Słownik motocyklowy leksykon motoryzacyjny dla motocyklistów
Moment obrotowy
Inaczej moment siły, gdzie M0 siły F względem punktu O jest to iloczyn wektorowy promienia wodzącego r, o początku w punkcie O i końcu w punkcie przyłożenia siły oraz siły F:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d5/Torque-vectors.svg
Moment obrotowy to wielkość fizyczna potrzebna do obracania ciała wokół własnej osi, czyli iloczyn siły i długości ramienia, na które ta siła działa. Moment obrotowy jest wartością wyjściową z której uzyskuje się moc. Im większe obroty przez które uda się pomnożyć moment obrotowy, tym większa moc. Przykład: silnik "Malucha" i Suzuki GS500 dysponują podobnym momentem obrotowym (około 45 Nm) wynikającym z podobnej pojemności i układu jednostki napędowej. Silnik Suzuki osiąga jednak dwa razy wyższe obroty (11000 obr/min) w porównaniu z Fiacikiem (5000 obr/min), dzięki czemu uzyskuje ponad dwukrotnie wyższą moc (Suzuki - 45KM, "Maluch" - 21KM).
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d5/Torque-vectors.svg
Moment obrotowy to wielkość fizyczna potrzebna do obracania ciała wokół własnej osi, czyli iloczyn siły i długości ramienia, na które ta siła działa. Moment obrotowy jest wartością wyjściową z której uzyskuje się moc. Im większe obroty przez które uda się pomnożyć moment obrotowy, tym większa moc. Przykład: silnik "Malucha" i Suzuki GS500 dysponują podobnym momentem obrotowym (około 45 Nm) wynikającym z podobnej pojemności i układu jednostki napędowej. Silnik Suzuki osiąga jednak dwa razy wyższe obroty (11000 obr/min) w porównaniu z Fiacikiem (5000 obr/min), dzięki czemu uzyskuje ponad dwukrotnie wyższą moc (Suzuki - 45KM, "Maluch" - 21KM).
Dodał: grzesiekN, 27 kwi 2010
SZUKAJ ALFABETYCZNIE
Dodaj komentarz
Polecamy
Aktualności
reklama
|
sklep Ścigacz
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze