tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Kto smaruje, ten jedzie. Wymiana oleju w silniku motocykla to podstawa!
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Kto smaruje, ten jedzie. Wymiana oleju w silniku motocykla to podstawa!

Autor: Artykuł sponsorowany 2025.04.14, 09:00 1 Drukuj

Żeby silnik był zdrowy, to musi mieć odpowiednie smarowanie. Dlatego producenci zalecają regularne wymiany oleju. Jak często powinno się go wymieniać? Jaki rodzaj oleju wybrać? To jedne z najczęściej zadawanych pytań na różnych motocyklowych grupach dyskusyjnych, dlatego w naszym poradniku poruszymy najważniejsze kwestie związane z wymianą oleju.

Silniki motocykli przeważnie charakteryzują się tym, że można je wkręcać na wysokie obroty, dotyczy to w szczególności motorów rzędowych oraz V4. Przy tak wytężonej pracy odpowiednie smarowanie i przestrzeganie interwałów serwisowych to klucz do sukcesu i długowieczności. Olej spełnia bardzo wiele ról, dlatego warto zadbać o to, żeby był świeży i dobrej jakości.

Dlaczego olej silnikowy jest taki ważny?

Choć olej to przede wszystkim środek smarny, to ma też inne zadania. Oprócz redukcji tarcia wspomaga też odprowadzanie ciepła. Spalanie paliwa w cylindrach może osiągać temperatury nawet 1000 st. C, a elementy nagrzewają się do kilkuset stopni. Olej krąży między elementami silnika, pochłania nadmiar ciepła i przenosi je do miski olejowej, gdzie ulega ono częściowemu rozproszeniu.

W wyniku zachodzących procesów silnik jest narażony na wilgoć i powstawanie kwaśnych związków z resztek spalin i w wyniku procesu utleniania paliwa. Olej zawiera dodatki antykorozyjne, które neutralizują te substancje i tworzą warstwę ochronną. Podczas pracy silnika powstają drobiny metalu, sadza, nagar i inne zanieczyszczenia, a olej zbiera te cząstki i zatrzymuje w filtrze. Pełni też rolę uszczelniacza i poprawia kompresję. Wypełnia mikroskopijne nierówności, zapobiegając ucieczce gazów i utracie mocy.

Jak często wymieniać olej w motocyklu?

To chyba jedno z najtrudniejszych pytań, ponieważ są różne szkoły i każdy motocyklista podchodzi inaczej do kwestii wymiany. Są tacy, którzy wymieniają olej przynajmniej raz w roku, niezależnie od ilości przejechanych kilometrów. Producenci motocykli warunkują utrzymanie gwarancji tym, żeby przynajmniej raz w roku lub co określoną ilość kilometrów (w zależności od tego, co nastąpi pierwsze) stawić się w serwisie, gdzie wymiana oleju jest jedną z podstawowych czynności. Po upływie gwarancji niektórzy skłaniają się ku temu, by raczej pilnować przebiegu niż czasu, zapominając, że biegiem miesięcy, a w ekstremalnych przypadkach - lat, olej traci swoje właściwości.

Kiedy wymienić olej w motocyklu?

Kolejny dylemat dotyczy tego, kiedy najlepiej wymienić olej. Z reguły użytkownicy motocykli stawiają się w serwisach wraz z nadejściem pierwszych ciepłych dni. Tymczasem lepiej wymienić go przed zimowaniem. Skoro wiesz już, że olej zbiera wilgoć i zanieczyszczenia, to łatwo dojść po nitce do kłębka do wniosku, że pozostawienie starego oleju na zimę, kiedy motocykl nie jest używany, może doprowadzić do osadzenia się tych zanieczyszczeń wewnątrz silnika.

Jaki olej motocyklowy wybrać?

Kolejny dylemat dotyczy wyboru oleju silnikowego. Z reguły, mając instrukcję obsługi motocykla, użytkownicy powinni kupować taki olej, jaki jest zalecany przez producenta. Mowa tu jednak bardziej o jego specyfikacji niż o marce. Dlatego wielu motocyklistów wybiera np. oleje marki Motul.

Na przykład Motul 7100 doskonale sprawdzi się w nowoczesnych silnikach i zapewnia przy tym dłuższe interwały wymiany. Z kolei olej Motul 5100 jest polecany dla mniej wymagających użytkowników i mniej wysilonych jednostek napędowych.

Motul 7100 to w pełni syntetyczny olej, powstały na bazie estrów. Jego formuła zapewnia doskonałe właściwości smarne, a zaawansowane właściwości detergentowe i dyspergujące pozwalają utrzymać wnętrze silnika w czystości. Może być mieszany z innymi olejami syntetycznymi i mineralnymi.

Motul 5100 z kolei to olej półsyntetyczny, a jego bazą jest mieszanka olejów mineralnych i syntetycznych, z dodatkiem estrów w mniejszej ilości niż w 7100. Dlatego nadaje się do codziennej jazdy, ale jednocześnie wymaga częstszej wymiany, zwłaszcza przy intensywnym użytkowaniu.

Oleje silnikowe - klasyfikacje i oznaczenia

Przy olejach silnikowych spotkasz różne klasyfikacje i oznaczenia, właśnie dlatego warto trzymać się tego, co podaje producent motocykla. Mamy np. klasyfikację ISO dla silników dwusuwowych i JASO dla czterosuwowych. Ta druga dzieli się na MB (silniki ze wspólnym obiegiem oleju w silniku i skrzyni biegów), MA (wspólny obieg oleju w silniku), MA-1 (niewysilone lub małe jednostki napędowe) oraz MA-2 (wysilone jednostki napędowe lub silniki o dużej pojemności).

Jeżeli spojrzysz np. na olej Motul 7100, to zobaczysz, że występuje np. z oznaczeniem 10W40. Co to oznacza? Pierwsza cyfra i litera to tzw. klasa zimowa, a więc im niższa liczba przed literą W, tym niższa może być temperatura na zewnątrz. Liczba następująca po literze W oznacza maksymalną temperaturę powietrza, przy której olej będzie skuteczny. W przypadku wybranego przez nas oleju oznaczenie 10W40 oznacza, że olej będzie skutecznie pracował w temperaturach od -25 do 35 st. C.

Odpowiedzieliśmy na jedne z najczęściej zadawanych pytań, jeśli chodzi o oleje silnikowe. Teraz już wiesz, kiedy warto wymienić olej, dlaczego należy to robić i przede wszystkim - jaki olej wybrać. Marka Motul to prawie 170 lat doświadczenia i dekady spędzone na torach wyścigowych w najbardziej prestiżowych seriach. Wypadkową tych doświadczeń są m.in. oleje Motul 7100 i Motul 5100.


Zdjęcia
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG

Jaki olej do motocykla polecasz najbardziej?

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama

sklep Ścigacz

  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
NAS Analytics TAG
na górę