tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Koniec wyścigów motocyklowych na torze Poznań?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka 950
NAS Analytics TAG
motul belka 420
NAS Analytics TAG

Koniec wyścigów motocyklowych na torze Poznań?

Autor: Żmija 2008.02.21, 23:18 41 Drukuj

Czy już wkrótce na Torze Poznań będzie można jedynie przepychać motocykle? Władze Automobilklubu Wielkopolskiego - często krytykowane - jako jedyne w Polsce z powodzeniem stawiały czoła różnym przeciwnościom, dając szasnę ścigania się na motocyklach. Teraz może się to zmienić.

Jak dowiedzieliśmy się dzisiaj, Automobilklub Wielkopolski rozważa wprowadzenie nowych norm głośności do regulaminu, chcąc ustalić dopuszczalną głośność startujących w zawodach na Poznaniu motocykli na 96 dB+2. Uzasadnieniem jest bowiem przekraczanie norm dopuszczalnej głośności.

Zapytany o stanowisko w tej kwestii organizator treningów Grandys Duo Promotion w Poznaniu - Jacek Grandys - odpowiada:

Propozycja wysunięta przez Polski Związek Motorowy wydaje się być absurdalna. Przepis dotyczący normy głośności w wysokości 96 dB (mierzonej na postoju) dla motocykli powyżej 125 ccm jest tylko poglądowym i krótko mówiąc przestarzałym zapisem. Nadrzędnym dokumentem jest świadectwo homologacji wydane przez producenta (importera), które jest także podstawą rejestracji pojazdu. Jeżeli takie ograniczenia względem głośności wdrożonoby w życie, co w takim razie z homologowanymi i dopuszczonymi do ruchu ulicznego motocyklami jeżdżącymi po drogach publicznych przyległych do toru Poznań? Czy je również należałoby okleić materiałami tłumiącymi, gdyż u większości z nich dopuszczona norma głośności mieści się, w/g świadectw homologacji pomiędzy 98-102 dB?"

Jak wiemy w dniach 20/21.09.2008 na Poznaniu miała się odbyć jedna z rund Pucharu Europy. Czy w tym wypadku również w regulaminie UEM należałoby wprowadzić zmiany? Ze wstępnych informacji jakich udzielił nam Piotr Monkiewicz z Automobilklubu Wielkopolskiego, nie ma realnego zagrożenia dla planowanej rundy Mistrzostw Europy. Rozważania dotyczą wyłącznie treningów, a także naszych krajowych Mistrzostw Polski. Sprawa jak na razie jest w toku, jednak w środowisku zawodników a także organizatorów zawrzało. Czy mamy się czemu dziwić patrząc na poczynione inwestycje zarówno przez startujących w MMP zawodników oraz organizatorów "Pucharów markowych"?

Można postawić pytanie, skąd w ogóle wziął się pomysł, aby przekształcać tor wyścigowy w "strefę ciszy"? Tym bardziej, że sąsiaduje on z lotniskiem, a niewiele samolotów startuje i ląduje przy wyłączonych silnikach. Otóż powodem są protesty mieszkańców. Odgłosy dochodzące z toru w trakcie zawodów są uciążliwe dla zamieszkujących pobliskie domy ludzi. Obowiązujące w Polsce przepisy prawne nie uwzględniają czegoś takiego jak "absurd", dlatego protesty te są traktowane na poważnie.

Władze Automobilklubu Wielkopolskiego i PZM szukają kompromisowego rozwiązania. Jeżeli polskie sądy uznają rację mieszkańców, wtedy mogą zakazać organizowania na torze imprez przekraczających określony poziom hałasu. Oznaczałoby to koniec wyścigów motocyklowych w Polsce, gdyż tor w Poznaniu jest jedynym, na którym wyścigi takie mogą się odbywać (inne obiekty w naszym kraju nie spełniają norm bezpieczeństwa).

W poszukiwaniu wyjścia z tej kuriozalnej sytuacji pojawiają się różne, czasami równie kuriozalne pomysły, jak np. ściganie się w przeciwnym kierunku (największy hałas jest notowany na prostej start-meta, a rozgrywanie wyścigów w przeciwnym niż dotychczas kierunku przesunęłoby miejsce największego "hałasowania" dalej od domostw protestujących mieszkańców), czy też założenie na wydechy motocykli dodatkowych tłumików.

Najprościej byłoby zapytać mieszkańców, o czym myśleli, gdy osiedlali się przy torze wyścigowym i lotnisku. Jednak odpowiedzi na tego typu pytania zdają się wykraczać poza ramy polskiego prawodawstwa.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 32
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka 420
NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka 950
    NAS Analytics TAG
    na górę