony. Twardość lub miękkość mieszanki ma odzwierciedlenie w we właściwościach trakcyjnych oraz zużywalności opony.
**** Opony deszczowe
"Deszczówki" mają układ bieżnika zaprojektowany specjalnie do wyprowadzania wody spod opony. Ich mieszanka jest dobrana tak, aby zapewniała dobrą trakcję na powierzchniach o niskiej temperaturze. Na suchej nawierzchni zużywają się szybko.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze