Koniec produkcji Hondy CBR600RR
Wszystko wskazuje na to, że obecny sezon to ostatni rok produkcji kultowego modelu Honda CBR600RR. Powód? Standardowy w ostatnich latach - brak możliwości wpasowania się w normę Euro4. Ta wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017. W przypadku 600RR problemem jest zarówno skład spalin jak i poziom generowanego hałasu. To nie są ograniczenia, które da się obejść modyfikacjami. Tutaj potrzebny jest zupełnie nowy motocykl, szczególnie, że platforma obecnej CBR została wprowadzona na rynek w roku 2006. Zamrożenia rozwoju motocykla na blisko dekadę nie da się skompensować wyłącznie modyfikacją oprogramowania ECU i dołożeniem większego tłumika…
W efekcie po 30 latach na rynku, niezliczonych sukcesach sportowych oraz po uszczęśliwieniu setek tysięcy użytkowników legendę wśród motocykli sportowych wykończą biurokraci. Ale nie tylko biurokraci.
No właśnie. Częścią problemu są sami klienci, czyli my. Spójrzmy prawdzie w oczy. Rynek motocykli sportowych nigdy tak naprawdę nie podniósł się po kryzysie z roku 2009. Sprzedaż maszyn sportowych w wielu krajach Europy Zachodniej i w Stanach spadła nawet ponad 90% i w szczególności dotyczy to maszyn klasy 600. A to właśnie te kraje są najwrażliwszymi rynkami zbytu na drogie maszyny sportowe. Stąd też brak parcia producentów na kosztowne rozwijanie nowych generacji modeli klasy Supersport. Na ograniczony popyt nakłada się kilka innych czynników, które sygnalizowaliśmy Wam w szeregu publikacji. Proces zbudowania i przetestowania motocykla sportowego klasy 600 kosztuje praktycznie tyle samo ile maszyny klasy 1000. Motocykliści coraz mniej chętnie sięgają po sprzęt bez elektronicznego wsparcia. To wszystko kosztuje. Jednocześnie maszyny klasy "600" nie sposób sprzedać w cenie i w wolumenie takim jak maszyn klasy "1000". To czyni rozwijanie motocykli klasy Supersport po prostu nieopłacalnym. A Honda ma wszystko bardzo dobrze obliczone. Do tego wszystkiego dodajmy jeszcze spadające znaczenie i prestiż klasy Supesport. Wystarczy tylko spojrzeć na to, co dzieje się w World Superbike, aby szybko zrozumieć, że tam wszystko kręci się wokół "litrów".
Problem ma nie tylko Honda. Sprzedawana dziś Yamaha R6 również nie spełnia wymogów Euro4, ale Yamaha otwarcie deklaruje, że na rok 2017 przygotowywany jest nowy model. Suzuki z modelem GSX-R600 i Kawasaki z ZX-6R na chwilę obecną spełniają normy, ale nie jest wielką tajemnicą że producenci trzymają je w ofercie głównie z uwagi na tradycję i prestiż, a nie z powodów czysto biznesowych.
Jak wygląda przyszłość sportowej klasy 600? Z pewnością zawsze będą ludzie, którzy będą preferowali mniejsze i poręczniejsze maszyny tej klasy nad potężne "litry". Niemniej jednak grupa ta będzie coraz mniej liczna. Aby Supersporty prezentowały sobą ten sam poziom zaawansowania, co maszyny klasy "1000", muszą one niestety kosztować podobne pieniądze. A to oznacza, że z uwagi na naszą ludzką naturę przyszłość klasy 600 prezentuje się w mało optymistycznych barwach. Dlaczego? Bo w przypadku podobnej ceny najczęściej wybieramy tą opcję która daje nam więcej - w tym przypadku mocy…
Komentarze 9
Poka¿ wszystkie komentarzeWydaje mi siê ¿e nie koniec produkcji a koniec sprzeda¿y w Europie. W Stanach jest nadal dostêpna.
OdpowiedzWydaje mi siê ¿e nie koniec produkcji a koniec sprzeda¿y w Europie. W Stanach jest nadal dostêpna.
Odpowiedzwielka szkoda bo ten motocykla piêknie siê prowadzi i na prawdê idzie jak do ognia... https://www.youtube.com/watch?v=bnWMvoHfX20
Odpowiedzwielka szkoda bo ten motocykla piêknie siê prowadzi i na prawdê idzie jak do ognia... https://www.youtube.com/watch?v=bnWMvoHfX20
OdpowiedzA, mo¿e sko¶ne ³epki zastanowi± siê dlaczego europejczycy wol± wiêksze motory, dlaczego tak wiele na torach innych motorów od ¶cigaczy :) Bo te zabrnê³y w ¶lepy zau³ek mody wrêcz manii ma³ych ...
OdpowiedzMasz na my¶li t³ustych wieprzy z Rzeszy?
OdpowiedzTo s± motocykle SPORTOWE, wlasciwie wy¶cigowe repliki, a nie tapczany dla pasibrzuchów. Ca³y ten be³kotliwy wywód powy¿ej ¶wiadczy, ¿e nie masz pojêcia po co takie motocykle powstaj± - ich pierwotn± destynacj± jest TOR WY¦CIGOWY, a nie radosne preclowanie po bu³ki z Seb± i Karyn± na pok³adzie. Zarzucanie motocyklom sportowym, ¿e s± za lekkie/ma³o komfortowe, to jakie¶ groteskowe kuriozum.
OdpowiedzHmmm. a mo¿e "z³oty ¶rodek" 750 cm sze¶æ. ? ako¶ za bardzo mi siê nie chce wierzyæ, ¿e Honda zrezygnuje z uszczkniêcia choæby kawa³ka tortu- motocykli sportowych ¶redniej klasy...Taka ma³a ...
OdpowiedzDucati prosperuje miedzy innymi dzieki aurze ekskluzywnosci i swietnym designerom. RC30 i 45 tez byly ekskluzywnymi, krotkimi seriami. Cebra 600 byla zawsze sprzetem dla ludu i takiego moze w ofercie zabraknac. Ja tez uwazam , ze 750 to swietna pojemnosc dla ulicznego sporta, ale od kiedy litry zostaly oswojone elektronika nikt juz nawet nie pomstuje w temacie "R1 na pierwsze moto" i zwykli ludzie znow zaczeli je kupowac do zwyczajnego niedzielnego cruisingu wokol komina i przyjemnosci posiadania.
OdpowiedzNo, rzeczywi¶cie, kupuje siê 1000 -ca , klika siê mapê : 100 KM i gotowe....ehhh, dok±d ten ¶wiat zmierza ??
Odpowiedz