Koniec z "Mój Elektryk", teraz będzie "NaszEauto". Motocykle elektryczne wykluczone z dopłat
Z końcem 2024 r. zakończył się program "Mój Elektryk". Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska ogłosiły nowy program - "NaszEauto", który był wcześniej konsultowany pod roboczą nazwą "Mój Elektryk 2.0". Jego formuła wzbudziła i nadal wzbudza sporo kontrowersji.
Już w połowie 2024 r. poinformowano o zakończeniu przyjmowania wniosków do programu "Mój Elektryk" dla tych, którzy chcieli wziąć auto w leasing. Jesienią pojawił się pierwszy szkic programu "Mój Elektryk 2.0". Wynikało z niego, że rząd nie będzie stosował dopłat dla firm posiadających duże floty, a także planuje rezygnację z dotacji na zakup elektrycznych jednośladów.
Podczas konsultacji społecznych wskazywano, że ograniczenie programu "Mój Elektryk 2.0" do jednoosobowych działalności gospodarczych i osób fizycznych wpłynie negatywnie na sprzedaż aut elektrycznych, bo ta jest napędzana głównie przez średnie i duże firmy. O elektrycznych motocyklach i motorowerach nie wspominano w ogóle, ale trudno się temu dziwić - nawet z dotacjami ich sprzedaż była szczątkowa. Okazuje się jednak, że są też pozytywne zmiany.
We wtorek, 28 stycznia zaprezentowano nowy program o nazwie "NaszEauto", na który zostanie przeznaczone 1,6 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności Polski. Z programu mogą skorzystać osoby fizyczne i prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Maksymalna cena pojazdu może wynosić 225 tys. zł netto.
Jakie pojazdy kwalifikują się do nowego programu? Jak czytamy na stronach rządowych, wsparcie dotyczy nowych samochodów elektrycznych o przebiegu do 6. tys. km, które przed zakupem nie były zarejestrowane. Do programu kwalifikują się też pojazdy demonstracyjne. W przypadku dotacji dla osób fizycznych nowością jest dopłata do wynajmu długoterminowego i leasingów konsumenckich.
Kwota dopłaty startuje od 18 750 zł. Przy finansowaniu lub karcie dużej rodziny można otrzymać 30 tys. zł. Jest też premia za zezłomowanie, która wynosi 5 tys. dla osób fizycznych z kartą dużej rodziny i tych, które chcą skorzystać z leasingu oraz 10 tys. zł dla właścicieli jednoosobowych działalności gospodarczych w przypadku zakupu, leasingu lub wynajmu. Maksymalna kwota wsparcia może wynieść do 40 tys. zł. Najpierw trzeba kupić auto lub podpisać umowę finansowania, ubezpieczyć je, podpisać protokół odbioru i dopiero wtedy można składać wniosek o finansowanie. Nabór ruszy od 3 lutego.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze