Moto Guzzi i pierwszy motocyklowy tunel aerodynamiczny
Zbudowany w 1950 roku "La Galleria del Vento" był pierwszym motocyklowym tunelem aerodynamicznym. Powstał na terenie fabryki Moto Guzzi w Mandello del Lario i mocno przyczynił się do wyścigowych sukcesów firmy w tamtych latach.
Moto Guzzi to najdłużej nieprzerwanie działający producent motocykli w Europie. Firma założona w 1921 roku przez dwóch pilotów wojskowych i ich mechanika od początku stawiała na innowacje i nie oglądała się na konkurentów. Znakomitym przykładem tego podejścia była decyzja o budowie na terenie fabryki w Mandello del Lario pierwszego na świecie tunelu aerodynamicznego, przeznaczonego wyłącznie do opracowywania konstrukcji motocykli. Był to pomysł jednego z właścicieli firmy, Carlo Guzziego, którego początkowo zarząd podejrzewał o problemy z głową. Efekty przyszły jednak bardzo szybko.
Urządzenie zostało zaprojektowane przez brata Carlo Guzziego, Giuseppe, który stworzył je zupełnie intuicyjnie, nie widząc wcześniej tego typu konstrukcji na własne oczy. Główna, cylindryczna komora tunelu miała długość 27 metrów. Umieszczona obok komora silnika o długości 10 metrów kryła w sobie początkowo potężny, 900-konny motor V12 marki Fiat, pozyskany z nadwyżek wojskowych. Później zmieniono napęd na elektryczny. Testowany motocykl i jego kierowca umieszczeni byli na specjalnym, luźno zamocowanym podeście, na którym przyjmowali na siebie sztuczny wiatr, wiejący z prędkością do 200 km/h. Jednym z pierwszych kierowców, którzy mieli okazję tego doświadczyć, był znany brytyjski zawodnik Fergus Anderson, który porównał swoje odczucia do swobodnego latania.
Pozornie szalony pomysł Carlo Guzziego działał znakomicie. Kiedy konkurencja tonęła w czysto teoretycznych obliczeniach, załoga Moto Guzzi przeprowadzała testy na żywym organiźmie i błyskawicznie wyłapywała błędy. Własny tunel aerodynamiczny był jednym z fundamentów sukcesów firmy w wyścigach drogowych w latach 50, kiedy to motocykle Moto Guzzi seryjnie wygrywały rywalizację w MotoGP. Za jego pomocą stworzono również prawdopodobnie najsłynniejszy motocykl sportowy w historii firmy, czyli ubrany w charakterystyczną, potężną owiewkę model V8, zdolny rozpędzić się do prawie 300 km/h.
Obecnie zabytkowy tunel jest częścią ekspozycji w fabrycznym muzeum Moto Guzzi w Mandello del Lario. Warto tam zajrzeć przy okazji pobytu w pobliżu jeziora Como. To kawał historii europejskiej motoryzacji.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze