Mistrzostwa Świata Enduro - nowości w 2009
Organizator tegorocznych Mistrzostw, firma ABC Communications, wraz z FIM przedstawiła nowe pomysły na popularyzację rajdów. Oprócz rozszerzenia umów z mediami, w tym przypadku w głównej mierze z francuskim MotorsTV, postarano się o poprawienie efektowności zawodów, a także wspieranie młodych zawodników.
Super Test
Sugerując się powstałymi kilka lat temu widowiskowymi odcinakami Super Special w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata, gdzie na przygotowanej trasie równolegle ściga się dwóch zawodników, stworzony został Super Test. Próby te mają być stosunkowo krótkie, o charakterystyce extreme, ulokowane blisko miast. Na chwilę obecną nie posiadamy dokładnych informacji, co do samego przebiegu rywalizacji, ale pewne jest, że ścigać będę się maksymalnie dwóch zawodników. Pierwszy Super Test zostanie rozegrany podczas portugalskiej rundy Mistrzostw w miejscowości Penafiel i jest wspierany przez markę KTM.
Puchar FIM 125ccm
W zeszłym roku sponsorowany puchar Husqvarny mocno motywował młodych zawodników. Zasady były bardzo proste - dwusuwowy motocykl pojemności do 125ccm oraz wiek nie większy niż 21 lat. Pod koniec sezonu najlepszy zawodnik, w 2008 był nim Thomas Oldrati, otrzymał nowiuteńką Husqvarnę WR 125. Sezon 2009 przynosi duże zmiany, choć głównie w nazwie. Tym razem klasyfikacja ta została przeistoczona w młodzieżowy Puchar FIM 125ccm. Warunki są identyczne jak wyżej, lecz młodzi zawodnicy powalczą nie tylko o motocykl włoskiej marki, ale także o puchary. Inicjatywa ta ma wspierać początkujących, którzy nie są jeszcze gotowi do startów w juniorskiej klasie Mistrzostw.
Michelin wspiera prywatnych zawodników
Oprócz wsparcia ze strony Husqvarny i FIMu, najmłodsi w stawce mogą powalczyć w Michelin Junior Challenge. Każdego dnia najlepszy nie fabryczny zawodnik otrzyma zestaw nowych opon. By zaostrzyć rywalizację, jeden szofer będzie w sezonie mógł zdobyć tylko dwa zestawy opon. Za poszczególne miejsca będą rozdawane także punkty, by pod koniec sezonu wyłonić najlepszego nie fabrycznego zawodnika w młodzieżowej klasie Mistrzostw. Podczas ceremonii rozdania nagród otrzyma on od marki Michelin 3000 euro.
Mimo mocno atakującego z każdej strony kryzysu finansowego, a także zeszłorocznych problemów z popularyzacją rajdów enduro, FIM oraz promotor serii wydają się nie poddawać. Nie oznacza to jednak, że nie włączono „trybu oszczędnościowego" - w roku 2009 zrezygnowano chociażby z corocznych przedsezonowych prezentacji. Miejmy jednak nadzieję, że powyższe zmiany dobrze wpłyną na wizerunek Mistrzostw Świata Enduro i przyczynią się do rozwoju.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze