Ta witryna używa plików cookie. Więcej informacji o używanych przez nas plikach cookie, ich zastosowaniu
i sposobie modyfikacji akceptacji plików cookie, można znaleźć
tutaj
oraz w stopce na naszej stronie internetowej (Polityka plików cookie).
Nie pokazuj więcej tego komunikatu.
Komentarze 17
Pokaż wszystkie komentarzeDobrze by było zobaczyć takie porównanie na przykładzie czterosuwowych 500tek KTM i innych .
Odpowiedz"2t 250/300 vs 4t 450/525 realne koszty Na forach można spotkać zapytania o 2t osób które szukają sprzętów do enduro, szczególnie interesują ich exc 250 i 300. Poniższe informacje mogą rozjaśnić im realne koszty które ich czekają. Policzone pod wpływem inspiracji kolegów jeżdżących 2t, którzy ciągle myśleli że mają taniej, coś im się nie zgadzało więc szczerze policzyli. Także podane przebiegi remontów dużych 4T dotyczą raczej SX i torowej jazdy a nie wersji exc 4T jeżdżącego enduro, dodane są za to ceny usług serwisowych które większość robi samemu. Przebiegi jakie robi np exc 525 to wg informacji z amerykańskich forów (ale także i na Polskich potwierdzaja niektórzy ) to nawet 500-600 mth czyli mniej więcej 15-20 tyś km. Takie przeciąganie zniekształca jednak kształt cylindra i w przypadku ostrej jazdy grozi awarią korby. Realne w miarę bezpieczne przebiegi między remontami w exc 525 to mniej więcej do 300mth czyli około 10 tyś km. Wtedy czeka nas tłok, korba, łożyska, łańcuszek, co najmniej ssące zawory i sprężyny. Koszt po 10 tyś km. tłok 600, korba 550, wbicie korby 150, łożyska wału i uszczelnienia 400zl łańcuszek 120 zawory ssące ze sprężynami 400, założenie zapięcie zaworów z planowaniem głowicy i uszczelniaczami 200zl, uszczelki silnika 250zł + robota 500 = 3200 nawet jeśli się uprzemy i wymienimy wydechowe zawory plus pierdoły jak łożyska wałka rozrządu to koszt całkowity remontów co 10 tyś km = około 4 tyś zł W 2t wg serwisówki wymiana tłoka co 40-60mth, w praktyce w jeździe enduro też wytrzyma więcej 100mth=3500km Na 10 tyś km przebiegu tłok wymienimy 3 razy, korbę 1,5 raza (wymiana co drugi tłok, przy trzeciej wymianie wymieniamy sam tłok, czyli trzeba doliczyć połowę kosztów nastepnej wymiany korby) Koszt na 10 tyś km: Tłok 400, uszczelki do wymiany tłoka 150 robota nawet własna czyli 0 = 550zl x 3 wymiany = 1650zl korba 400, wbicie korby 150, łożyska wału i uszczelniacze400, uszczelki silnika 250 robota 500 = 1700zl x 1,5 wymiany = 2550zl Razem po 10 tyś km = 4200zl i to nawet uwzględniając samodzielną wymianę tłoka. Zużycia nikasilu, sprzęgieł i zawieszeń na podobnym pozomie więc nie ma sensu liczyć. Materiały eksploatacyjne: Paliwo 525 exc - 8 litrów na 100km 250/300 2t - 12 litrów na 100km + mieszanka po 10 tyś km paliwo liczone po 5,6zl -exc 525 - 4500zl -250/300 2t - 6700 + 30 litrów oleju do mieszanki castrol po 50zl = 1500zl czyli razem 8200zl olej (w 4t jeden olej w skrzyni i silniku) exc 525 - 1,25 litra oleju co 500km, czyli 20 wymian co druga wymiana dochodzą 2 filtry 20x 1,25litra = 25 litrów oleju olej castrol syntetyczny 4litry po 150zl czyli 1000zl olej + 10x30zl za filtry - 300zl razem 1300zl 250 2t wymiana oleju w skrzyni co 10 mth (zaogrągleone w górę tez co 500km) 20 wymian po 0,75litra czyli około 40zł na wymiane - 800zł nasączanie filtra tak samo więc bez porównania. Sumując przejechanie 10 tyś kosztuje uwzględniając remonty silnika i zużycie paliwa i oleju (nie uwzględnione zawieszenie, sprzęgła, nasączanie filtra, opony, napędy, bo to taki sam koszt w obu przypadkach) exc 525: remont 4000zl paliwo 4500zl olej 1300zl Razem 10 000zl exc 250/300 2t remont 4200zl paliwo z mieszanka 8200zl olej skrzyni 800zl Razem 13 000zl Wyjaśnienia: -Przelicznik 100mth = 3500km to orientacyjny średni przelicznik jaki najczęsciej wychodzi w licznikach ktm, może się różnic jeśli ktoś np robi tylko podjazdy. -Zużycie paliwa zaobserwowane na żywo zarówno na 520exc jak i na 250exc 2t (dla porównania XR650r w takich warunkach paliła 10l na 100km) -Okresy między remontami - wynikają z obserwacji zużycia sprzętów moich i kolegów, tu zdaje sobie sprawę zdania mogą się różnić. -Koszty części i napraw orientacyjne. Wszelkie regulacje, wymiany oleju i drobne naprawy robione we własnym zakresie. -Porównanie bierze pod uwagę motocykle w kupione po remoncie, albo nowe. W praktyce starszy zaniedbany 4t może kosztować więcej na początek (droższy pierwszy całkowity remont) Jeśli wychodzi wam inaczej albo zrobiłem jakiś błąd w wyliczeniach piszcie."
OdpowiedzPrzy 90Mh korbowod ? to niewiem co bym musial robic aby ja zajechac ,mam w 530exc 250MH i korba ma sie dobrze. Te przyrownanie mialo chyba odstraszyc od marki KTM . Polecam jak najbardzie 4T Tlok 550zl wossner ,korba proxa 550zl uszczelki groszowe sprawy . Koles uzywal ktm 530 do turystyki przy 370mh dopiero posypalo sie lozysko korby ,a na tloku mozna spokojnie zrobic 5-7tys km .
Odpowiedzprzy częstych wymianach oleju, dbaniu jak to ma być w domowych warunkach-płyny, zawory - bez zaglądania do zawiechy, około 70 max do 100mth/rok nic się nie dzieje, pierwsze ruchy na silniku tłok korba łożyska wału, zawory ssące (stal), sprzęgło po 5 latach (4000pln) gdyby nie te łożyska na wale to jeszcze by śmigał!!!
OdpowiedzJEZELI CHCESZ KUPIC 450 EXC TO TYLKO TA Z 12 R JEST JUZ NA WTRYSKU PODOBNO SUPER SPRZĘT . I TEŻ UWAŻAM ZE TE PRZEGLĄDY SA ZAWYŻONE POZA TYM WIELE RZECZY JESTES W STANIE ZROBIĆ SAM A ZAWORY USTAWIENIE TO JEST 70 ZŁ
Odpowiedzw nowszych exc ( wtrysk) zawory reguluje się płytkami, nie jak w rfs - śrubką z kontrą.. I taki serwis nie każdy zrobi u siebie w garażu, a i na pewno nie kosztuje 70 PLN.. Co do porównania, 4t w amatorskich rękach nie będzie wymagał tych czynności przy 100mth jak napisano. Zakładając dbałość i sumienność użytkownika. To jest zestawienie dla jazd uprawianych przez zawodników ( o takie użytkowanie opiera swoje interwały serwisowe KTM), ja jako amator swoje exc525 tyram jakąś 350 godzinę na org. tłoku.
OdpowiedzSam jestem fanem 4T:dzwiek swietny i odejscie z olu,ale rozum mowi 2T.Praktycznie amator moze spokojnie wyjezzic 2 sezony bez zadnych wymian tylko olej a jak sie cos spieprzy to max koszt 1500zl a w czterosuwie niech poja zawory to tylko placz...taka prawda
OdpowiedzNo właśnie się zastanawiam, bo chciałbym kupic crossa na najbliższy sezon, yamaha yz 125 albo yzf 250, rocznik najchętniej 2005, czytalem mastercross z tego roku i yamahy wypadły najlepiej. Fakt, czterosuw ma dużo lepszy ciąg od dołu, łągodniej rozwiaj moc etc. ale jest cięższy, no i koszty... Więc zostaje 2t, bardzo podatny na tuning :D
OdpowiedzOdnośnie artykułu: 6x zwykły serwis, 350 zł - dlaczego policzono 6 x serwis za 350zł, jeżeli różni się on tylko kontrolą luzów zaworowych (czy ta kontrola za każdym razem, to koszt aż 200zł?). Wątpię. Druga kwestia: dlaczego nie doliczono do kosztów 100mth eksploatacji 2T ceny oleju do mieszanki? Wg. mnie jeżeli daje się w palnik to koszta są zbliżone (pomińmy koszt wymiany zaworów, bo to w przypadku 4T oczywiste - w końcu w 2T również mamy zawory, które mogą ulec uszkodzeniu = także są drogie. Korbowód wymieniamy w obu maszynach. Dwa tłoki w 2T (uwaga na nikasil?! - lubi się wytrzeć przy kanałach), jeden w 4T (100mth). Ułożyskowanie skrzyni biegów podobne, kosz sprzęgłowy również. Na zakończenie napiszę, że powyższe wypociny i tak są zbędne. Chce się jeździć, trzeba za to płacić. Czy to 2T, czy 4T. Pozdrawiam
OdpowiedzTe serwisy i wymiany poszczególnych części to jest raczej dla zawodnika który wykorzystuje 100% mocy tego motocykla , dla amatora który poleci sobie w góry itp.. to trzeba wydłużyć sobie x3.Sam posiadam exc 450 i ma 100mth silnik pracuje jak złoto.
OdpowiedzTe czasy z instrukcji są z kosmosu. jezdze 450 EXCR od nowosci 92mh i ok 3500km teraz. Mam w ekipe 2 inne EXC450 moj rocznik (09) i 3, 530tki (09-08). W praktyce wszyscy wydalismy na serwis motocykli podobnie .. pare stówek na olej i filtry.. Nic sie nie dzieje.. zawory sprawdzamy.. tloki co 90mh.. wymienia sie co min 120mh. Korby jak w wiekszosci moto co 2gi tlok lub jesli czuc luzy, zuzycie etc. Zawory kazdy sprawdzi w naszych moto nigdy nie musialy byc regulowane.. siedza jak trzeba. Z czesci explo jedynie zimmering sie wymienia pod zebatka przednia najczesciej i dzwignia biegow (grosze ok 20-30zl oryginaly) Mi sie sprzeglo powoli konczy ale przekladki to 200zl ok i lecisz dalej jakies EBC np. Przy ok 80mh to ludzie w SXF450 amatorskie klasy CC i MX wymieniaja.. a nie w enduro. Olej castrol jest po ok 130zl Racing 4tza 4L.. i bajki o tym ze castrol niszczy silnik to kolejna bzdura. Wszyscy latamy na castrolu od nowosci i SXFy w klubie tez i 0 problemow.
OdpowiedzZapomnieli dodać to ile będzie kosztowała naprawa jak się coś zepsuje lub urwie w silniku. A tak swoją drogą to każdy rutynowy przegląd robi co tyle godzin ile sam ustali. PZDR :))
OdpowiedzA ja sie właśnie zastanawiam nad zakupem exc 450 takiego jak z tych testów ale te koszty troszke przerazaja;/
Odpowiedzja wybieram narowistą 250 mam sentyment do dwusuwów :]
OdpowiedzTeż mam 2 suw polecam
OdpowiedzA ja cały czas się zastanawiam, co będzie szybsze na torze. Biorąc pod uwagę, ze jeździ profesjonalista...
