Moto Guzzi Galetto - pionier segmentu maxiskuterów
Obszerne blaszane nadwozie, wygodny przekrok i niewielki silnik, ale do tego mocne motocyklowe podwozie na du¿ych, 17-calowych ko³ach. Koncepcja maxiskutera by³a znana ju¿ 70 lat temu, za spraw± modelu Galetto, stworzonego przez samego Carlo Guzziego.
Wspó³czesne maxiskutery maj± wielkie i skuteczne szyby i owiewki, automatyczn± przek³adniê, tonê elektronicznych dodatków oraz nierzadko bardzo mocne silniki, o pojemno¶ci powy¿ej 500 cm3. Wci±¿ dominuj± w nich jednak stosunkowo niewielkie ko³a, najczê¶ciej 12-15 calowe. Opisywanemu dzi¶ przodkowi tego segmentu, czyli Moto Guzzi Galetto, pod wzglêdem koncepcyjnym najbli¿ej jest do “hybrydowego” modelu NC750D Integra, produkowanego obecnie przez Hondê. Jak wiêc widaæ, Japoñczycy nie wymy¶lili niczego nowatorskiego - skorzystali po prostu z pe³nego obrotu ko³a motocyklowej historii.
Lata powojenne nie wró¿y³y pocz±tkowo we W³oszech maj±cego nadej¶æ dekadê pó¼niej okresu boomu gospodarczego. Zrujnowany kraj, zniszczone drogi i ludzie ¿yj±cy w ci±g³ej niepewno¶ci jutra - tak wygl±da³ s³oneczny pó³wysep w latach 40 XX wieku. Firmy z bran¿y motoryzacyjnej musia³y szybko i masowo dostarczyæ pojazdy tanie, ³atwe w eksploatacji i odporne na ciê¿kie warunki. Symbolem sukcesu tamtych czasów pozostaje Vespa, lecz nie tylko koncern Piaggio, jej producent, eksplorowa³ pole praktycznych jedno¶ladów na co dzieñ.
W 1950 roku pojawi³ siê na rynku Moto Guzzi Galetto, zaprojektowany przez samego za³o¿yciela firmy, Carlo Guzziego. By³ on niemal kompletn± hybryd± motocykla i skutera, g³ównie za spraw± swoich gabarytów i pe³nowymiarowych, 17-calowych kó³, które na kiepskich nawierzchniach spisywa³y siê du¿o lepiej, ni¿ ma³e kó³ka Vespy. Z tego powodu pojazd ten wybierany by³ najczê¶ciej przez d³ugodystansowych turystów, a tak¿e ludzi korzystaj±cych z niego w codziennej pracy, zwi±zanej z dojazdami - lekarzy, handlowców, nauczycieli.
Prototyp Moto Guzzi Galetto napêdzany by³ silnikiem o pojemno¶ci 150 cm3, a w ci±gu 16 lat produkcji tego modelu pojawi³y siê jeszcze wersje 160, 175 i 192 cm3, wyposa¿one ponadto w pó³automatyczn± przek³adniê. Ostatecznie produkcjê tego modelu zakoñczono w 1966 roku, a bramy fabryki w Mandello del Lario opu¶ci³o ³±cznie ponad 700 tysiêcy egzemplarzy. Galetto przegra³ z Vesp± i Lambrett± g³ównie za spraw± upodobañ m³odych kierowców, którzy uwa¿ali go za zbyt cichego, za ma³o ekscytuj±cego i mniej praktycznego od mniejszych konkurentów.
Dzi¶, po latach, Honda Integra odnosi we W³oszech spektakularne sukcesy - idea maxiskutera na motocyklowym podwoziu jest wci±¿ aktualna.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze