Moto w pigu³ce: Van Veen OCR1000 - nieznany motocykl z silnikiem Wankla
OCR 1000 to małoseryjny motocykl produkowany w latach 1978-1981 w Holandii przez importera marki Kreidler, Henka Van Veena.
Zaprezentowany w 1977 roku posiadał silnik Wankla pierwotnie zaprojektowany do auta, Citroena GS. Jednostka napędowa o wirującym tłoku posiadała pojemność "skokową" 996 ccm i generowała 100 KM. Przy masie (na sucho) 294 kg umożliwiało to rozpędzenie pojazdu do ok. 126 km/h. Czterobiegową przekładnię zaprojektowało Porsche. Obydwa koła wykonane ze stopów lekkich miały średnicę 18 cali. Ciekawostką były hamulce Brembo (tarczowe przy obydwu kołach) oraz napęd wałem. Zużycie paliwa przy spokojnej jeździe oscylowało w granicach 10 l/100 km.
Pojazd posiadał kilka wad: problemy z uszczelnieniem silnika, dużą masę oraz ekstremalnie wysoką cenę wynoszącą 15 000 USD co wykluczyło jego sukces rynkowy. Dla porównania Kawasaki Z1000ST napędzany wałem i z aluminiowymi felgami w 1978 roku posiadał moc 97 KM, co przy masie 276 kg pozwalało na osiągnięcie identycznej prędkości, dysponował jednak trwalszym silnikiem, i kosztował w 1978 roku ok. 2200 GBP.
Produkcja Van Veena OCR1000 w ciągu trzech lat wyniosła zaledwie 38 egzemplarzy. Po trzech dekadach, w 2011 roku z pozostałych części zamiennych zmontowano jeszcze 10 sztuk...
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze