Ta witryna używa plików cookie. Więcej informacji o używanych przez nas plikach cookie, ich zastosowaniu
i sposobie modyfikacji akceptacji plików cookie, można znaleźć
tutaj
oraz w stopce na naszej stronie internetowej (Polityka plików cookie).
Nie pokazuj więcej tego komunikatu.
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarzeRondo o okrężnej organizacji ruchu wymyślono w USA na początku ubiegłego wieku. Niemal natychmiast ten amerykański pomysł zawędrował do Europy. Wraz ze wzrostem natężenia ruchu i pierwszeństwa na skrzyżowaniach wlotowych z prawej strony orężnie zorganizowane ronda skutecznie się blokowały. Budowano je coraz większe przez co stawały się niebezpieczne. Doprowadziło to do tego, że Amerykanie i Brytyjczycy znienawidzili je już w połowie ubiegłego wieku. Na zachodzie kontynentalnej Europy okrężnie zorganizowane ronda o różnej wielkości były i są, bez najmniejszej przerwy, stosowane po dziś dzień. Aby się nie blokowały w 1971 roku w Genewie ustalono, że pierwszeństwo na skrzyżowaniach wlotowych okrężnie zorganizowanych budowli z centralną przeszkodą w postaci wyspy lub placu, będzie regulowane znakiem "ustąp pierwszeństwo" lub znakiem "STOP" dodanym od góry do stawianego na wlotowych skrzyżowaniach znaku "obowiązujący ruch okrężny". W Wielkiej Brytanii i USA opracowano całkowicie nowe typy rond o kierunkowej organizacji opisanej ich prawem krajowym. Od pewnego czasu Amerykanie próbują zastąpić małe niebezpieczne klasyczne skrzyżowania dróg jednopasowymi budowlami typu rondo o okrężnej organizacji ruchu. Ponieważ ich "modern roundabouts" są kierunkowe, mają problem ze zrozumieniem, że "ruch okrężny" jest bezkierunkowy. U nas też jest z tym problem, nie tylko wśród kierowców.
OdpowiedzWcale bym tak sobie nie dworował z tych Jankesów. Przecież to rondo zrobili im niedawno a wiadomo że ludzie jeżdżą, zwłaszcza w swojej okolicy, przede wszystkim na pamięć.
Odpowiedz