MotoGP Technology - recenzja
Co daje wa³ korbowy krêc±cy siê "do ty³u'', silnik „big-bang" i „pneumatyczne zawory"? Odpowied¼ na te pytania i nie tylko znajdziecie w kultowej ju¿ ksi±¿ce „MotoGP Technology" - lekturze w sam raz na ¶wiêta!
Choæ era piekielnie mocnych 990'tek to ju¿ historia, to jednak jest to historia wyj±tkowo fanscynuj±ca. Walka najlepszych zawodników na ¶wiecie o tytu³ mistrza serii MotoGP w latach 2002-2006 by³a równie zaciêta i pasjonuj±ca jak prace rozwojowe najwiêkszych producentów motocykli (a tak¿e skromnych zespo³ów i tunerów jak WCM, Moriwaki czy Team Roberts) nad najszybszymi prototypami na ¶wiecie.
Rywalizacja o kolejne tytu³y w królewskiej klasie jest doskonale udokumentowana dlatego Neil Spalding, techniczny guru paddocku MotoGP i ekspert brytyjskiego tygodnika MCN, postanowi³ skupiæ siê na czym¶ nieco innym...
W swojej ksi±¿ce ''MotoGP Technology'' Spalding dok³adnie opisuje szczegó³y budowy i dzia³ania wszystkich maszyn ¶cigaj±cych siê przez piêæ lat istnienia klasy MotoGP w formacie 990ccm oraz analizuje wszystkie, nawet te najdrobniejsze, zmiany w ich konstrukcji.
Dziêki niemu dowiecie siê np. dlaczego Honda mia³a tak ogromn± przewagê w pierwszych latach, czym ewolucyjna maszyna Haydena ró¿ñi³a siê od standardowej wersji Pedrosy w sezonie 2006, w jaki sposób Yamaha przygotowa³a siê na nadej¶cie Rossiego, dziêki czemu wygrali tytu³ w sezonie 2005 i dlaczego ponie¶li spektakularn± klêskê rok temu...
Ale to nie wszystko... to dopiero po³owa ksi±¿ki! W drugiej czê¶ci ''MotoGP Technology'' Spalding szczegó³owo wyja¶nia zasady dzia³ania motocykla MotoGP. Jak dzia³aj± i jak zbudowane s± m.in. ''¶liskie sprzêg³o'', pneumatyczne zawory, odwrócony wa³ kobrowy czy silnik big-bang, dlaczego tarcze hamulcowe s± z wkó³kna wêglowego, jak powstaje wy¶cigowe ogumienie, co oznacza tajemnicze ''data-logging'' i dlaczego MotoGP nie istnia³oby bez zaawansowanych systemów elektronicznych.
Wszystko to zrozumiesz dziêki szczegó³owym, ale nie laboratoryjnym opisom, ¶wietnym zdjêciom oraz mnóstwu schematów i modelów CAD.
Spalding zna siê na rzeczy. W swojej karierze by³ nie tylko in¿ynierem, zawodnikiem i organizatorem pucharu markowego Ducati ale co wiêcej, wszystkie zespo³y MotoGP da³ý mu niemal nieograniczony dostêp do swoich motocykli i technologii pod warunkiem, ¿e ksi±¿ka uka¿e sie po ostatnim wy¶cigu ery 990ccm.
Znamy ludzi, którzy kupuj± bilety na najdro¿sz± trybunê Grand Prix Czech w Brnie tylko po to aby z lornetkami w d³oniach przez ca³y weekend gapiæ siê na ka¿d± ¶róbkê w maszynach zaparkowanych w zespo³owych gara¿ach. Je¶li jeste¶ jednym z nich, ta ksi±¿ka jest dla Ciebie! Je¶li nie, ona... tak¿e jest dla Ciebie! Dlaczego? „MotoGP Technology" to idealna pozycja dla ka¿dego fana Grand Prix, który chcia³by poszerzyæ swoj± wiedzê o ukochanym sporcie i lepiej zrozumieæ co dzieje siê na torze podczas wy¶cigów MotoGP.
Dwie¶cie stron podzielonych na dok³adne, kilkunastostronnicowe opisy wszystkich motocykli ¶cigaj±cych siê w MotoGP w latach 2002-2006 oraz analizê wszystkich kluczowych aspektów zwi±zanych z budow± i konstrukcj± wspó³czesnych prototypów wy¶cigowych brzmi jak idealny prezent gwiazdkowy dla ka¿dego znaj±cego jêzyk angielski fana MotoGP, prawda?
„MotoGP Technology" ju¿ za dwadzie¶cia piêæ funtów (czyli, przy obecnym kursie, mniej ni¿ sto z³otych) nabyæ mo¿na na oficjalnej stronie wydawcy: www.haynes.co.uk oraz organizatora serii MotoGP: www.motogp.com. Nasze zamówienie z Haynes (koszt przesy³ki wynosi osiem funtów) z³o¿one zosta³o w czwartek, a we wtorek by³o ju¿ na miejscu, dlatego wci±¿ nie jest zapó¼no by sprawiæ sobie b±d¼ najbli¿szym wspania³± lekturê na ¶wiêta. Jaka szkoda, ¿e ¦wiêty Miko³aj nie je¼dzi Desmosedici...
Komentarze 3
Poka¿ wszystkie komentarzeKolega chyba nie ¶ledzi na bie¿±co kursów walut. Funt spad³ strasznie i potwierdzi to ka¿dy pracuj±cy i zarabiaj±cy obecnie w UK (a jest nas wielu ;-) )
Odpowiedz25 funtów to mniej ni¿ 100 z³?! Poproszê o adres kantoru z takim kursem...
Odpowiedzhehe ;))) dziêki za info. Wygl±da na to, ¿e ksi±¿ka jest naprawdê bardzo ciekawa;) ¶wietny tekst i jak zwykle ,,z jajem" ;))))
Odpowiedz