Odpowiedzmoce obydwu maszyn sa zblizone podobno zatem gdy bedzie sypał profesjonalista który jest wstanie ostatnie soki wyciosnac z maszyn to mysle ze wyniki powinny byc bardzo zblizone w przypadku amatora ze wzgledu na znacznie lepsze ododawanie mocy powinien byc taki amator szybszy na 4 suwie aczkolwiek dwusów jest lzejszy z tego artykułu wynika to tylko przypuszczenia moje generalnie tez jest tak ze z jednej strony w przypadku kogos kto potrafi wycisnac wsyztsko z maszyny niby oddawanie mocy niema takiego znaczenia bo taki ktos ciagle bedzie na czerwonej kresce na obrotomierzu jednak jest tez taka prawda ze gdy moto ciagnie mocno juz z dołu nietraciy sie cennych setnych sekundy na wbijanie kolejnych biegów wychodzac z zakretu na oko ciezko to wycenic na torze wyscigowym dla szosowych moto niemam watpliwosci ze gdyby porownac dwa mto o tej samej mocy i masie zwiechach i calej reszcie ale jeden by ciagnal pieknie w calym zakresie a drugi mialby power pomiedzy 8 a 11 tys tylko to praktycznie roznicy w czasie na jednym kółku by niebyło wcale gdyby zasiadał maszyny profesjonalista bo amator pewnie by wycisnal tak rozne wyniki ze niewiadomo nbby bylo co do czego i zapewne duzo lepsze na tym co pieknie ciaggnie w calym zakresie na obrotomierzu natomiast co do toru crosowego to niewiem tam sie leci w takich koleinach ze miarodajne mierzenie czasów i powtarazalnosc jak na torze asfaltowym pewnie bedzie duzo gorsza najlepiej wpierniczyc na moto kogos kto faktycznie umie jezdzic i sprawdzic:) a w gazecie motocykl pare razy byly porownywane na torze rozne maszyny crosowe dwu i 4 suwowe jednak niepamietam wyników zgubiłem gazete
OdpowiedzNo ja właśnie pamiętam te wyniki. Te testy są na stronie www.motocykl.pl jak wpiszesz w wyszukiwarkę mastercross. Tam tylko raz wygrał 2suw- Kawasaki kx 250 w 2006 roku. Poza tym najlepsza była zwykle honda crf 450. Tyle ze tam wszyscy testujący to amatorzy, był tylko jeden profesjonalny zawodnik. I tak na przykład ktm sx 125 który był najlżejszy i najmocniejszy znalazł się dopiero chyba na 3 miejscu i to w klasie 2T... Zresztą... 2T 4ever!
OdpowiedzZ doświadczenia wiem, że jest tak - amator szybciej pojedzie na 4T, a zawodnik pojedzie porównywalnie - dużą rolę odgrywa w takim przypadku podłoże.
Odpowiedz"Nowoczesny jednocylindrowiec z dwoma wałkami rozrządu w głowicy pracuje równo i płynnie." A od kiedy to exc 450 ma dwa walki???
OdpowiedzHej! Pewnie - wkradł się błąd. Wielkie dzięki za czujność!
Odpowiedz"EXC 250: - wymiana oleju w silniku, co 10 mh," A to nowość :)
OdpowiedzTeż się zastanawiałem, chyba chodzi o to, że nie leje się mieszanki, tylko jest zbiornik oleju z dozownikiem do paliwa, a ten olej się wymienia (nie spalony). Autorze, odezwij się :)
OdpowiedzW wyczynowych motocyklach nie ma dozowników oleju, mieszankę robi się wcześniej. Chodzi o wymianę oleju silnikowego - to bardzo ważne, żeby robić to regularnie (zwłaszcza w 4T). Pamiętajcie, że motogodzina nie jest równa normalnej godzinie - o dokładny przelicznik proszę pytać na Forum Manhatana. Porządny olej kosztuje około 40 zł, czyli znośnie.
Odpowiedzwłasnie takiego porównania szukałem zwłaszcza jesli chodzi o koszty dwu i czterosuwa teraz mam znacznie lepszy pogląd na ten temat pozdrawiam :)
Odpowiedz